INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Gewaagde postzegel vol gezichtsbedrog van Hansje van Halem

Voor haar nieuwste serie postzegels heeft ontwerper Hansje van Halem zich laten inspireren door de caleidoscoop, een buis waarin licht via spiegels op kleurige voorwerpen wordt gereflecteerd. De veelkleurige symmetrische patronen die daardoor ontstaan, veranderen door de buis te draaien of schudden. Zo ontstaan optische illusies waardoor onze ogen iets anders waarnemen dan onze hersenen interpreteren. Gezichtsbedrog dus. Maar dan als speelgoed voor kinderen, visueel vermaak voor volwassenen en als inspiratiebron voor kunstenaars en ontwerpers.

Voor de postzegel Caleidoscoop kreeg Van Halem de vrije hand. “Wat natuurlijk heel apart is”, aldus de ontwerper. “Bij elke ontwerpopdracht, ook voor postzegels, is altijd sprake van een thema waarbinnen je werkt en waaraan voorwaarden zijn verbonden. Bij mijn eerdere zakelijke postzegels moesten bijvoorbeeld de cijfers centraal staan om het tarief aan te duiden.”

Schreefloze letter ‘Topol’

De eerste stap in het ontwerpproces was op haar beeldscherm het postzegelvel te zetten volgens de voorgeschreven formaten, met alle vaste elementen er al in. “Dat laatste doe ik altijd, want zo ben je ervan verzekerd dat ze werkelijk onderdeel van het ontwerp uitmaken. Ik begon met simpele lijntjes te tekenen in een willekeurig patroon. Zonder doel, gewoon maar uitproberen. Tekenen staat voor mij gelijk aan zoeken, aan ontdekken. Je moet goed kijken naar wat je doet om te kunnen snappen wat je hebt gedaan. Ook al is de uitwerking totaal niet naar je zin.”

Op deze postzegels staat internationaal 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een internationale bestemming. De sorteerhaak heeft een witte contourlijn die verbonden is met de witte vlindervorm op de kruispunten van de perforaties. Voor de typografie is gebruikgemaakt van het schreefloze lettertype Topol Regular van Filip Matějíček en Jan Horčík (2014, Praag, Tsjechië). “Die pas ik vaker toe, maar dan meestal op affiches. De Topol is een robuuste, open en sterk geometrische letter. Met genoeg anonimiteit en kracht om het geweld van alle kleuren te overleven.”

Hoofdontwerper van de ‘stad’ Lowlands

Kenmerkend voor het werk van Van Halem (in 2003 afgestudeerd aan de Rietveld Academie, Amsterdam) is een terugkerend gebruik van abstracte lijnen, natuurlijke figuraties of geometrische vormen als een elips of ruit golven in eindeloze herhalingen door elkaar. De kleuren zijn contrastrijk – geel met paars of juist eenvoudig zwart op wit. De felgekleurde ontwerp van Van Halem kunnen zelfs een gezond hoofd laten tollen.

Het grote publiek kent haar als hoofdontwerper van Lowlands, waarvoor ze een Dutch Design Award for Communication won in 2018. “Dat popfestival is feitelijk een complete stad. Ik heb daarvoor het logo ontworpen maar ook de bewegwijzering, een honderd meter lange tent en zelfs de bumpers die de veejay’s gebruiken.” Het ontwerp flexibel, net als het popfestival zelf – elk jaar staan er immers andere bands. “De systematiek van lijnen die letters vormen blijft in tact. Maar met kleine programmatische ingrepen kunnen de letters er elk jaar toch anders uitzien.”

Abstracte en toch leesbare patronen

In de grafische ontwerpen is een zichtbare spanning tussen ambachtelijk handwerk en digitale reproductie. Het lijkt met pen en inkt getekend – of met een ouderwetse spirograaf – maar heeft tegelijkertijd de complexiteit en precisie van een algoritmisch script. “Ik heb jarenlang als een machine gewerkt en alles met de hand getekend. Nu laat ik de computer voor mij werken. Maar alleen patronen die ik ook zelf zou kunnen tekenen.”

Haar ornamentele werk is aangekocht door het Stedelijk Museum Amsterdam en ze ontwierp postzegels en illustreerde voor de VPRO-Gids. Maar echt bijzonder zijn haar expressieve grafische prints die ze in kleine drukkerijen laat vervaardigen op speciaal papier en met afwijkende inktkleuren. Haar bibliografische kleinoden I, II en III zijn gewilde collector items. In Amsterdam-Oost staat een hek waarvan de spijlen letters vormen door kleine ornamenten, bijna zoals oubollige eikenhouten tafelpoten; in het gehele hek is een gedicht leesbaar. “Het blijft een grafisch patroon, alleen de schaal is anders”, zegt van Halem. “De grenzen tussen de complete vrijheid van een geometrische patronen en een letter die leesbaar moet zijn, dat vind ik fascinerend.”

Eén reactie op: Gewaagde postzegel vol gezichtsbedrog van Hansje van Halem

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *