DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Er is weinig fantasie voor nodig om het ontwikkelen van een geur te zien als een ontwerp. Met verschillende grondstoffen en ‘materialen’ wordt een complexe en verhalende ervaring gecreëerd. Dat klinkt inderdaad al als een ‘dutch’ design. Dat is in elk geval de opvatting van SOM Tales of Perfume, een Nederlands kwartet dat volledig natuurlijke geuren ontwerpt. Die geuren deelt het met parfums, oliën en ruimtelijke installaties. De laatste creatie is een verfrissende spray voor mondkapjes.

SOM Tales of Perfume

In deze spray AROMED+, die een subtiele frisse geur heeft, vind je onder meer citroenverbena en kruizemunt van Nederlandse bodem. Het neutraliseert je adem en geeft je het gevoel van vrijer ademen. De Nederlandse laurier is een van de belangrijkste ingrediënten die je weerstand ondersteunt.

Bestellen kan HIER.

“Met lede ogen zie wij hoe onze land- en tuinbouw met grote overschotten komen te zitten. Terwijl wij over de kennis beschikken om op basis van deze grondstoffen unieke geuren te ontwikkelen”, zegt Yves Dupuits van SOM Tales of Perfume. De mondkapspray is een van de geuren van een complete geurlijn FORTe, die naast de mondkapspray bestaat aroma’s om het huis te zuiveren en om je weerstand te versterken en te ondersteunen.

Uitgangsgpunt voor de designer geur van de AROMED+ is een boswandeling. En dan specifiek de natuurlijke aroma’s van plant die je inademt tijdens de boswandeling. Dupuits: “We weten dat het inademen van bosgeuren gezond is, met name als je stress ervaart. Wat minder bekend is, maar wel aangetoond, is dat er bepaalde inhoudsstoffen in deze geuren zitten die ook een fysieke uitwerking hebben en onze weerstand ondersteunen.”

Het ontwerpproces van SOM Tales of Perfume

SOM Tales of Perfume ontwerpt interactieve olfactorische belevingen door middel van haar eigen ontwikkelde ‘scent architecture’. Geparfumeerde olijfolie voor op geroosterd brood, een eetbaar parfum en een ruimtelijke geurinstallaties. Alle composities zijn 100 procent botanisch, in de wetenschap dat het gebruik van natuurlijke parfum de enige echte manier is om een emotie te raken.

Het ontwerpproces van SOM Tales of Perfume

Twee jaar geleden presenteerde SOM Tales of Perfume op de Dutch Design Week OMNIA. Deze “sensory landscape” was gemaakt uit water, parfum, steen, staal, messing en bergkristal. De vijf unieke composities vormden samen één grote parfum compositie in De Kazerne. Doel was het activeren van herinneringen. Geur is een van de krachtigste manieren om het geheugen te prikkelen

Omnia van SOM Tales of Perfume

AROMED+ is een samenwerking van drie bedrijven die is ontstaan tijdens de eerste covid-19 golf. Het Brabantse bedrijf Varta is flora verwerkingsbedrijf dat krachtige en waardevolle inhoudsstoffen uit de planten en bloemen haalt. Aromed, met al meer dan 30 jaar ervaring in de professionele vervaardiging van natuurlijke gezondheidsproducten. SOM Tales of Perfume legt zich toe op het ontwerp van geurinstallaties en parfums. Dupuits: “Samen wilden we de kracht van de natuur inzetten en gebruikmaken van het afweermechanisme van planten. We gebruiken hiervoor de essentiële extracten van planten, grotendeels Nederlandse, die een ondersteunende werking hebben op onze gezondheid en gecombineerd met hun mooie geuren ons omringen met geborgenheid en kracht.”

Het lab van SOM Tales of Perfume

3 reacties op: Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *