INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”
Habitat
Product
De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”
Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde
Solstalgia van Linda Windisch biedt een online therapeutische dienst voor mensen die lijden aan angst veroorzaakt door hun hun groeiende vervreemding van en verlangen naar de natuur.
De eerste maanden van het jaar zijn voor de afstudeerders aan de Design Academy Eindhoven de periode dat zij werken aan hun eindopdracht. Dat liep dit jaar min of meer parallel aan de coronagolf die binnen enkele weken de hele wereld overspoelde.
In de rust en isolatie van de lockdown konden de studenten zich optimaal concentreren op hun afstudeerwerk, zonder daarbij de grote vraagstukken van onze tijd uit het oog te verliezen – zo klinken de echo’s van Greta Thunberg, Boris Johnson en George Floyd in hun werk door. De Design Academy is nu eenmaal een beetje het onderzoekslab voor maatschappelijke verandering. Geen wonder dat meerdere studenten zijn geïnspireerd door deze gezondheidscrisis. Opvallend is dat deze jonge generatie niet wordt beheerst door angst en doem, maar kiest voor een optimistische houding. Ook bijzonder: als deze gezondheidscrisis straks is bezworen, blijven deze ‘coronadesigns’ van blijvende waarde.
In Between is een magazine van Alicja Konkol dat de cultuur en esthetiek van volkstuinen, die vooral onder millennials populair zijn als vluchtheuvel. Ze bieden een onderbreking van de realiteit, een oplossing voor reisbeperkingen in onze dappere nieuwe wereld en een vorm van ‘escapisme’.
Voor de ongeveer tweehonderd ontwerpers die afstuderen aan de Design Academy Eindhoven is dit een fikse tegenvaller, omdat ze nu een belangrijk podium missen. Hun Graduation Show is traditiegetrouw een van de bestbezochte evenementen tijdens DDW. Daarom heeft de academie de catalogus dit jaar gratis online gezet op de eigen website. Een profiel van drie afstudeerprojecten die inspelen op zowel het ‘oude’ als het nieuwe normaal kun je lezen in de Volkskrant.