LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space heeft een kantoor annex showroom ontworpen met opvallende gordijnen. De golvende “constructie van stof” weerspiegelt de locatie aan het IJ in Amsterdam.

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Een groot aantal Eindhovense ontwerpers en andere initiatieven laten tijdens het weekend van 13 t/m 17 juni publiek toe in hun studio’s en werkplaatsen. tijdens het event Design Open. Om zo hun nieuwste producten te kunnen tonen aan een professioneel publiek. Bezoek is op afspraak.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

De tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding’ in het Spoorwegmuseum toont historische spoorwegaffiches. De verzameling Nederlandse affiches schetst een fraai beeld van hoe reizigers door de tijd heen werden verleid om de trein te nemen.

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Met deze tentoonstelling die is opgezet als een alternatieve school wordt verkend hoe de toekomstige bewoners van het nieuwe woongebied MH4 in Rotterdam op een duurzame manier kunnen leven op, rond en met water. Te zien is werk van meer dan dertig geselecteerde ontwerpers, architecten en kunstenaars.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

De ‘Ocean Chair van designlabel Zuiver is gemaakt van plastic afval dat uit de oceanen is gehaald. hiervoor wordt samengewerkt met het internationale ReSae Project. Hert ontwerp is van de Amsterdamse ontwerpstudio APE.

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Designbeurs OBJECT (1-4 juli) is dit jaar een dag langer open. Het event opent op donderdag om open te blijven tot zondag. Daarmee duurt deze negende editie maar liefst vier dagen lang. Ook worden de openingstijden verruimd, om de bezoekersstromen nog beter te reguleren.

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

In de talkshow Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni (20:00 – 21:30) vertellen professionals en innovators op het snijvlak van design, kunst en journalistiek over hun beroepspraktijk. Het event wordt live gestreamed vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid Den Haag. DesignDigger geeft vijf vrijkaart weg!

THEO PLOEG – TECH TALK #5  “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

THEO PLOEG – TECH TALK #5 “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

Elke laatste vrijdag van de maand (of incidenteel een eerste maandag) laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom complotdenkers. ons bewust maken van de absurditeit van wat wij zien als normaal.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van de Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT tonen voor de eerste en laatste keer het maakproces van Fragile Future, het kunstwerk met paardenbloemen dat te zien was in het verjaardagsinterview van Konigin Máxima. Dat doen zijn vier dagen lang op het podium van Carré.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman heeft een groen, opblaasbaar kunstwerk geplaatst tussen de zuilen van de Grote of Sint Janskerk in Schiedam. Bezoekers kunnen deze ‘Stadscocon’ betrden voor een “persoonlijke transformatie, aldus Hofman.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone wordt de verplaatste meubelbeurs van Milaan Design Week in aangepaste vorm gehouden van 5 tot 10 september 2021. Nieuw is onder meer een digitaal platform voor het kopen van meubels en een flexibele wand in plaats van de reguliere beursstands. Het concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Illustratie Biennale viert kracht van illustraties met on- én offline programma

De Illustratie Biënnale viert elke twee jaar de veelzijdigheid van illustratie met een gevarieerd programma over de hedendaagse beeldcultuur met lezingen, workshops, exposities en presentaties van illustratoren en bijbehorende publicaties. Het festival is een ontmoetingsplaats voor illustratoren, vakgenoten, opdrachtgevers, uitgevers en andere liefhebbers van graphic art. Het programma wordt met een keynote lezing geopend door beeldcolumnist en auteur Renske de Greef op zondag 30 mei om 11.30 uur vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

Hoofdgast – Renske de Greef

Hoofdgast deze editie is illustrator Renske de Greef. Zij schrijft columns, romans, scripts en strips. Ze begint op haar 16e als columnist bij het internetmagazine Spunk, waar ze twee columnbundels publiceert. In 2007 en 2010 verschijnen de romans Was alles maar konijnen en En je ziet nog eens wat. Van 2010 tot 2013 schrijft ze een dagelijkse column voor NRC Next. In 2019 komt haar korte film Tienminutengesprek uit, waarvoor ze de Zilveren Krulstaart voor het beste scenario wint.In 2015 verruilt ze de geschreven column voor de getekende en begint ze onder de naam Renske Stript een wekelijkse stripcolumn in NRC Handelsblad, waarvan de beste afleveringen in 2017 gebundeld worden in het stripboek ‘Waarom ik mensen niet in mootjes hak’. Juni 2020 verscheen haar stripbundel: Gewoon even optimaal genieten.

Renske de Greef

Fysieke exposities

De hoofdexpositie zoomt in op het werk van Jip van den Toorn. Met een selectie uit haar wekelijkse beeldcolumns voor de Volkskrant bl;ikt de cartoonist en satirische illustrator terug op het afgelopen jaar. Deze expositie In de Achteruitkijkspiegel is te zien in het Atrium van Beeld & Geluid op 29 en 30 mei live en via livestream op zondag 30 mei. Werk van Jip van Toorn is bovendien te zien de expositie Off Grid (21 mei t/m 12 juni in Haarlem). Samen met de Haarlemse galerie KRUIS-WEG68 presenteert Off Grid een off-screen, analoge editie van de Illustratie Biënnale 2021. Met onder meer ruimtelijk werk van: Johan Kleinjan, Jip van den Toorn dus, Hedy Tjin en Andrew Tseng. Ook ‘live’ is de expositie Affiche Art voor Film die in reprise gaat in Bollywoodformaat! De affiches die elf illustratoren maakten voor hun favoriete Gouden Kalf-winnende film zijn 29 en 30 mei megagroot te zien in het Atrium van Beeld & Geluid en via de livestream op zondag 30 mei.

Jip van den Toorn.

Online lezingen en presentaties

De Illustratie Biënnale heeft daarnaast een uitgebreid online sprekersprogramma. Tijdens de livestream van zondag 30 spreekt onder meer Farida Sedoc (1980) over haar werk. De modeontwerpers en grafisch vormgever gebruikt verschillende technieken (zeefdruk, grafisch ontwerp, patchwork, mode en textiel) om gelaagde verhalen te maken. Haar werk is sterk verbonden met straatcultuur en hiphop, en biedt ruimte voor zowel stilistische identiteit als ideologie. Politieke kwesties als monetaire ongelijkheid, genderpolitiek en culturele diversiteit, vinden hun weg in verschillende gedrukte vormen, kleurrijke posters en kledingstukken. Haar werk combineert hedendaagse cultuur met traditionele textiel-technieken en mode in een state-of-the-art stijl. Ze werkt met autonome kunstprojecten en instellingen, en ontwerpt voor haar onafhankelijke modelabel.

Farida Sedo

Online programma

  • 11.30 uur Opening door hoofdgast Renske de Greef
Zaou Vaughan 

Over de Illustratie Biënnale

llustraties kunnen een tekst ondersteunen maar ook een eigen verhaal vertellen, ideeën verbeelden en versterken, en sociale bewegingen in gang zetten. Ze kunnen een wereld laten zien die zonder beeld onzichtbaar zou blijven. Dit werk wil de Illustratie Biënnale tonen. Het is een initiatief van grafisch ontwerper Marlies Visser. Zij is creatief directeur en artdirector van het festival, dat wordt georganiseerd door de Stichting Illustratie Biënnale Nederland. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *