INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Voor een high-end interieurontwerper gespecialiseerd in stoffen heeft het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space een kantoor annex showroom ontworpen. Om de identiteit van de opdrachtgever te weerspiegelen is een sculpturaal interieur geboetseerd van de eigen, weelderige stoffen. De ruimte is van plafond-tot-vloer gevuld met semi-transparante, oceaankleurige gordijnen – een kilometer in totaal! Uit de stof zijn met lasercut verschillende ruimtes uitgehakt voor zowel kantoor- als winkeldoeleinden. Door de plooien blijven zichtlijnen over de hele ruimte behouden, waarbij nooit de verbinding verloren gaat met zijn inspiratie, het water van het Amsterdamse IJ.

Een anti-ruimte aan het water

Het kantoor en bijbehorende showroom komt liggen aan de belangrijkste rivier van Amsterdam, het IJ. De ruimte profiteerde van hoge plafonds en veel licht, maar was eerlijk gezegd nogal saai, vertelt architect Remi Versteeg van Beyond Space. “We wilden intieme en aparte werkruimtes creëren zonder muren op te trekken. Daarnaast wilden wij de sterke punten van de locatie versterken en een verbinding met het water zoeken. De opdracht van de klant om de identiteit en kernactiviteiten van hun bedrijf weer te geven in ons ruimtelijk ontwerp, leidde al snel tot het idee om de ruimtes te vormen uit op gelijke afstanden herhalende gordijnen van een zachte, semi-transparante stof die aan het plafond hangt, maar op verschillende lengtes gesneden om voor een vergaderruimte, een kantoorruimte, een zithoek en een gemeenschappelijke ruimte.”

“De gordijnen voelen intiem en apart aan, maar door de plooien verliest men nooit de hele ruimte en haar buitenomgeving uit het oog.”

Remi Versteeg, archi9tect Beyond Space

Gekozen is voor een stof met neutrale, natuurlijke en waterachtige tint, waardoor het fungeert als een “anti-ruimte gehouwen uit stof”. In combinatie met de natuurlijke rimpeling van de gordijnen, weerspiegelt de kleur ook de kalme golven van het water net buiten. De keuze voor textiel als leidraad in het interieurontwerp heeft ook een akoestisch voordeel. Versteeg: “Ze voelen intiem en apart aan, maar door de plooien verliest men nooit de hele ruimte en haar buitenomgeving uit het oog.”

Intieme bubbel

De gordijnen zijn met een laser gesneden om rafelen te voorkomen, en gewogen om precies de juiste plooien te garanderen. Een verbeelding van de toewijding van de klant aan vakmanschap, aldus Versteeg. “De detaillering is onberispelijk tot aan de dubbele naden die de strengen stof met elkaar verbinden.” Een gordijn lag weliswaar voor de hand maar de uitvoering was uitdagend. Versteeg: “Wat we in gedachten hadden, was dat iemand de intimiteit van een bubbel zou ervaren, maar toch de ervaring van de hele ruimte zou behouden, met door en door zichtlijnen. We speelden met verschillende vormen en overgangen, koepels, bubbels, gangen, hokjes etcetera.”

De grootste uitdaging voor Beyond Space was de afstand tussen de gordijnen precies goed te krijgen, iets wat werd gerealiseerd door ruim vijftig 3D-renders te maken. Alsnog bleek bij het ophangen dat de lengtes van de gordijnen moesten worden aangepast. “Wij realiseerden ons dat het cruciaal was dat de gordijnen de grond niet raken. Dan zou de ruimte benauwend voelen, bijna grotachtig. De ruimte die we hebben gekozen, creëert een ruimte die tegelijkertijd verdeeld en vloeiend is, intiem en toch verbonden, gezellig en toch licht.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *