Maarten Baas presenteert nieuw werk op Crescendo!, zijn eerste solotentoonstelling in de Amsterdamse galerie Ron Mandos. Met een serie bizarre muziekinstrumenten onderzoekt de ontwerper de spanning tussen grote ambities en de praktische realiteit – de kloof tussen droom en daad. De tentoonstelling loopt van 18 januari tot 9 maart 2025.

Kunstbezuinigingen
Met Crescendo! maakt Maarten Baas zijn debuut in de kunstwereld. Naast enkele beroemde ontwerpwerken ligt de focus nu vooral op zijn beeldende kunst. Ron Mandos, eigenaar van de galerie: “Maarten biedt met deze werken een kritische reflectie op de waarde van kunst. Wat is de werkelijke betekenis van kunst en wat gebeurt er met muziekinstrumenten die worden kapot geslagen of gewoon in de ruimte hangen? Voor mij symboliseren zijn nieuwe werken de zware bezuinigingen op kunst en cultuur.”
De titel Crescendo! verwijst naar de muzikale term die een geleidelijke verhoging in volume en intensiteit beschrijft, maar het heeft ook een bredere betekenis van welvaart en groei. Voor Baas weerspiegelt het de fragiele balans tussen de ongrijpbare, magische kwaliteit van kunst en de praktische beperkingen waarmee kunstenaars geconfronteerd worden – een metafoor voor menselijke dromen die vaak in balans moeten worden gebracht met de realiteit.

Piano in slachthuis
In de tentoonstelling staan muziekinstrumenten symbool voor vrijheid en schoonheid. “Muziekinstrumenten fascineren me vanwege hun inherente poëzie – ze kunnen iets geheel ongrijpbaars creëren, maar toch diep ontroerend: muziek. Tegelijkertijd leven we in een wereld die gedreven wordt door economische waarde en praktische overwegingen. Dit weerspiegelt de dagelijkse balans die we allemaal navigeren, waar de werkelijkheid vaak minder romantisch is dan we zouden willen,” legt Baas uit.
De tentoonstelling opent met een indrukwekkende installatie van twee piano’s die aan haken hangen, wat doet denken aan de beelden van dieren in een slachthuis. De draaiende piano’s slepen hun poten dreigend over de vloer. Net zoals levende wezens worden gereduceerd tot commodity’s, worden deze instrumenten ontdaan van hun oorspronkelijke potentieel en gepresenteerd als objecten die te koop zijn.

Muzikale expressie
Een andere reflectie op beperkingen is te vinden in de afmetingen van de galerijdeuren, die de grootte van verschillende nieuwe werken bepaalden. Baas reageerde hierop door trompetten samen te drukken tot compacte vormen die passen in de ruimte van een postpakket.
Een hoogtepunt van de tentoonstelling is Variations in E Minor. Op een podium worden 56 bolvormige objecten in verschillende maten gepresenteerd, die elk lijken te verwijzen naar instrumenten van een symfonieorkest. Deze gecomprimeerde vormen dagen de traditionele opvattingen over muzikale expressie en creativiteit uit. Zoals we van Baas gewend zijn, speelt de installatie met dualiteit: blijven de stemmen van de instrumenten gevangen in de bolvormen, of suggereren deze vormen latent potentieel, zoals zaadjes die wachten om te ontkiemen?

Absurd en functioneel
In het achterste gedeelte van de galerie is een retrospectief te zien dat meer dan 20 jaar van Baas’ werk belicht, van zijn ontwerpwerk naar beeldende kunst. Vroege werken tonen vaak een balans tussen absurditeit en functionaliteit, zoals zijn studentenproject Hey, Chair Be a Bookshelf!, waarin hij de regels van de opdracht overtrad door een sculpturale boekenplank te maken van gestapelde objecten.
Een ander voorbeeld is het Close Parity kastontwerp, dat geïnspireerd is door de naïeve logica van kinderen maar met vakmanschap is uitgevoerd, resulterend in een ongewone maar stabiele topzware kast. Dit retrospectief laat zien hoe Baas continu de spanning tussen grote ambities en praktische realiteit onderzoekt en uitdrukt in zijn werk.
Maarten Baas is een internationaal gerenommeerd kunstenaar en ontwerper die bekendstaat om zijn unieke vermogen om conventies uit te dagen en creatieve grenzen te verleggen. Het thema van het verkennen en herdefiniëren van grenzen is dan ook een terugkerend element in zijn werk.

Maarten Baas | Crescendo! – Galerie Ron Mandos. Van 18 januari tot 9 maart 2025