Design-startup OCCO biedt efficiënte online-databank met 250 duizend interieurproducten
Habitat
Interieur
Het e-commerce bedrijf OCCO uit Estland vestigt zich dit jaar in Nederland met een digitale tool om eenvoudig interieurproducten te vergelijken en een fysieke showroom. CEO Paul Veetõusme licht toe: “Met één muisklik kunnen gebruikers alle producten van 500 merken vergelijken.”
Wat heeft het designjaar 2021 in petto? Slot: must see expo’s en events!
Event
Aan het begin van het jaar wordt in een serie vooruitgeblikt op de belangrijke exposities, beurzen, manifestaties en events. Met vandaag: wat je echt niet mag missen.
Wat heeft het nieuwe designjaar 2021 in petto? Deel 1: exposities in binnen- en buitenland
Event
In een tweeluik blikt DesignDigger vooruit op een nieuw designjaar. Waar moeten we heen en wat mogen niet missen? De aftrap is een overzicht van alle belangrijke designexposities in binnen- én buitenland .
Licht in de donkere maanden #3 – Dansende zonzoekers van VANTOT
Product
Designduo VANTOT ontwerpt Sunseeker voor het Victoriapark in hartje Eindhoven. De paraplu-vormige lantaarns zijn duurzaam en interactief en nemen een voorschot op de ‘Smart Cities’.
Circulair Warenhuis lanceert collectie van gepimpte kringloopmeubels
Habitat
Product
Ontwerpers Nienke Hoogvliet, Studio Makkink & Bey, Fraser McPhee en Max Lipsey hebben producten ontworpen van restmateriaal. De pas geopende showroom is een sfeervolle oude kas in Leiden.
Licht in donkere maanden #1 – ‘Luminosa’ van Morgan Ruben is een interactieve gloeiworm
Habitat
Product
In de donkere maanden van het jaar toont DesignDigger de meest bijzondere lichtobjecten. Zoals de Utrechtse ontwerper Morgan Ruben die zich laat inspireren door zowel technologie als natuur.
On-demand minibioscoop The (Any) Thing heeft James Bond-interieur van conceptbureau …,staat
Interieur
The (Any) Thing is een innovatieve filmervaring waarbij de bezoekers zelf een film en tijd kunnen kiezen. Het bijpassende, comfortabele interieur is ontworpen door het Amsterdamse bureau …,staat.
3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw
Habitat
Product
Een jonge generatie ontwerpers wordt geïnspireerd door het eeuwenoude erfgoed van beschilderd aardewerk. “Ik maak een digitale update van een eeuwenoud ambacht.”
Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier
Er is weinig fantasie voor nodig om het ontwikkelen van een geur te zien als een ontwerp. Met verschillende grondstoffen en ‘materialen’ wordt een complexe en verhalende ervaring gecreëerd. Dat klinkt inderdaad al als een ‘dutch’ design. Dat is in elk geval de opvatting van SOM Tales of Perfume, een Nederlands kwartet dat volledig natuurlijke geuren ontwerpt. Die geuren deelt het met parfums, oliën en ruimtelijke installaties. De laatste creatie is een verfrissende spray voor mondkapjes.
In deze spray AROMED+, die een subtiele frisse geur heeft, vind je onder meer citroenverbena en kruizemunt van Nederlandse bodem. Het neutraliseert je adem en geeft je het gevoel van vrijer ademen. De Nederlandse laurier is een van de belangrijkste ingrediënten die je weerstand ondersteunt.
“Met lede ogen zie wij hoe onze land- en tuinbouw met grote overschotten komen te zitten. Terwijl wij over de kennis beschikken om op basis van deze grondstoffen unieke geuren te ontwikkelen”, zegt Yves Dupuits van SOM Tales of Perfume. De mondkapspray is een van de geuren van een complete geurlijn FORTe, die naast de mondkapspray bestaat aroma’s om het huis te zuiveren en om je weerstand te versterken en te ondersteunen.
Uitgangsgpunt voor de designer geur van de AROMED+ is een boswandeling. En dan specifiek de natuurlijke aroma’s van plant die je inademt tijdens de boswandeling. Dupuits: “We weten dat het inademen van bosgeuren gezond is, met name als je stress ervaart. Wat minder bekend is, maar wel aangetoond, is dat er bepaalde inhoudsstoffen in deze geuren zitten die ook een fysieke uitwerking hebben en onze weerstand ondersteunen.”
SOM Tales of Perfume ontwerpt interactieve olfactorische belevingen door middel van haar eigen ontwikkelde ‘scent architecture’. Geparfumeerde olijfolie voor op geroosterd brood, een eetbaar parfum en een ruimtelijke geurinstallaties. Alle composities zijn 100 procent botanisch, in de wetenschap dat het gebruik van natuurlijke parfum de enige echte manier is om een emotie te raken.
Twee jaar geleden presenteerde SOM Tales of Perfume op de Dutch Design Week OMNIA. Deze “sensory landscape” was gemaakt uit water, parfum, steen, staal, messing en bergkristal. De vijf unieke composities vormden samen één grote parfum compositie in De Kazerne. Doel was het activeren van herinneringen. Geur is een van de krachtigste manieren om het geheugen te prikkelen
Omnia van SOM Tales of Perfume
AROMED+ is een samenwerking van drie bedrijven die is ontstaan tijdens de eerste covid-19 golf. Het Brabantse bedrijf Varta is flora verwerkingsbedrijf dat krachtige en waardevolle inhoudsstoffen uit de planten en bloemen haalt. Aromed, met al meer dan 30 jaar ervaring in de professionele vervaardiging van natuurlijke gezondheidsproducten. SOM Tales of Perfume legt zich toe op het ontwerp van geurinstallaties en parfums. Dupuits: “Samen wilden we de kracht van de natuur inzetten en gebruikmaken van het afweermechanisme van planten. We gebruiken hiervoor de essentiële extracten van planten, grotendeels Nederlandse, die een ondersteunende werking hebben op onze gezondheid en gecombineerd met hun mooie geuren ons omringen met geborgenheid en kracht.”
Waar en hoe kan ik dit kopen?
En wat zijn de prijzen en grootte flesjes?
Voor meer info over de spray, kijk op de website van SOM Tales of Perfume (link in de tekst boven). Succes!
Graag ontvang ik informatie over waar ik deze kan bestellen en de prijs. b.v.d.