Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Design in het theater. Niet als decor maar als een performance. Vier dagen lang is de bühne van het statige theater Carré de werkplaats van DRIFT. Bezoekers kunnen dan in kleine groepen diverse kunstwerken en work in progress van de kunstenaars beleven. De kaartverkoop voor Drift in Carré is per direct gestart op carre.nl.

Carré

Zo groot is de status van DRIFT dat blijkbaar ook het maakproces wordt verheven tot kunstwerk waaraan bezoekers zich mogen vergapen. Dat doen ze in kleine groepen door zaal en podium van Carré . Ook de backstage – normaal niet te betreden – ruimtes van Carré krijgen nieuwe functies als werk en expositieruimtes. Voor deze ‘tentoonstelling’ werkt DRIFT onder andere samen met harpiste Lavinia Meijer. Het topstuk waarvan het maakproces live wordt uitgevoerd is Fragile Futures, dat onlangs nog opzichtig werd geprezen op nationale televisie door Koningin Maxima en presentator Matthijs van Nieuwkerk in Huis Ten Bosch.

Fragile Furtures in de gerenoveerde stijlkamers in Paleis Huis ten Bosch.

Lamp als levend organisme

Fragile Futures heeft een ambachtelijk en delicaat maakproces. Eerst worden de paardenbloempluisjes voorzichtig geplukt. Vervolgens worden deze op een ledlampje gelijmd – steeltje voor steeltje, want kleur en lengte kunnen verschillen. De stroomgeleiding is een metalen frame, dat tevens de pluisjes beschermd. “Menselijke voorwerpen zijn vaak statisch, terwijl de natuur altijd in beweging is en evolueert. Daarom heeft elk frame een andere vorm en afmeting, zodat de lamp zich als een levend organisme aanpast aan zijn omgeving. Bij een interieurproject hebben we de lamp uit een kier in de muur laten groeien”, aldus Gordijn.

DRIFT
FOTO J.W.Kaldenbach

“Kunst heeft de kracht om mensen te verbinden. Met name in tijden van crisis merken we hoe belangrijk dat is. Wij voelen een grote noodzaak om fysiek het publiek te blijven bereiken.” 

Lonneke Gordijn, Studio DRIFT

Een kwetsbaar pluisje in een metalen frame, het is een pakkend beeld dat meteen beklijft en daardoor naadloos aansluit bij dit instagramtijdperk. Van elk werk maakt DRIFT dan ook een sfeervol filmpje met ijle pianoklanken en zweverige synthesizers; het heeft misschien wel meer bijgedragen aan de internationale bekendheid dan museumaankopen en interviews. “Ons werk ontstaat niet vanuit een gedachte dat mensen het moeten kopen in een galerie”, licht Nauta toe. “Daarom zoeken wij naar een manier om zo veel mogelijk mensen met ons werk te laten kennismaken. Internet is daar uitstekend medium voor. Al kan dat natuurlijk nooit tippen aan de fysieke ervaring.”

Kunstwerk EGO voor de opera L’Orfeo

EGO – een bewegend kunstwerk

Ook te zien is een groot bewegend sculptuur genaamd EGO. Het ontwerp was een eerste samenwerking van DRIFT en Carré. EGO was het beeldbepalende kunstwerk voor de opera L’Orfeo van Monteverdi in Carré door De Nederlandse Reisopera. Het zal in Caré te zien zijn onder begeleiding van een speciaal gecomponeerde partituur van de wereldberoemde harpiste Lavinia Meijer. Een aangrenzende tentoonstellingsruimte is gewijd aan het ontstaan van dit kunstwerk.

EGO speelde een belangrijke dubbelrol in de opera L’Orfeo, zowel die van acteur als van decor. Het gesamtkunstwerk geïnitieerd door regisseur Monique Wagemakers bracht choreografie van Nanine Linning, kostuums van Marlou Breuls, een kinetische sculptuur van DRIFT, zang en barokmuziek op grenzeloze wijze bij elkaar. Deze nieuwe inzichten voor samenwerken waren de opmaat naar DRIFT in Carré.

Fragile Futures

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *