INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Wat wordt het nieuwe Futurelab? De dominantie van tech, en van de Waag

Op 4 juni geeft de Raad voor Cultuur een advies aan minister Engelshoven van OCW over welke van de drie meedingende instellingen de jaarlijkse 1 miljoen euro krijgt om een Futurelab te starten. De kanshebbers worden volgens het journalistieke adagium van ‘wie wat waar’ gewikt en met plussen en minnen gewogen. Wordt het Waag?

WIE

Al lang voor Google of Hyves (voordat de jonkies, een soort polder-Facebook waar wél tieners op zaten). Nog langer voor influencers of big data. In een tijd dat privacy nog heel gewoon was, was Waag er al. Dat wil zeggen, toen keek oprichter en Zomergast Marleen Stikker al kritisch naar de zegeningen van het Internet (dat toen nog met een hoofdletter werd geschreven). Sindsdien heeft Waag zich met vijftig werknemers (!) ontpopt tot een waakhond van technologie, het internet in het bijzonder. Maar dan van het speelse en snuffelige soort. Al in 2019 lanceerde Waag het boek Het internet is stuk. Maar net zo makkelijk richt Waag zijn pijlen op de ontwerpwereld zelf, die immers “mede bijdraagt aan economische processen waar delen van de samenleving van worden buitengesloten”. Facebook, Google en Airbnb zijn tenslotte design driven bedrijven. Inmiddels variëren de interessegebieden van zorg, en bio-technologie tot big data en privacy, democratie maar ook ruimtevaart of de maker movement. Het is in eigen woorden “een instelling die opereert op het kruispunt van kunst, wetenschap en technologie en zich richt op de culturele impact van nieuwe technologieën”.

Marleen Stikker

WAAR

Waag ontleent zijn aanspreektitel aan het gelijknamige monumentale gebouw in de Amsterdamse binnenstad. Inmiddels is dat het mothership voor een waaier aan activiteiten. Waag neemt daarbij verschillende rollen aan: denktank, onderzoekslaboratorium, organisator, curator, educatieve producent én populair-wetenschappelijk platform. Daarnaast heeft het een wijdvertakt netwerk in de kunsten, onderwijs, zorg, de Amsterdamse gemeente, de landelijke overheid en zelfs tot diep in de EU. Vanaf 2022 wordt het hele Waaggebouw bespeelt met een stevig publieksprogramma rondom maakcultuur, circulariteit en reparatie. Met FabLab, WetLab en TextileLab kunnen bezoekers kennis opdoen over technologie en ontwerp. En er komt een wisselende expositie van digitale kunst en Bio-art. Daarnaast wordt met het programma planet B uiteenlopende exposities en manifestaties activiteiten in verschillende allianties en op wisselende locaties uitgevoerd; gesprekken daarover worden gevoerd met het HEM, Into the Great Wide Open, NEMO en Lowlands.

Het Waaggebouw, Amsterdam

WAT

Het is dit planet B dat het uitgangspunt wordt voor Futurelab. Onder de noemer Staying with the trouble is een breed programma opgetuigd, met als de kern oplossingsgerichte activiteiten over de grote problemen van deze tijd. Vier thema’s zijn daarbij dominant. Met Code wordt de toekomst van onze digitale samenleving verkent. Hoe kan digitalisering ons handelingsperspectief vergroten? Hoe ‘slim’ moet onze leefomgeving zijn? Hoe stuk is het internet en kunnen wij het nog repareren?  Kortom, de aloude stokpaardjes van Waag. Make zoomt in op de toekomst van het maken en materialiteit in het FabLab en en het Wetlab, dat zich richt op life sciences. De vragen lopen uiteen van circulaire mode tot gen-technologie. Met Care, Learn & Remember – de naam zegt het al – laat Waag zich van zijn zachte, sociale kant zien. Wat worden de grote innovaties in zorg, onderwijs en erfgoed. Tot slot buigt Waag zich met Ecology over complexe systemen en de toekomst van onze planeet. De thema’s zoijn groots en meeslepend: antropoceen, klimaatverandering, de nieuwe mens en andere ‘nieuwe natuurfenomenen’. 

De Embassy Of Health is een co-productie van De Waag op de Dutch Design Week

PLUS + + + +

Geen ander instituut zit zo boven op urgente vraagstukken als internet, privacy, zorg en een bottom-up maakindustrie waarbij de consument in zijn eigen behoefte voorziet. Geen instituut ook dat zo veel en intensief samenwerkt met de meest uiteenlopende partijen – van politiek en bestuur tot universiteit of popfestival. Kenmerkend aan Waag is dat een kritische, bijna activistische houding wordt gecombineerd met een zoektocht naar praktische oplossingen. Hoewel de vragen soms afschrikwekkend geformuleerd zijn in hoogdravend jargon, is de uitwerking veelal concreet. Waag spreekt daarmee een divers publiek aan van wetenschappers en opiniemakers tot de gewone bezorgde burger. Is dat niet precies waar de minister om vroeg?

MIN –  – 

De kunst, cultuur en design zijn bij Waag soms wat ver naar de achtergrond verdrongen. Bovendien is het nog maar de vraag of Waag met zijn doorwrochte en activistische houding daadwerkelijk in staat is om de gewone man aan te spreken. Dat het Waaggebouw een spilfunctie krijgt, bevestigd dat Waag toch stevig is verankerd in de hoofdstad. Het risico bestaat dat het Futurelab dan niet dat beoogde nieuwe instituut worden maar de voortzetting van Waag met nieuwe financiële middelen? En is dat niet precies waar de minister níet om vroeg?

KORTOM

Waag is alomtegenwoordig. Terecht ook. Het is relevant, vernieuwend en stelt de juist vragen. Maar het is ook een instelling die al heel vaak aan de bal is. Waag zal zonder het predicaat Futurelab gewoon blijven bestaan en blijven doen wat het al deed. Dat maakt van Waag de voorspelbare keuze. Maar was de vraag niet juist om een spannend en nieuw instituut?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *