INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Aric Chen benoemd als algemeen & artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut

Aric Chen wordt de nieuwe artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut, de overkoepelende instelling voor de creatieve industrie. Ondanks zijn relatief bescheiden leeftijd van 46 jaar beschikt Chen over aanzienlijke museale ervaring. Hij was co-curator van State of Things, de openingsexpositie van het designmuseum Holon in tel Aviv. Momenteel loopt in designmuseum MAAT in Lissabon X is not a country, een expositie over de post-globaliserende wereld die Chen samenstelde met Martina Muzi. Daarnaast was hij hoofdcurator van M+, een museum-in-oprichting voor design, architectuur en beeldcultuur in Hong Kong. Wat Chen vooral inbrengt in HNI is een formidabel in internationale netwerk.

Aric Chen

Chen is letterlijk een wereldburger. Hij is geboren in Chicago in de VS geboren en heeft Taiwanese roots. Hij studeerde designhistorie aan Berkeley University aan de Westkust en was verbonden aan Cooper Hewitt Designmuseum in New York. Aansluitend werkte hij als journalist en stapte over het cureren van exposities. Na diverse internationale rondzwervingen woont hij momenteel in Shanghai, waar hij professor is het Curatorial Lab aan het College of Design and Innovation aan de plaatselijke Tongji University.

State of Things, de openingsexpositie van het designmuseum Holon

Hoofdcurator Design Miami

De expertise van Chen blinkt uit in kennis van de creatieve industrie in Azië. Van 2011 tot 2012 was hij creatief directeur van de Beijing Design Week. Daarop volgde de aanstelling als hoofdcurator bij M+. Toen zijn rol daar in 2018 leek uitgespeeld – het M+ kampt met aanhoudende vertragingen en bestuurlijke tegenwerking – trad hij aan als artistiek directeur van Design Miami, de jaarlijkse designbeurs die onderdeel is van Art Basel. Wel maakt is hij curator van de openingsexpositie over de Chinese architect I.M. Pei voor M+, dat naar verwachting volgend jaar opent.

Installatie van modemerk Fendi op Design Miami 2019

Chen zal vanaf 1 mei één dag in de week werkzaam zijn voor Het Nieuwe Instituut. Hij zal naar Rotterdam verhuizen en dan vanaf 1 september 2021 voltijds aan de slag gaan in zijn nieuwe functie. Als onderdeel van zijn overstap naar HNI maakt hij zijn termijn bij Design Miami af; deze loopt tot november 2021. Zijn rol bij het Curatorial Lab bij het College of Design and Innovation van Tongji University in Shanghai loopt tot de lente van 2022.

De werving vond plaats via een openbare vacature. Uitgangspunt daarbij was “het vieren en stimuleren van diversiteit in brede zin (blikrichtingen, denkbeelden, cultuur, leeftijd, gender, seksuele voorkeur, geloof etc.)” Verder wordt van de nieuwe directeur “het verbreden en verdiepen van de publieke waardering” verwacht. Oftewel: zowel de bekendheid, het profiel als het bezoekersaantal van HNI moet sterk worden vergroot. Ook moet HNI zich verbeteren in “kennis van en een visie op digitale – en andere technische ontwikkelingen en hun mogelijke impact op de ontwerpsector”.

Gebouw van Jo Coenen

Een kerntaak van HNI is het beheer van de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw. Dit archief met wereldvermaarde topstukken als maquettes, schetsen, dagboeken en andere bijzondere stukken van architecten als Rem Koolhaas, Broek & Bakema en H.P. Berlage. Vanuit deze functie als nationale erfgoedinstelling is HNI stevig verankerd in de structurele BIS-subsidies. Het Nieuwe Instituut vormt binnen de culturele infrastructuur het nationale geheugen van de ontwerpsector en ambieert op basis van de pijlers houdbaar, bruikbaar en zichtbaar het beleid, gericht op innovatie, nog meer zichtbaar gestalte te geven.

Josien Paulides, zakelijk directeur, vertelt: “Sinds de oprichting in 2013 heeft Het Nieuwe Instituut onder leiding van Guus Beumer zorgvuldig gebouwd aan een stevige basis met een innovatieve interdiscipinaire werkwijze. Het instituut kreeg in 2021 de status van nationale erfgoedinstelling en het beleidsplan voor 2021-2024 werd positief ontvangen. Dit plan biedt de kaders om de werkwijze van het instituut te verweven en door te gaan met het ontwikkelen van een maatschappijkritisch programma, met kennis over de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw als fundament. Vanuit deze sterke positie kijken we uit naar de mooie, nieuwe ontwikkelingen die voor ons liggen met Aric Chen.“ 

Daarnaast is de nieuwe directeur verantwoordelijk voor het programmeren van de tentoonstellingszalen in het gebouw van Jo Coenen aan het Museumplein in Rotterdam. De laatste jaren lag het accent daar op experimentele en sterk vakinhoudelijke exposities als de huidige exposities Art on Display over tentoonstellingsarchitectuur en over de expositie Lithium over de gelijknamige grondstof. In het verleden waren hier publiekstrekkers te zien over onder meer Daniels Libeskind en Morphosis. Nauw verwant met deze museumfunctie is de tak Research & Development, onder leiding van Marina Otero Verzier. Dit programma wil alternatieven genereren voor gangbare onderzoekspraktijken en collectieve vormen van kennisvorming verkennen.

Biënnale van Venetië

De meest recente activiteit van HNI is het Agentschap, een programma dat Nederlandse ontwerpers  presenteert op verschillende internationale podia, worden ze in staat gesteld internationale curatoren, ontwerpers en onderzoekers te ontmoeten en worden zogenoemde cross-overs georganiseerd die de uitwisseling van kennis mogelijk maken. Tot slot is de nieuwe directeur verantwoordelijk voor diverse high profile projecten als het curatorschap van de Architectuurbiënnale van Venetië.

Rietveld Paviljoen, Venetië

Josien Paulides, zakelijk directeur, vertelt: “Sinds de oprichting in 2013 heeft Het Nieuwe Instituut onder leiding van Guus Beumer zorgvuldig gebouwd aan een stevige basis met een innovatieve interdiscipinaire werkwijze. Het instituut kreeg in 2021 de status van nationale erfgoedinstelling en het beleidsplan voor 2021-2024 werd positief ontvangen. Dit plan biedt de kaders om de werkwijze van het instituut te verweven en door te gaan met het ontwikkelen van een maatschappijkritisch programma, met kennis over de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw als fundament. Vanuit deze sterke positie kijken we uit naar de mooie, nieuwe ontwikkelingen die voor ons liggen met Aric Chen.“ 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *