Guus Beumer vertrekt mei 2021 als directeur van Het Nieuwe Instituut

Guus Beumer vertrekt mei 2021 als directeur van Het Nieuwe Instituut

Na acht jaar treedt Guus Beumer terug als artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut. De zoektocht naar een opvolger is reeds begonnen.

3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw

3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw

Een jonge generatie ontwerpers wordt geïnspireerd door het eeuwenoude erfgoed van beschilderd aardewerk. “Ik maak een digitale update van een eeuwenoud ambacht.”

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Alleen ontwerpers onder de 30 jaar en wonend in Amsterdam mogen meedoen aan de ontwerpwedstrijd voor het officiële relatiegeschenk van Amsterdam.

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Om nog beter te inzicht te krijgen in de interesses van onze lezers is een enquête opgesteld, met dank aan Artemis Academy Amsterdam. Invullen duurt nog geen 5 minuten.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Boek ‘A Spectator is an Artist too’ is een genadeloze selfie van de moderne kunstkijker

Hoe de museumbezoeker zich steeds opener en vrijmoediger gedraagt bij het ervaren van kunst wordt uiteengezet aan de hand van zestig veronderstellingen, soms boud en soms voor de hand liggend. En met meer dan tweehonderd foto’s waarop bezoekers dansen, lachen, fotograferen of poseren.

Je kent ze waarschijnlijk wel van je tijdlijn op Facebook. Mensen die in Swimming Pool van Leandro Ehrlich in Museum Voorlinden staan; de een met dichtgeknepen neus, de ander zogenaamd watertrappelend, alsof ze zich onderwater in een echt zwembad bevinden. Ook een favoriet voor kunstzinnige selfies: de Infinity Mirror room van Yayoi Kusama in Museum Boijmans van Beuningen. Daar staan ze dan, midden in een oneindig wit landschap vol rode stippen. Liken en doorscrollen. Maar deze speelse, vaak melige kiekjes zijn niet zo niet zo onschuldig als ze lijken. Volgens cultureel entrepeneur Johan Idema zijn ze het bewijs van en veranderende omgang van museumbezoekers met kunst. Dat is de strekking van zijn boek met de provocerende titel A Spectator is an artist too (uitgeverij BIS).

Het boek bestaat uit zestig veronderstellingen, die worden onderbouwd met meer dan tweehonderd foto’s waarop bezoekers kunst intensief observeren, passief consumeren maar ook imiteren of zich ervoor fotograferen. Deze foto’s haalden Idema van het internet, Instagram in het bijzonder. Bij vlagen is bladeren door dit boek als het scrollen door een insta-feed met de naam #artyselfies (kijk zelf HIER maar even of die bestaat). Het zijn dus echte bezoekers die wij zien, die protesteren tegen de kunst of zich er juist een ‘onderdeel’ van maken. Wat de foto’s gemeen hebben is dat de hedendaagse bezoeker geen passieve kunstconsument meer is.

Rembrant vanaf het sterfbed

Kijken naar mensen die naar kunst kijken die… afijn. Dit is een boek om te bekijken. Door te kijken naar mensen die naar kunst kijken ga je zelf ook anders naar die kunst kijken. Vergeet er vooral niet te bij te lezen, waaronder het voorwoord van reclameman, fotocurator en kunstenaar Erik Kessels. De korte teksten zijn pakkend en voorzien de fotobeelden van een verrassende context. Ondanks deze rake en bij vlagen schurende observatie blijft het boek luchtig. Onder de noemer Take a picture – the museum as a photo opportunity staan foto’s van mensen die zich springend voor een kinetische installatie laten fotograferen. What art mirrors laat zien hoe mensen zich aanpassen aan de kunst; zo zijn er bezoekers die een dubbelganger lijken van de geportretteerde en naar het museum zijn gekomen in gelijkende kledij. Of iemand die als laatste wens heeft een zelfportret van de oude Rembrandt te zien; kunstkijken op je sterfbed, het kan tegenwoordig.

Wat ze gemeen hebben, die kunstijkers die soms genadeloos staan afgebeeld in A Spectator is an Artist too, is dat ze op zoek zijn naar intensievere kunstbeleving. De museumbezoekers zijn de afgelopen tien jaar wereldwijd op een steeds nonchalantere, creatievere en soms inderdaad ook oppervlakkige of ronduit onwetende manier gaan reageren op kunst. En dat geldt niet alleen voor een nieuw soort pop-up ‘musea’ in stoere lege havenloodsen (Copenhagen Contemporary) of het recente drive-through museum van Boijmans in Ahoy. Ook in de klassieke Rijksmuseum of the National Gallery in Londen wordt gezocht naar persoonlijke band met kunst, of dat nou is met een selfie of van extreem dichtbij elke verfstreek bestuderen. 

Conceptuele kunst en witte muren

Sterker nog, zo betoogd Idema, kunstenaars hebben de blik van de toeschouwer, van ons dus, nodig. Onze ogen zijn hun handlangers. Immers, met gesloten ogen is er helemaal geen kunst. Dat maakt het moment waarop we oog in oog staan met een schilderij, sculptuur of ander kunstwerk cruciaal, zo niet magisch. Of we ons nu geraakt, geïnspireerd voelen, stomverbaasd, verloren, geïrriteerd of zelfs tot actie geroepen – deze reacties zijn onmiskenbaar een deel van het kunstwerk. Het boek is daarom ook een ode al aan die vrijgevochten museumbezoeker.

Het is niet voor het eerst dat Idema zijn licht laat schijnen over hoe musea – evenals ook de bezoekers ervan – met de tijd mee (moeten) gaan. Vijf jaar geleden lanceerde hij het boek How to visit an art museum waarin hij 32 tips serveert aan museumbezoekers hoe zij het meeste uit hun bezoek halen. Het is met lichte toets geschreven – Hoe moet ik nou omgaan met conceptuele kunst? was een van de prangende vragen in het boek – maar de ondertoon is ernstig. “Waarom moet het altijd stil in een museum? En waarom zijn de zalen altijd wit”, vroeg Idema zich af. Zijn tips hebben de museumbezoekers zich klaarblijkelijk ter harte genomen.

A Spectator is an Artist too. Johan Idema. BIS Publishers. ISBN 9789063695903. 192p, € 19,99

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *