INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Het is een klassieke beeld: een auto die met veel geweld tegen een boom is gereden. De mens, zijn machine en de vernietigende impact die beiden hebben op de natuur. En hoe de natuur toch stand houdt. Op de foto’s op de tentoonstelling EARTH van het fotoduo Erik & Petra Hesmerg is het precies andersom. Hier ‘botsen’ de planten en bomen als wraak op afgedankte auto’s. Maar de veerkracht van de natuur is zo nog zichtbaarder.

De foto’s zijn in 2008 gemaakt op een autokerkhof in Kaudorf in Gürbetal, het ultra-groene kanton van Zwitserland. De locatie doet op het eerste gezicht niet bijzonder aan. Gewoon een afgelegen terrein met oude hoge bomen en wat huizen en opstapelde autowrakken. Bij toeval ontdekten de Hermergs de cinematografische setting erachter – alsof er een filmset lag waaruit de acteurs en crew plots zijn weggelopen, waarna de tijd decennialang op pauze heeft gestaan. Zij doolden rond in deze sprookjesachtige omgeving, waar het verlaten en doodstil is; enkel het geritsel van bladeren of het getsjilp van vogels is hoorbaar. Met een betoverende schoonheid heeft de natuur zich hier ontfermd over wat glimmende oldtimers hadden kunnen zijn; zoals: Cadillacs, Porsches, Chevrolets, Messerschmidts, Studebakers, Sunbeams, Panhards en Rovers.

De overwoekerde autowrakken – het autokerkhof is al sinds de jaren 70 verlaten – roepen de vraag op wie het laatste woord heeft: de natuur of de mens en zijn schepping? Is dit een laatste stuiptrekking van de natuur? Of groeien de bomen en planten gewoon door en zijn de auto’s slechts passanten? Hoe dan ook, het autokerkhof is kort na de fotoshoot van Erik & Petra Hesmerg op last van de overheid ontruimt. Een groot aantal auto’s is geschonken aan de Amerikaanse kunstenaar John Chamberlain, die ze gebruikt om nieuwe sculpturen van te maken. Erik & Petra Hesmerg waren op dit autokerkhof een van de laatste getuigen van het tijdelijk verbintenis tussen de poëtische natuur en gestaalde techniek.

Erik & Petra Hesmerg zijn een internationaal bekend fotografenduo, bekend om hun stijlvolle foto’s van kunstwerken en exposities. Tot hun klantenkring behoren onder meer Condé Nast Publications, kunstbeurs TEFAF en vooraanstaande musea als het Guggenheim Museum, Kunstmuseum Den Haag, het Van Gogh Museum, Museum Boijmans Van Beuningen en Rijksmuseum Paleis het Loo. Ze produceerden meer dan honderd boeken en catalogi met de meest getalenteerde ontwerpers, kunstenaars, boekontwerpers, curatoren en kunstverzamelaars.

EARTH is hun eerste solo-expositie bij Angle Gallery in Amsterdam. De inrichting van de expositie is ontworpen door interieurarchitect Maurice van Bakel.Bezoekers moeten door een houten constructie een avontuurlijk pad langs de foto’s afleggen, een abstracte interpretatie van hoe Erik en Petra Hesmerg het autoker khof hebben moeten doorkruisen. De foto’s worden verkocht in een oplage van 8 en de formaten 70 x 100 cm en 50 x 70 cm. Voor deze expositie is er ook een Special Edition geproduceerd. De exclusieve doos bevat een Fine Art print op Hahnemühle papier van 28 x 20 cm; deze oplage is 80 stuks.

EARTH – Erik & Petra Hesmerg. Angle Gallery. Weteringschans 207a in Amsterdam. T/m 20 december

3 reacties op: Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

  1. Het werd tijd dat dit top duo met een eigen tentoonstelling kwam. Die bevestigt hun oog voor het ongewone en bijzondere in ogenschijnlijk normale en herkenbare objecten en settings, die transformeren in hun fotografie. En toont dat het juiste licht vinden alles toont in zijn unieke kracht.Dat lukt ze telkens weer. Kijk uit naar de volgende tentoonstelling.

  2. Deze mensen , fotografen , zien en kijken op n manier naar alles met n oog voor licht , objecten en de combinatie van alles , die uniek is . Wat zij ook maar fotograferen is n streling voor t oog en ik persoonlijk word er altijd enorm door geraakt .

  3. Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Wat een verstilde schoonheid. Naast de indrukwekkende esthetiek ook onwaarschijnlijk perfect qua techniek. Ik snap dat het Rijksmuseum een van deze werken heeft aangekocht, het is een hedendaagse Memento mori in optima forma. Ik begreep overigens dat de grote prints ook te koop zijn dus wie houdt van klassieke auto’s en hedendaagse kunst: dit is hét ‘conversation piece’ voor op kantoor of gewoon thuis aan de muur. Dan heeft u altijd een mooi verhaal te vertellen. Ik zie halsreikend uit naar de volgende tentoonstelling van dit duo!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *