DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

ONTWERPWEDSTRIJD: modetalent gezocht voor duurzaam traject met Iris van Herpen


GROW is een nieuw talentproject van Fashion for Good. Uitgangspunt is werken met innovatieve biomaterialen die worden toegepast in kledingstukken en de toekomst van mode zullen laten zien. De kledingstukken worden gepresenteerd in een expositie die te zien zal zijn in het Fashion for Good museum op het Rokin in Amsterdam vanaf oktober 2021. De drie tot zes deelnemers aan dit drie maanden durende traject worden begeleid door Iris van Herpen. Deelname is gratis.

Uitgangspunt in de selecte is het (visuele) antwoord op de volgende vraag: Hoe zie jij fashion, innovatie en natuur samenkomen? Je mag zelf kiezen in welke vorm je jouw aanmelding presenteert; een (digitaal) design, een video, een tekst of ieder andere manier die jouw concept weergeeft. De enige voorwaarde is dat het op maximaal twee A4’tjes past of een video van max twee minuten. Ook wordt gekeken naar de relatie met duurzaamheid in eerder werk, deel dus ook je hele portfolio.

‘Zijdegemaakt van sinaasappelschillen

Creatieven kunnen HIER inzenden tot en met 31 maart. Er wordt gezocht naar fashion designers die aan de slag gaan met ‘biomaterialen’, zoals ‘zijde’ gemaakt van sinaasappelschillen en ‘leer’ gemaakt van kurk, mais, kokosnoot en rijst, en dit verwerken tot kledingstukken en accessoires. Naast de designers wordt er gezocht naar content creators die het ontwerpproces weten vast te leggen om het te delen met de wereld. In de eerste week van mei zal de uiteindelijke selectie van talent bekend worden gemaakt via de online kanalen van Fashion for Good. 

De uiteindelijke creaties en content over dit ontwerpproces, worden gepresenteerd in een expositie die te zien zal zijn in het Fashion for Good museum op het Rokin in Amsterdam vanaf oktober 2021. Fashion for Good is opgericht in maart 2017 met founding partner Laudes Foundation (voorheen C&A Foundation). Naast de expositie ruimte op het Rokin in Amsterdam verbindt het platform merken, producenten, retailers, leveranciers, non-profitorganisaties, innovaties en investeerders om samen de mode-industrie te veranderen naar een goede, duurzame en vooral circulaire industrie.

Rinke Tjepkema, hoofdredacteur Vogue


“De creativiteit van een nieuwe generatie ontwerpers bepaalt de toekomst van de mode en vormt de ziel van Vogue. Ik zie het als onze taak om nieuw talent te helpen ontwikkelen en een platform te bieden in Vogue.”

Rinke Tjepkema, hoofdredacteur Vogue

De natuur is vaak de inspiratiebron in de modewereld, maar wordt helaas ook volop geplunderd voor fast fashion. Het systeem achter de mode-industrie moet anders, een circulaire industrie is daarvoor het antwoord en nieuwe materialen die duurzamer zijn dan de huidige conventionele stoffen zijn hierin van belang. 

Vogue en Daan Roosegaarde

De deelnemers worden geselecteerd door een vakkundige jury, bestaande uit Vogue hoofdredacteur Rinke Tjepkema, Lisi Herrebrugh & Rushemy Botter (creative directors van Nina Ricci) en kunstenaar Daan Roosegaarde. De selectiecriteria zijn: Originaliteit & innovatie, Concept en Esthetiek.

In juli zal fashion designer Iris van Herpen de kick off geven van GROW talent met een creatie van orange fibre, een zijdeachtige stof van afval van sinaasappelschillen, die later dit jaar getoond zal worden. Het drie maanden durende programma biedt persoonlijke begeleiding van de jury maar ook mentoren zullen de creatievelingen bijstaan: zoals modeontwerper Reuben Selby, expositie-ontwerper Harm Rensink en het Fashion for Good team.

Wie kunnen meedoen?

  • 3-6 modeontwerpers, 16 jaar en ouder, die de kledingstukken van biomateriaal zullen maken om tentoon te stellen in GROW expo 2.0.
  • Een visuele content creative die de reis van tekentafel naar uiteindelijke expo weten vast te leggen in foto’s en/of video’s. Denk aan interviews met de ontwerpers, fotoshoots met de kleding, alles mag
  • Een copywriter die pakkende teksten schrijft, maar ook enige kennis van copywriting heeft om zo een zo groot mogelijk publiek te gaan inspireren. Denk aan social media content, teksten voor de tentoonstelling of bijvoorbeeld backstage-reports en Q&As.

De voorwaarden

  • Jouw beschikbaarheid en enthousiasme komende zomer; in de maanden juli, augustus, september werk je samen met de andere talenten aan de kleding en expo
  • Dat je in deze periode minimaal 16 uur per week beschikbaar bent om dit project succesvol te kunnen invullen
  • Aanwezigheid op de opening van de GROW expo 2.0 op 12 oktober 2021
  • Woonachtig in Nederland

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Volg het traject Instagram @fashionforgood. Het GROW talent project is onderdeel van het komende, één jaar durende, thema GROW dat in de wereld duikt van duurzame ‘biomaterialen’ met een tweetal tentoonstellingen en speciale programmering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *