Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 2 zijn dat de ervaren productontwerper Siba Sahabi en de pas afgestudeerde interaction designer Merijn Sabée.

Avatars en virtuele mode in NXT Museum op eerste expositie over metaverse

Avatars en virtuele mode in NXT Museum op eerste expositie over metaverse

De tentoonstelling UFO – Unidentified Fluid Other in het NXT Museum in Amsterdam verkent de grenzen van onze identiteit door middel van kunst en technologie. Het is daarmee de eerste expositie die ons toekomstige digitale leven in de metaverse verkent.

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 1 zijn dat ervaren 3D animator Jeroen Snik en mediakunstenaar Sandipan Nath, in 2020 afgestudeerd aan KABK.

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

Aric Chen benoemd als algemeen & artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut

Aric Chen wordt de nieuwe artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut, de overkoepelende instelling voor de creatieve industrie. Ondanks zijn relatief bescheiden leeftijd van 46 jaar beschikt Chen over aanzienlijke museale ervaring. Hij was co-curator van State of Things, de openingsexpositie van het designmuseum Holon in tel Aviv. Momenteel loopt in designmuseum MAAT in Lissabon X is not a country, een expositie over de post-globaliserende wereld die Chen samenstelde met Martina Muzi. Daarnaast was hij hoofdcurator van M+, een museum-in-oprichting voor design, architectuur en beeldcultuur in Hong Kong. Wat Chen vooral inbrengt in HNI is een formidabel in internationale netwerk.

Aric Chen

Chen is letterlijk een wereldburger. Hij is geboren in Chicago in de VS geboren en heeft Taiwanese roots. Hij studeerde designhistorie aan Berkeley University aan de Westkust en was verbonden aan Cooper Hewitt Designmuseum in New York. Aansluitend werkte hij als journalist en stapte over het cureren van exposities. Na diverse internationale rondzwervingen woont hij momenteel in Shanghai, waar hij professor is het Curatorial Lab aan het College of Design and Innovation aan de plaatselijke Tongji University.

State of Things, de openingsexpositie van het designmuseum Holon

Hoofdcurator Design Miami

De expertise van Chen blinkt uit in kennis van de creatieve industrie in Azië. Van 2011 tot 2012 was hij creatief directeur van de Beijing Design Week. Daarop volgde de aanstelling als hoofdcurator bij M+. Toen zijn rol daar in 2018 leek uitgespeeld – het M+ kampt met aanhoudende vertragingen en bestuurlijke tegenwerking – trad hij aan als artistiek directeur van Design Miami, de jaarlijkse designbeurs die onderdeel is van Art Basel. Wel maakt is hij curator van de openingsexpositie over de Chinese architect I.M. Pei voor M+, dat naar verwachting volgend jaar opent.

Installatie van modemerk Fendi op Design Miami 2019

Chen zal vanaf 1 mei één dag in de week werkzaam zijn voor Het Nieuwe Instituut. Hij zal naar Rotterdam verhuizen en dan vanaf 1 september 2021 voltijds aan de slag gaan in zijn nieuwe functie. Als onderdeel van zijn overstap naar HNI maakt hij zijn termijn bij Design Miami af; deze loopt tot november 2021. Zijn rol bij het Curatorial Lab bij het College of Design and Innovation van Tongji University in Shanghai loopt tot de lente van 2022.

De werving vond plaats via een openbare vacature. Uitgangspunt daarbij was “het vieren en stimuleren van diversiteit in brede zin (blikrichtingen, denkbeelden, cultuur, leeftijd, gender, seksuele voorkeur, geloof etc.)” Verder wordt van de nieuwe directeur “het verbreden en verdiepen van de publieke waardering” verwacht. Oftewel: zowel de bekendheid, het profiel als het bezoekersaantal van HNI moet sterk worden vergroot. Ook moet HNI zich verbeteren in “kennis van en een visie op digitale – en andere technische ontwikkelingen en hun mogelijke impact op de ontwerpsector”.

Gebouw van Jo Coenen

Een kerntaak van HNI is het beheer van de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw. Dit archief met wereldvermaarde topstukken als maquettes, schetsen, dagboeken en andere bijzondere stukken van architecten als Rem Koolhaas, Broek & Bakema en H.P. Berlage. Vanuit deze functie als nationale erfgoedinstelling is HNI stevig verankerd in de structurele BIS-subsidies. Het Nieuwe Instituut vormt binnen de culturele infrastructuur het nationale geheugen van de ontwerpsector en ambieert op basis van de pijlers houdbaar, bruikbaar en zichtbaar het beleid, gericht op innovatie, nog meer zichtbaar gestalte te geven.

Josien Paulides, zakelijk directeur, vertelt: “Sinds de oprichting in 2013 heeft Het Nieuwe Instituut onder leiding van Guus Beumer zorgvuldig gebouwd aan een stevige basis met een innovatieve interdiscipinaire werkwijze. Het instituut kreeg in 2021 de status van nationale erfgoedinstelling en het beleidsplan voor 2021-2024 werd positief ontvangen. Dit plan biedt de kaders om de werkwijze van het instituut te verweven en door te gaan met het ontwikkelen van een maatschappijkritisch programma, met kennis over de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw als fundament. Vanuit deze sterke positie kijken we uit naar de mooie, nieuwe ontwikkelingen die voor ons liggen met Aric Chen.“ 

Daarnaast is de nieuwe directeur verantwoordelijk voor het programmeren van de tentoonstellingszalen in het gebouw van Jo Coenen aan het Museumplein in Rotterdam. De laatste jaren lag het accent daar op experimentele en sterk vakinhoudelijke exposities als de huidige exposities Art on Display over tentoonstellingsarchitectuur en over de expositie Lithium over de gelijknamige grondstof. In het verleden waren hier publiekstrekkers te zien over onder meer Daniels Libeskind en Morphosis. Nauw verwant met deze museumfunctie is de tak Research & Development, onder leiding van Marina Otero Verzier. Dit programma wil alternatieven genereren voor gangbare onderzoekspraktijken en collectieve vormen van kennisvorming verkennen.

Biënnale van Venetië

De meest recente activiteit van HNI is het Agentschap, een programma dat Nederlandse ontwerpers  presenteert op verschillende internationale podia, worden ze in staat gesteld internationale curatoren, ontwerpers en onderzoekers te ontmoeten en worden zogenoemde cross-overs georganiseerd die de uitwisseling van kennis mogelijk maken. Tot slot is de nieuwe directeur verantwoordelijk voor diverse high profile projecten als het curatorschap van de Architectuurbiënnale van Venetië.

Rietveld Paviljoen, Venetië

Josien Paulides, zakelijk directeur, vertelt: “Sinds de oprichting in 2013 heeft Het Nieuwe Instituut onder leiding van Guus Beumer zorgvuldig gebouwd aan een stevige basis met een innovatieve interdiscipinaire werkwijze. Het instituut kreeg in 2021 de status van nationale erfgoedinstelling en het beleidsplan voor 2021-2024 werd positief ontvangen. Dit plan biedt de kaders om de werkwijze van het instituut te verweven en door te gaan met het ontwikkelen van een maatschappijkritisch programma, met kennis over de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw als fundament. Vanuit deze sterke positie kijken we uit naar de mooie, nieuwe ontwikkelingen die voor ons liggen met Aric Chen.“ 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.