THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

“Duidelijk gras. Maar dan scherper, wrang bijna” Frank Bloem kneust een spriet helmgras tussen duim en wijsvinger en houdt de pulp onder zijn neus. De natuurlijke geur is een onmisbaar bestanddeel van Zeelucht, zijn laatste creatie als geurkunstenaar. The Snifferoo heet de studio van Bloem, die studeerde aan de Rietveld Academie. Alleen gebruikt hij  geen verf, glas of textiel als materiaal maar geur. Parfummaker, zou je ook kunnen zeggen. Maar noem hem alsjeblieft geen “neus”. Want, zo zegt Bloem (echte naam), hij creëert geen luchtjes maar “ervaringen”. Zijn Zeelucht bestaat net zoals elke eau de parfum voor ongeveer 75 procent uit alcohol, 15 procent uit extracten en 10 procent uit water, in dit geval gezuiverd zeewater. “Mijn parfum is een wandeling aan de Noordzee. En dan niet op zomernamiddag maar op een frisse lenteochtend.”

Nat zand, zout en zeewier

Om Zeelucht echt goed te leren kennen vertelt Frank Bloem over het maakproces met een wandeling over het strand bij IJmuiden. Waarbij hij – heel opvallend – ook wijst naar de Hoogovens aan de overkant van de sluizen. “Daar heb ik uitgebreide reuksessies gehad.” Associaties als asbak, roestig metaal of kapsalon heeft hij vervolgens verwerkt in het parfum. “De Noorzeekust is meer dan nat zand, zout en zompig zeewier.” Zijn geur bevat zelfs een hint van paardenpoep. “In grote hoeveelheden ruikt dat vies maar op de achtergrond ervaren mensen het juist als prettig. Ook door de associaties die het oproept met een circus of het boerenleven.”

“Mijn parfum is een wandeling aan de Noordzee op een frisse lenteochtend.”

Frank Bloem
Frank Bloem

“Combineren en doseren”, dat is het geheim van Frank Bloem. De compositie van Zeelucht is gebaseerd op veertig geuren van ons Noordzeestrand – variërend van blaaswier en kwal tot teer en limonade. Het heeft zowel krachtige en weelderige tonen, als een tintelfrisse elegante bries, aldus Bloem. Af en toe liet de geurkunstenaar zich meevoeren door zijn fantasie. De laatste honderd meter voordat je daadwerkelijk het strand op gaat is doordrenkt met frituurlucht en hoort daarom onze de Noordzee. Maar hoe voeg je dat toe aan een parfum? “Met een zeem van zoete vettigheid.” Nog meer artistieke vrijheid nam hij de verbeelding van de intercontinentale internetkabels die wal komen. “Dan denk ik aan vluchtigheid en dus aan ozon.”

Ambassade van de Noordzee,

Frank Bloem kreeg de opdracht voor zijn Zeelucht van de Ambassade van de Noordzee, een kunstproject dat de belangen van de Noordzee vertegenwoordigd. Het is geïnspireerd op het idee van filosoof Bruno Latour dat planten, dieren en zelfs rivieren en dus een zee politieke zelfbeschikking moeten krijgen. Daarvoor de zal de mens meer moeten luisteren en kijken naar de natuur, of in dit geval: ruiken. Bloem: “Ik gebruik geur als een medium om het begrip van de Noordzee te vergroten.”

Zeelucht is zowel kunstproject als draagbaar parfum. Toch heeft het een traditionele opbouw van drie “tonen”. Bloem: “De top is altijd een vluchtige geur die je als eerste ruikt. Bij reguliere parfums is dat bijvoorbeeld citrus, ik heb helmgras gebruikt.” Het midden zijn veelal de bloemaroma’s, bijvoorbeeld duinroos maar ook het ijzer van de Hoogovens. De basis is hout of muskus. Bij Zeelucht zijn dat teer en ambergrijs, een bijproduct van potvissen. “Peperduur maar in dit geval natuurlijk onmisbaar.” Deze lagen volgen elkaar op, waardoor het parfum daadwerkelijk het effect heeft van een strandwandeling waarbij je telkens wat anders ruikt. “Alsof de wind telkens een andere geur meebrengt.”

“Ik gebruik geur als een medium om het begrip van de Noordzee te vergroten.”

Frank Bloem

Dat Zeelucht genderneutraal is (“de term uniseks bestaat niet eens meer”, lacht Bloem) spreekt voor zich. De clichématige bloemparfums voor vrouwen alsook de manlijke musk-geuren zijn volgens Bloem op hun retour. Net als mode zijn ook parfums onderhevig aan trends. Al is de cyclus wel veel trager, zo om de tien jaar ongeveer. “Bij parfums die je op Schiphol koopt gaat wel 90 procent van de aanschafprijs naar de marketing. Dan wil een merk daar zo lang mogelijk van profiteren.” De huidige trend is veelal natuurlijk geuren. Wat door de lockdown is versterkt, meent Bloem. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

Zeelucht is geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 500 stuks; de prijs is 59,50 euro (50 ml).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *