INTERVIEW  Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Gewaagde postzegel vol gezichtsbedrog van Hansje van Halem

Voor haar nieuwste serie postzegels heeft ontwerper Hansje van Halem zich laten inspireren door de caleidoscoop, een buis waarin licht via spiegels op kleurige voorwerpen wordt gereflecteerd. De veelkleurige symmetrische patronen die daardoor ontstaan, veranderen door de buis te draaien of schudden. Zo ontstaan optische illusies waardoor onze ogen iets anders waarnemen dan onze hersenen interpreteren. Gezichtsbedrog dus. Maar dan als speelgoed voor kinderen, visueel vermaak voor volwassenen en als inspiratiebron voor kunstenaars en ontwerpers.

Voor de postzegel Caleidoscoop kreeg Van Halem de vrije hand. “Wat natuurlijk heel apart is”, aldus de ontwerper. “Bij elke ontwerpopdracht, ook voor postzegels, is altijd sprake van een thema waarbinnen je werkt en waaraan voorwaarden zijn verbonden. Bij mijn eerdere zakelijke postzegels moesten bijvoorbeeld de cijfers centraal staan om het tarief aan te duiden.”

Schreefloze letter ‘Topol’

De eerste stap in het ontwerpproces was op haar beeldscherm het postzegelvel te zetten volgens de voorgeschreven formaten, met alle vaste elementen er al in. “Dat laatste doe ik altijd, want zo ben je ervan verzekerd dat ze werkelijk onderdeel van het ontwerp uitmaken. Ik begon met simpele lijntjes te tekenen in een willekeurig patroon. Zonder doel, gewoon maar uitproberen. Tekenen staat voor mij gelijk aan zoeken, aan ontdekken. Je moet goed kijken naar wat je doet om te kunnen snappen wat je hebt gedaan. Ook al is de uitwerking totaal niet naar je zin.”

Op deze postzegels staat internationaal 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een internationale bestemming. De sorteerhaak heeft een witte contourlijn die verbonden is met de witte vlindervorm op de kruispunten van de perforaties. Voor de typografie is gebruikgemaakt van het schreefloze lettertype Topol Regular van Filip Matějíček en Jan Horčík (2014, Praag, Tsjechië). “Die pas ik vaker toe, maar dan meestal op affiches. De Topol is een robuuste, open en sterk geometrische letter. Met genoeg anonimiteit en kracht om het geweld van alle kleuren te overleven.”

Hoofdontwerper van de ‘stad’ Lowlands

Kenmerkend voor het werk van Van Halem (in 2003 afgestudeerd aan de Rietveld Academie, Amsterdam) is een terugkerend gebruik van abstracte lijnen, natuurlijke figuraties of geometrische vormen als een elips of ruit golven in eindeloze herhalingen door elkaar. De kleuren zijn contrastrijk – geel met paars of juist eenvoudig zwart op wit. De felgekleurde ontwerp van Van Halem kunnen zelfs een gezond hoofd laten tollen.

Het grote publiek kent haar als hoofdontwerper van Lowlands, waarvoor ze een Dutch Design Award for Communication won in 2018. “Dat popfestival is feitelijk een complete stad. Ik heb daarvoor het logo ontworpen maar ook de bewegwijzering, een honderd meter lange tent en zelfs de bumpers die de veejay’s gebruiken.” Het ontwerp flexibel, net als het popfestival zelf – elk jaar staan er immers andere bands. “De systematiek van lijnen die letters vormen blijft in tact. Maar met kleine programmatische ingrepen kunnen de letters er elk jaar toch anders uitzien.”

Abstracte en toch leesbare patronen

In de grafische ontwerpen is een zichtbare spanning tussen ambachtelijk handwerk en digitale reproductie. Het lijkt met pen en inkt getekend – of met een ouderwetse spirograaf – maar heeft tegelijkertijd de complexiteit en precisie van een algoritmisch script. “Ik heb jarenlang als een machine gewerkt en alles met de hand getekend. Nu laat ik de computer voor mij werken. Maar alleen patronen die ik ook zelf zou kunnen tekenen.”

Haar ornamentele werk is aangekocht door het Stedelijk Museum Amsterdam en ze ontwierp postzegels en illustreerde voor de VPRO-Gids. Maar echt bijzonder zijn haar expressieve grafische prints die ze in kleine drukkerijen laat vervaardigen op speciaal papier en met afwijkende inktkleuren. Haar bibliografische kleinoden I, II en III zijn gewilde collector items. In Amsterdam-Oost staat een hek waarvan de spijlen letters vormen door kleine ornamenten, bijna zoals oubollige eikenhouten tafelpoten; in het gehele hek is een gedicht leesbaar. “Het blijft een grafisch patroon, alleen de schaal is anders”, zegt van Halem. “De grenzen tussen de complete vrijheid van een geometrische patronen en een letter die leesbaar moet zijn, dat vind ik fascinerend.”

Eén reactie op: Gewaagde postzegel vol gezichtsbedrog van Hansje van Halem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *