THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Het is een klassieke beeld: een auto die met veel geweld tegen een boom is gereden. De mens, zijn machine en de vernietigende impact die beiden hebben op de natuur. En hoe de natuur toch stand houdt. Op de foto’s op de tentoonstelling EARTH van het fotoduo Erik & Petra Hesmerg is het precies andersom. Hier ‘botsen’ de planten en bomen als wraak op afgedankte auto’s. Maar de veerkracht van de natuur is zo nog zichtbaarder.

De foto’s zijn in 2008 gemaakt op een autokerkhof in Kaudorf in Gürbetal, het ultra-groene kanton van Zwitserland. De locatie doet op het eerste gezicht niet bijzonder aan. Gewoon een afgelegen terrein met oude hoge bomen en wat huizen en opstapelde autowrakken. Bij toeval ontdekten de Hermergs de cinematografische setting erachter – alsof er een filmset lag waaruit de acteurs en crew plots zijn weggelopen, waarna de tijd decennialang op pauze heeft gestaan. Zij doolden rond in deze sprookjesachtige omgeving, waar het verlaten en doodstil is; enkel het geritsel van bladeren of het getsjilp van vogels is hoorbaar. Met een betoverende schoonheid heeft de natuur zich hier ontfermd over wat glimmende oldtimers hadden kunnen zijn; zoals: Cadillacs, Porsches, Chevrolets, Messerschmidts, Studebakers, Sunbeams, Panhards en Rovers.

De overwoekerde autowrakken – het autokerkhof is al sinds de jaren 70 verlaten – roepen de vraag op wie het laatste woord heeft: de natuur of de mens en zijn schepping? Is dit een laatste stuiptrekking van de natuur? Of groeien de bomen en planten gewoon door en zijn de auto’s slechts passanten? Hoe dan ook, het autokerkhof is kort na de fotoshoot van Erik & Petra Hesmerg op last van de overheid ontruimt. Een groot aantal auto’s is geschonken aan de Amerikaanse kunstenaar John Chamberlain, die ze gebruikt om nieuwe sculpturen van te maken. Erik & Petra Hesmerg waren op dit autokerkhof een van de laatste getuigen van het tijdelijk verbintenis tussen de poëtische natuur en gestaalde techniek.

Erik & Petra Hesmerg zijn een internationaal bekend fotografenduo, bekend om hun stijlvolle foto’s van kunstwerken en exposities. Tot hun klantenkring behoren onder meer Condé Nast Publications, kunstbeurs TEFAF en vooraanstaande musea als het Guggenheim Museum, Kunstmuseum Den Haag, het Van Gogh Museum, Museum Boijmans Van Beuningen en Rijksmuseum Paleis het Loo. Ze produceerden meer dan honderd boeken en catalogi met de meest getalenteerde ontwerpers, kunstenaars, boekontwerpers, curatoren en kunstverzamelaars.

EARTH is hun eerste solo-expositie bij Angle Gallery in Amsterdam. De inrichting van de expositie is ontworpen door interieurarchitect Maurice van Bakel.Bezoekers moeten door een houten constructie een avontuurlijk pad langs de foto’s afleggen, een abstracte interpretatie van hoe Erik en Petra Hesmerg het autoker khof hebben moeten doorkruisen. De foto’s worden verkocht in een oplage van 8 en de formaten 70 x 100 cm en 50 x 70 cm. Voor deze expositie is er ook een Special Edition geproduceerd. De exclusieve doos bevat een Fine Art print op Hahnemühle papier van 28 x 20 cm; deze oplage is 80 stuks.

EARTH – Erik & Petra Hesmerg. Angle Gallery. Weteringschans 207a in Amsterdam. T/m 20 december

3 reacties op: Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

  1. Het werd tijd dat dit top duo met een eigen tentoonstelling kwam. Die bevestigt hun oog voor het ongewone en bijzondere in ogenschijnlijk normale en herkenbare objecten en settings, die transformeren in hun fotografie. En toont dat het juiste licht vinden alles toont in zijn unieke kracht.Dat lukt ze telkens weer. Kijk uit naar de volgende tentoonstelling.

  2. Deze mensen , fotografen , zien en kijken op n manier naar alles met n oog voor licht , objecten en de combinatie van alles , die uniek is . Wat zij ook maar fotograferen is n streling voor t oog en ik persoonlijk word er altijd enorm door geraakt .

  3. Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Wat een verstilde schoonheid. Naast de indrukwekkende esthetiek ook onwaarschijnlijk perfect qua techniek. Ik snap dat het Rijksmuseum een van deze werken heeft aangekocht, het is een hedendaagse Memento mori in optima forma. Ik begreep overigens dat de grote prints ook te koop zijn dus wie houdt van klassieke auto’s en hedendaagse kunst: dit is hét ‘conversation piece’ voor op kantoor of gewoon thuis aan de muur. Dan heeft u altijd een mooi verhaal te vertellen. Ik zie halsreikend uit naar de volgende tentoonstelling van dit duo!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *