Nieuws

Fotomuseum FOAM verkent impact van kunstmatige intelligentie op beeldcultuur

Kunstmatige intelligentie heeft grote impact op fotografie – de manier waarop we beelden maken èn bekijken. Met de expositie Photography Through the Lens of AI verkent het Amsterdamse fotomuseum Foam hoe de recente ontwikkelingen in AI onze relatie met beelden, onszelf en onze perceptie van de werkelijkheid beïnvloeden.

Zorgwekkend

De presentatie is opgedeeld in vier thema’s:

  • Missing Body: Hier laten de kunstenaars zien hoe AI werkt zonder een fysieke vorm. Wat betekent als er geen fotograaf is de regie heeft?
  • Missing Person: Dit deel gaat over hoe AI de mens kan vervangen, niet fysiek, maar door het creëren van persoonlijkheden en identiteiten. Kan AI een vervanging worden voor de mens, niet zozeer in fysieke vorm, maar juist waarbij uiting wordt gegeven aan de immateriële essentie?
  • Missing Camera: Hier wordt gekeken naar door AI gemaakte beelden die lijken op foto’s, maar zonder dat er een camera aan te pas komt. Wat betekent dat voor het beeld zelf, de compositie en de uitstraling?
  • Missing Viewer: Dit laatste deel onderzoekt een zorgwekkende ontwikkeling: beelden die door AI worden gemaakt en bekeken, zonder menselijke tussenkomst.
A self-portrait of an algorithm no.89
FOTO Maria Mavropoulou, AI-generated image (2023)

De tentoonstelling in Foam laat het werk zien van internationale kunstenaars die de mogelijkheden en gevaren van AI onderzoeken. Bezoekers kunnen in het museum hun eigen beelden genereren met de interactieve AI-fotobooth Ctrl.Alt.Img van creatief onderzoeksbureau affect lab. Dit werk en tal van andere worden bovendien verdiept op Foam’s digitale platform Explore. Deze online presentatie bevat achter de schermen video’s, een bredere uitleg over hoe AI-gegenereerde beelden tot stand komen.

Lees meer over de installatie van affect lab:  Interactieve installatie ‘Ctrl.Alt.Img’ onthult ingebouwde vooroordelen van AI – première op Nederlands Filmfestival

Mugshots.com, N1, from the series Obscurity
FOTO Paolo Cirio(2016)

Machine learning

Tegelijkertijd presenteert Foam de solotentoonstelling AI Attacks van Paolo Cirio, die zich buigt over de sociale implicaties van AI-systemen, machine learning modellen en het gebruik van data. Cirio beschouwt AI als een vorm van geautomatiseerd geweld, dat zich uit in surveillance, discriminatie en desinformatie. Met zijn werk stelt hij machtsstructuren ter discussie en onderzoekt hij hoe AI kan worden gebruikt voor tegenaanvallen. De tentoonstelling bevat installaties met prints, video’s en artefacten, en belicht Cirio’s online artistieke interventies en activistische campagnes, wat tot nadenken bij het publiek leidt.

Ook Foam Magazine #66: MISSING MIRROR – Photography Through the Lens of AI gaat dieper in op de recente ontwikkelingen op het gebied van AI die onze relatie met beelden, onszelf en onze perceptie van de werkelijkheid beïnvloeden. Als authenticiteit en auteurschap in twijfel worden getrokken, hoe vormen we dan een waarheidsgetrouw beeld van de wereld? En wat betekent de introductie van AI gegenereerde beelden voor het medium fotografie?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *