INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

“Duidelijk gras. Maar dan scherper, wrang bijna” Frank Bloem kneust een spriet helmgras tussen duim en wijsvinger en houdt de pulp onder zijn neus. De natuurlijke geur is een onmisbaar bestanddeel van Zeelucht, zijn laatste creatie als geurkunstenaar. The Snifferoo heet de studio van Bloem, die studeerde aan de Rietveld Academie. Alleen gebruikt hij  geen verf, glas of textiel als materiaal maar geur. Parfummaker, zou je ook kunnen zeggen. Maar noem hem alsjeblieft geen “neus”. Want, zo zegt Bloem (echte naam), hij creëert geen luchtjes maar “ervaringen”. Zijn Zeelucht bestaat net zoals elke eau de parfum voor ongeveer 75 procent uit alcohol, 15 procent uit extracten en 10 procent uit water, in dit geval gezuiverd zeewater. “Mijn parfum is een wandeling aan de Noordzee. En dan niet op zomernamiddag maar op een frisse lenteochtend.”

Nat zand, zout en zeewier

Om Zeelucht echt goed te leren kennen vertelt Frank Bloem over het maakproces met een wandeling over het strand bij IJmuiden. Waarbij hij – heel opvallend – ook wijst naar de Hoogovens aan de overkant van de sluizen. “Daar heb ik uitgebreide reuksessies gehad.” Associaties als asbak, roestig metaal of kapsalon heeft hij vervolgens verwerkt in het parfum. “De Noorzeekust is meer dan nat zand, zout en zompig zeewier.” Zijn geur bevat zelfs een hint van paardenpoep. “In grote hoeveelheden ruikt dat vies maar op de achtergrond ervaren mensen het juist als prettig. Ook door de associaties die het oproept met een circus of het boerenleven.”

“Mijn parfum is een wandeling aan de Noordzee op een frisse lenteochtend.”

Frank Bloem
Frank Bloem

“Combineren en doseren”, dat is het geheim van Frank Bloem. De compositie van Zeelucht is gebaseerd op veertig geuren van ons Noordzeestrand – variërend van blaaswier en kwal tot teer en limonade. Het heeft zowel krachtige en weelderige tonen, als een tintelfrisse elegante bries, aldus Bloem. Af en toe liet de geurkunstenaar zich meevoeren door zijn fantasie. De laatste honderd meter voordat je daadwerkelijk het strand op gaat is doordrenkt met frituurlucht en hoort daarom onze de Noordzee. Maar hoe voeg je dat toe aan een parfum? “Met een zeem van zoete vettigheid.” Nog meer artistieke vrijheid nam hij de verbeelding van de intercontinentale internetkabels die wal komen. “Dan denk ik aan vluchtigheid en dus aan ozon.”

Ambassade van de Noordzee,

Frank Bloem kreeg de opdracht voor zijn Zeelucht van de Ambassade van de Noordzee, een kunstproject dat de belangen van de Noordzee vertegenwoordigd. Het is geïnspireerd op het idee van filosoof Bruno Latour dat planten, dieren en zelfs rivieren en dus een zee politieke zelfbeschikking moeten krijgen. Daarvoor de zal de mens meer moeten luisteren en kijken naar de natuur, of in dit geval: ruiken. Bloem: “Ik gebruik geur als een medium om het begrip van de Noordzee te vergroten.”

Zeelucht is zowel kunstproject als draagbaar parfum. Toch heeft het een traditionele opbouw van drie “tonen”. Bloem: “De top is altijd een vluchtige geur die je als eerste ruikt. Bij reguliere parfums is dat bijvoorbeeld citrus, ik heb helmgras gebruikt.” Het midden zijn veelal de bloemaroma’s, bijvoorbeeld duinroos maar ook het ijzer van de Hoogovens. De basis is hout of muskus. Bij Zeelucht zijn dat teer en ambergrijs, een bijproduct van potvissen. “Peperduur maar in dit geval natuurlijk onmisbaar.” Deze lagen volgen elkaar op, waardoor het parfum daadwerkelijk het effect heeft van een strandwandeling waarbij je telkens wat anders ruikt. “Alsof de wind telkens een andere geur meebrengt.”

“Ik gebruik geur als een medium om het begrip van de Noordzee te vergroten.”

Frank Bloem

Dat Zeelucht genderneutraal is (“de term uniseks bestaat niet eens meer”, lacht Bloem) spreekt voor zich. De clichématige bloemparfums voor vrouwen alsook de manlijke musk-geuren zijn volgens Bloem op hun retour. Net als mode zijn ook parfums onderhevig aan trends. Al is de cyclus wel veel trager, zo om de tien jaar ongeveer. “Bij parfums die je op Schiphol koopt gaat wel 90 procent van de aanschafprijs naar de marketing. Dan wil een merk daar zo lang mogelijk van profiteren.” De huidige trend is veelal natuurlijk geuren. Wat door de lockdown is versterkt, meent Bloem. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

Zeelucht is geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 500 stuks; de prijs is 59,50 euro (50 ml).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *