Nieuws

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Het is een klassieke beeld: een auto die met veel geweld tegen een boom is gereden. De mens, zijn machine en de vernietigende impact die beiden hebben op de natuur. En hoe de natuur toch stand houdt. Op de foto’s op de tentoonstelling EARTH van het fotoduo Erik & Petra Hesmerg is het precies andersom. Hier ‘botsen’ de planten en bomen als wraak op afgedankte auto’s. Maar de veerkracht van de natuur is zo nog zichtbaarder.

De foto’s zijn in 2008 gemaakt op een autokerkhof in Kaudorf in Gürbetal, het ultra-groene kanton van Zwitserland. De locatie doet op het eerste gezicht niet bijzonder aan. Gewoon een afgelegen terrein met oude hoge bomen en wat huizen en opstapelde autowrakken. Bij toeval ontdekten de Hermergs de cinematografische setting erachter – alsof er een filmset lag waaruit de acteurs en crew plots zijn weggelopen, waarna de tijd decennialang op pauze heeft gestaan. Zij doolden rond in deze sprookjesachtige omgeving, waar het verlaten en doodstil is; enkel het geritsel van bladeren of het getsjilp van vogels is hoorbaar. Met een betoverende schoonheid heeft de natuur zich hier ontfermd over wat glimmende oldtimers hadden kunnen zijn; zoals: Cadillacs, Porsches, Chevrolets, Messerschmidts, Studebakers, Sunbeams, Panhards en Rovers.

De overwoekerde autowrakken – het autokerkhof is al sinds de jaren 70 verlaten – roepen de vraag op wie het laatste woord heeft: de natuur of de mens en zijn schepping? Is dit een laatste stuiptrekking van de natuur? Of groeien de bomen en planten gewoon door en zijn de auto’s slechts passanten? Hoe dan ook, het autokerkhof is kort na de fotoshoot van Erik & Petra Hesmerg op last van de overheid ontruimt. Een groot aantal auto’s is geschonken aan de Amerikaanse kunstenaar John Chamberlain, die ze gebruikt om nieuwe sculpturen van te maken. Erik & Petra Hesmerg waren op dit autokerkhof een van de laatste getuigen van het tijdelijk verbintenis tussen de poëtische natuur en gestaalde techniek.

Erik & Petra Hesmerg zijn een internationaal bekend fotografenduo, bekend om hun stijlvolle foto’s van kunstwerken en exposities. Tot hun klantenkring behoren onder meer Condé Nast Publications, kunstbeurs TEFAF en vooraanstaande musea als het Guggenheim Museum, Kunstmuseum Den Haag, het Van Gogh Museum, Museum Boijmans Van Beuningen en Rijksmuseum Paleis het Loo. Ze produceerden meer dan honderd boeken en catalogi met de meest getalenteerde ontwerpers, kunstenaars, boekontwerpers, curatoren en kunstverzamelaars.

EARTH is hun eerste solo-expositie bij Angle Gallery in Amsterdam. De inrichting van de expositie is ontworpen door interieurarchitect Maurice van Bakel.Bezoekers moeten door een houten constructie een avontuurlijk pad langs de foto’s afleggen, een abstracte interpretatie van hoe Erik en Petra Hesmerg het autoker khof hebben moeten doorkruisen. De foto’s worden verkocht in een oplage van 8 en de formaten 70 x 100 cm en 50 x 70 cm. Voor deze expositie is er ook een Special Edition geproduceerd. De exclusieve doos bevat een Fine Art print op Hahnemühle papier van 28 x 20 cm; deze oplage is 80 stuks.

EARTH – Erik & Petra Hesmerg. Angle Gallery. Weteringschans 207a in Amsterdam. T/m 20 december

3 reacties op: Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

  1. Arjen Tillema says:

    Het werd tijd dat dit top duo met een eigen tentoonstelling kwam. Die bevestigt hun oog voor het ongewone en bijzondere in ogenschijnlijk normale en herkenbare objecten en settings, die transformeren in hun fotografie. En toont dat het juiste licht vinden alles toont in zijn unieke kracht.Dat lukt ze telkens weer. Kijk uit naar de volgende tentoonstelling.

  2. Patty Schwarz says:

    Deze mensen , fotografen , zien en kijken op n manier naar alles met n oog voor licht , objecten en de combinatie van alles , die uniek is . Wat zij ook maar fotograferen is n streling voor t oog en ik persoonlijk word er altijd enorm door geraakt .

  3. Rianne says:

    Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Wat een verstilde schoonheid. Naast de indrukwekkende esthetiek ook onwaarschijnlijk perfect qua techniek. Ik snap dat het Rijksmuseum een van deze werken heeft aangekocht, het is een hedendaagse Memento mori in optima forma. Ik begreep overigens dat de grote prints ook te koop zijn dus wie houdt van klassieke auto’s en hedendaagse kunst: dit is hét ‘conversation piece’ voor op kantoor of gewoon thuis aan de muur. Dan heeft u altijd een mooi verhaal te vertellen. Ik zie halsreikend uit naar de volgende tentoonstelling van dit duo!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *