INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Ontwerpstudio Autobahn geeft geur aan letters met parfum ‘Glyphs’

Hoe ruikt een letter? Dat is het uitgangspunt van Glyphs, een parfum dat is gelanceerd door grafisch vormgevers Rob Stolte en Maarten Dullemeijer van ontwerpbureau Autobahn. Glyphs wordt vervaardigd in een oplage van 1500 flacons en kost 75 euro (15ml).

Het parfum van het Rotterdamse duo is gebaseerd op de oorsprong van het Latijnse alfabet. “De eerste letters zijn ongeveer vierduizend jaar geleden in de Sinaï woestijn in steen gekerfde. De A was bijvoorbeeld een afbeelding van een Os. Draai de A ondersteboven en je kunt nog steeds de hoorns en de kop zien. Dus als je de A in een geur wilt vangen, dan moet je dus beginnen met een os.”

Dat laatste deed Autobahn niet zelf maar benaderde daarvoor parfumier Mark Buxton uit Parijs. Niet diens 25-jaar ervaring met topmerken als Givenchy en Comme des Garçons gaf daarbij de doorslag maar een kunstproject waarbij Buxton een geur ontwierp voor een filmvertoning van La Haine. “Met een aroma van kruid, metaal en beton brengt hij een scene tot leven waarbij de drie straatjongens een pistool vinden.”

Penflacon in handgesneden stenen houder

Glyphs bestaat vooralsnog uit drie geuren: de A, B en C. “De letter B is afgeleid van huis en heeft tonen van haardvuur, gepofte kastanjes. De C staat voor boemerang heeft het aroma van hout, riet en balsem. Het is een spannende geur die associaties oproept met de jacht aan de Nijl.” Het parfum zit in een rollerpen, zodat je de geur op je huid kunt schrijven.

In 2018 maakte Autobahn het prijswinnende boek A is van Os. Daarin valt te lezen dat onze letters afkomstig zijn van in steen gekerfde afbeeldingen in de Sinaï woestijn. Dit gegeven vormde de basis voor het concept van de parfums en de naamgeving Glyphs, dat ‘kerven of graveren’ betekent. Elke flacon uit de Glyphs-serie wordt geleverd in een handgesneden stenen houder, een verwijzing naar die eerste, uit steen gehouwen letters in de Sinaï-woestijn. Ook kan HIER een bijbehorend letterfont gratis worden gedownload.

Kunstproject én draagbaar parfum

Glyphs is zowel kunstproject als draagbaar parfum. “De geur is weliswaar uitgesproken en onconventioneel maar niet onaangenaam”, zegt Stolte. “Het is een niche geur om een gevoel mee uit te drukken of een gesprek mee uit te lokken, net als mode. Niet voor niets dat de grote modehuizen zoveel investeren in parfums. Alleen zijn dat onpersoonlijke geurtjes voor de massa.”

Het parfum sluit naadloos aan bij de tijdgeest. “Als je de hele dag binnen zit wil je de natuur ruiken”, zegt Stolte. “We zitten bovendien steeds meer achter beeldschermen en werken met ons hoofd. Dan biedt geur een oerervaring, die voorbij gaat aan de ratio. Het is kan verleiden of juist waarschuwen voor gevaar. Deze onderbewuste emoties die vrij komen zijn een vorm van mindfullness.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *