INTERVIEW  Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

INTERVIEW Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

Voor meubelmerk Lensvelt ontwierp de Vlaamse modekoning Walter van Beirendonck een nieuwe look voor de 101 Chair van Maarten Baas. Deze ‘Characters’ zijn vervaardigd in een exclusieve oplage van 120 unieke stuks. Beide ontwerpers zijn blij. “Ik ben al lang fan van u.”

DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

Het live(stream) programma DesignDigger LIVE maakt dinsdag 25 januari (18.30-19.45u) de balans op. Wat waren de hoogtepunten van 2021? Welke trends tekenden zich af in een jaar dat wederom wordt gedomineerd door covid? En welke trends zullen we komend jaar terugzien? 

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de historische exposities in de Nederlandse musea. Van de art nouveau van Alphonse Mucha tot de strenge geometrie van Mondrian of het zwart van Balenciaga.

PREVIEW 2022 DEEL #2 – Van het Evoluon tot Milaan: alle cruciale design events op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #2 – Van het Evoluon tot Milaan: alle cruciale design events op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de grote design events. Van Milan Design Week tot DDW en Object Rotterdam.

Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Deze week opent in Ravenstijn Galerie in Amsterdam de solo-expositie ‘Literally’ van fotografenduo Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes. “Wij proberen de wereld opnieuw te organiseren tot een kalm en aangenaam beeld.”

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

Het ‘Dutch Designers Yearbook’ is een kloek overzicht van 2021. Een preview van dit jaarboek aan de hand de hoogtepunten – van natuur-inclusief design en virtuele expo’s tot deep fakes of theaterrevues.

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Wat waren de meest spraakmakende events van 2021? Welke personen haalden het nieuws? Voordat wij ons opmaken voor 2022 wordt nog één keer teruggeblikt op afgelopen jaar.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag het afsluitende deel 3: Dit gaat pijn doen!

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

“Duidelijk gras. Maar dan scherper, wrang bijna” Frank Bloem kneust een spriet helmgras tussen duim en wijsvinger en houdt de pulp onder zijn neus. De natuurlijke geur is een onmisbaar bestanddeel van Zeelucht, zijn laatste creatie als geurkunstenaar. The Snifferoo heet de studio van Bloem, die studeerde aan de Rietveld Academie. Alleen gebruikt hij  geen verf, glas of textiel als materiaal maar geur. Parfummaker, zou je ook kunnen zeggen. Maar noem hem alsjeblieft geen “neus”. Want, zo zegt Bloem (echte naam), hij creëert geen luchtjes maar “ervaringen”. Zijn Zeelucht bestaat net zoals elke eau de parfum voor ongeveer 75 procent uit alcohol, 15 procent uit extracten en 10 procent uit water, in dit geval gezuiverd zeewater. “Mijn parfum is een wandeling aan de Noordzee. En dan niet op zomernamiddag maar op een frisse lenteochtend.”

Nat zand, zout en zeewier

Om Zeelucht echt goed te leren kennen vertelt Frank Bloem over het maakproces met een wandeling over het strand bij IJmuiden. Waarbij hij – heel opvallend – ook wijst naar de Hoogovens aan de overkant van de sluizen. “Daar heb ik uitgebreide reuksessies gehad.” Associaties als asbak, roestig metaal of kapsalon heeft hij vervolgens verwerkt in het parfum. “De Noorzeekust is meer dan nat zand, zout en zompig zeewier.” Zijn geur bevat zelfs een hint van paardenpoep. “In grote hoeveelheden ruikt dat vies maar op de achtergrond ervaren mensen het juist als prettig. Ook door de associaties die het oproept met een circus of het boerenleven.”

“Mijn parfum is een wandeling aan de Noordzee op een frisse lenteochtend.”

Frank Bloem
Frank Bloem

“Combineren en doseren”, dat is het geheim van Frank Bloem. De compositie van Zeelucht is gebaseerd op veertig geuren van ons Noordzeestrand – variërend van blaaswier en kwal tot teer en limonade. Het heeft zowel krachtige en weelderige tonen, als een tintelfrisse elegante bries, aldus Bloem. Af en toe liet de geurkunstenaar zich meevoeren door zijn fantasie. De laatste honderd meter voordat je daadwerkelijk het strand op gaat is doordrenkt met frituurlucht en hoort daarom onze de Noordzee. Maar hoe voeg je dat toe aan een parfum? “Met een zeem van zoete vettigheid.” Nog meer artistieke vrijheid nam hij de verbeelding van de intercontinentale internetkabels die wal komen. “Dan denk ik aan vluchtigheid en dus aan ozon.”

Ambassade van de Noordzee,

Frank Bloem kreeg de opdracht voor zijn Zeelucht van de Ambassade van de Noordzee, een kunstproject dat de belangen van de Noordzee vertegenwoordigd. Het is geïnspireerd op het idee van filosoof Bruno Latour dat planten, dieren en zelfs rivieren en dus een zee politieke zelfbeschikking moeten krijgen. Daarvoor de zal de mens meer moeten luisteren en kijken naar de natuur, of in dit geval: ruiken. Bloem: “Ik gebruik geur als een medium om het begrip van de Noordzee te vergroten.”

Zeelucht is zowel kunstproject als draagbaar parfum. Toch heeft het een traditionele opbouw van drie “tonen”. Bloem: “De top is altijd een vluchtige geur die je als eerste ruikt. Bij reguliere parfums is dat bijvoorbeeld citrus, ik heb helmgras gebruikt.” Het midden zijn veelal de bloemaroma’s, bijvoorbeeld duinroos maar ook het ijzer van de Hoogovens. De basis is hout of muskus. Bij Zeelucht zijn dat teer en ambergrijs, een bijproduct van potvissen. “Peperduur maar in dit geval natuurlijk onmisbaar.” Deze lagen volgen elkaar op, waardoor het parfum daadwerkelijk het effect heeft van een strandwandeling waarbij je telkens wat anders ruikt. “Alsof de wind telkens een andere geur meebrengt.”

“Ik gebruik geur als een medium om het begrip van de Noordzee te vergroten.”

Frank Bloem

Dat Zeelucht genderneutraal is (“de term uniseks bestaat niet eens meer”, lacht Bloem) spreekt voor zich. De clichématige bloemparfums voor vrouwen alsook de manlijke musk-geuren zijn volgens Bloem op hun retour. Net als mode zijn ook parfums onderhevig aan trends. Al is de cyclus wel veel trager, zo om de tien jaar ongeveer. “Bij parfums die je op Schiphol koopt gaat wel 90 procent van de aanschafprijs naar de marketing. Dan wil een merk daar zo lang mogelijk van profiteren.” De huidige trend is veelal natuurlijk geuren. Wat door de lockdown is versterkt, meent Bloem. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

Zeelucht is geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 500 stuks; de prijs is 59,50 euro (50 ml).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *