ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

Het topsectorinstituut voor de creatieve industrie, ClickNL start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’. Daarvoor worden makers van augmented reality, virtual reality, digitale installaties andere versmelting van de fysieke met de digitale wereld opgeroepen om projecten in te sturen voor een gezamenlijke subsidieaanvraag van tientallen miljoenen.

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Op het Society 5.0 Festival in Amsterdam onderzoeken op 12 en 13 oktober ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en kunstenaars hoe de duurzame, inclusieve ‘samenleving 5.0’ eruit moet zien. Maar je kunt er ook samen je aan de slag om die toekomst te maken.

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

Een dubbelinterview met de twee initiatiefnemers van de eerste Solar Biënnale in Rotterdam: met kunst, design, technologie, wetenschap en filosofie. Alles kan zonne-energie opwekken in de wereld van modeontwerper Pauline van Dongen en productdesigner Marjan van Aubel. “De zon is onze grootste inspiratiebron.”

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Tijdens DDW wordt een ‘hackaton’ georganiseerd waarbij programmeurs, coders, ontwerpers en nieuwe format bedenken om culturele live-events aan te kondigen, digitaal te ontsluiten, te archiveren en te distribueren.

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Op een speciale editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE gaat de documentaire ‘A World To Shape’ over de bevlogen ontwerpers Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens in première. Het event is op woensdag 14 september (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

GLUE Amsterdam is de designroute die de creatieve sector inde hoofdstad verbindt en versterkt. DesignDigger presenteert vier online-interviews met Creative Citizens of Honour voor GLUE TV.

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op donderdag 29 september geheel in het teken van de metaverse.

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

Voor een nieuw dossier over de metaverse zoekt DesignDigger projecten over de metaverse waarin nieuwe technologieën als augmented of virtual reality, immersieve installaties of digitale animaties worden ingezet. Een van de ontwerpers krijgt bovendien het podium op de DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 29 september.

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van Dutch Design Week 2022. Ook is het thema bekend: Get Set. Dit thema duidt op een verschuiving in mentaliteit: van voorbereiding naar actie.

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

Ontwerpen is volgens Aldo Bakker het overwinnen van obstakels. Het
Kunstmuseum Den Haag toont van 22 oktober 2022 t/m 7 mei 2023 het eerste overzicht van al zijn ‘schenkers’.

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

Het komende half jaar duikt DesignDigger in de metaverse, de nieuwe digitale wereld die de komende jaren vorm krijgt. Dit programma bestaat uit twee live-events in Pakhuis de Zwijger, een NFT-workshop en diverse verdiepende longreads.

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Gevestigde media als de Volkskrant, de NOS en het cross-mediale platform Pointer werken er samen met jonge creatieven.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Er is weinig fantasie voor nodig om het ontwikkelen van een geur te zien als een ontwerp. Met verschillende grondstoffen en ‘materialen’ wordt een complexe en verhalende ervaring gecreëerd. Dat klinkt inderdaad al als een ‘dutch’ design. Dat is in elk geval de opvatting van SOM Tales of Perfume, een Nederlands kwartet dat volledig natuurlijke geuren ontwerpt. Die geuren deelt het met parfums, oliën en ruimtelijke installaties. De laatste creatie is een verfrissende spray voor mondkapjes.

SOM Tales of Perfume

In deze spray AROMED+, die een subtiele frisse geur heeft, vind je onder meer citroenverbena en kruizemunt van Nederlandse bodem. Het neutraliseert je adem en geeft je het gevoel van vrijer ademen. De Nederlandse laurier is een van de belangrijkste ingrediënten die je weerstand ondersteunt.

Bestellen kan HIER.

“Met lede ogen zie wij hoe onze land- en tuinbouw met grote overschotten komen te zitten. Terwijl wij over de kennis beschikken om op basis van deze grondstoffen unieke geuren te ontwikkelen”, zegt Yves Dupuits van SOM Tales of Perfume. De mondkapspray is een van de geuren van een complete geurlijn FORTe, die naast de mondkapspray bestaat aroma’s om het huis te zuiveren en om je weerstand te versterken en te ondersteunen.

Uitgangsgpunt voor de designer geur van de AROMED+ is een boswandeling. En dan specifiek de natuurlijke aroma’s van plant die je inademt tijdens de boswandeling. Dupuits: “We weten dat het inademen van bosgeuren gezond is, met name als je stress ervaart. Wat minder bekend is, maar wel aangetoond, is dat er bepaalde inhoudsstoffen in deze geuren zitten die ook een fysieke uitwerking hebben en onze weerstand ondersteunen.”

Het ontwerpproces van SOM Tales of Perfume

SOM Tales of Perfume ontwerpt interactieve olfactorische belevingen door middel van haar eigen ontwikkelde ‘scent architecture’. Geparfumeerde olijfolie voor op geroosterd brood, een eetbaar parfum en een ruimtelijke geurinstallaties. Alle composities zijn 100 procent botanisch, in de wetenschap dat het gebruik van natuurlijke parfum de enige echte manier is om een emotie te raken.

Het ontwerpproces van SOM Tales of Perfume

Twee jaar geleden presenteerde SOM Tales of Perfume op de Dutch Design Week OMNIA. Deze “sensory landscape” was gemaakt uit water, parfum, steen, staal, messing en bergkristal. De vijf unieke composities vormden samen één grote parfum compositie in De Kazerne. Doel was het activeren van herinneringen. Geur is een van de krachtigste manieren om het geheugen te prikkelen

Omnia van SOM Tales of Perfume

AROMED+ is een samenwerking van drie bedrijven die is ontstaan tijdens de eerste covid-19 golf. Het Brabantse bedrijf Varta is flora verwerkingsbedrijf dat krachtige en waardevolle inhoudsstoffen uit de planten en bloemen haalt. Aromed, met al meer dan 30 jaar ervaring in de professionele vervaardiging van natuurlijke gezondheidsproducten. SOM Tales of Perfume legt zich toe op het ontwerp van geurinstallaties en parfums. Dupuits: “Samen wilden we de kracht van de natuur inzetten en gebruikmaken van het afweermechanisme van planten. We gebruiken hiervoor de essentiële extracten van planten, grotendeels Nederlandse, die een ondersteunende werking hebben op onze gezondheid en gecombineerd met hun mooie geuren ons omringen met geborgenheid en kracht.”

Het lab van SOM Tales of Perfume

3 reacties op: Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.