Design Museum Den Bosch zoekt een Designer in Residence voor een periode van anderhalf jaar. Je onderzoekt de kansen, mogelijkheden en valkuilen van interactieve digitale presentatiemogelijkheden in het museum. Aan de hand van drie testcases wordt onderzocht welke vormen van AR en VR aanslaan bij de bezoekers van het museum, welke verhalen uit tentoonstellingen en de collectie zich lenen voor de inzet van digitale presentatiemogelijkheden en op welke manier onze conservatoren deze immersieve verteltechnieken kunnen inzetten in hun projecten.
Over de werkperiode
Dit project van anderhalf jaar is opgedeeld in vier werkperiodes, die door dezelfde Designer in Residence worden uitgevoerd. De eerste drie periodes staan in het kader van testcases, die elk vijf maanden duren. De inhoud en vorm van de testcases is vrij in te vullen, maar er zijn wel kaders opgesteld. Zo zal de testcase 1 gaan over het ontsluiten van de collectie in de hal van het museum; testcase 2 gaat over een digitale toevoeging aan een tentoonstelling en testcase drie speelt zich af buiten de muren van het museum. De laatste twee maanden van het programma zijn gereserveerd voor reflectie en kennisdeling, binnen én buiten het museum. Het complete projectplan is hier te lezen.
Publieksparticpatie
De uitwerking van twee van de drie projecten zal plaatsvinden in de publieke ruimte en de publiek toegankelijke ruimtes van het museum, op de begane grond. Bezoekers hoeven voor deze ruimtes geen ticket te kopen, en het idee is dat iedereen hier op een laagdrempelige manier kennis kan maken met het museum. Sinds 2020 wordt op deze vrij toegankelijke begane grond ook geprogrammeerd: in de Young Design Space bieden we een podium aan jong talent, in de presentatie Design! maakt de bezoeker kennis met het perspectief van het museum op vormgeving, en naast de monumentale trap zie je vaak een voorproefje van de tentoonstellingen die op de eerste en tweede verdieping te bezichtigen zijn.
Dit publieksonderzoek is een essentieel onderdeel van de residency. Het museum wil zo antwoord krijgen op praktische vragen als: zijn bezoekers bereid een app te instaleren? Willen ze hiervoor hun persoonlijke telefoon gebruiken of lenen ze liever een tablet? En wat hebben bezoekers nodig aan begeleiding om de digitale presentatiemogelijkheden in de fysieke ruimte goed te kunnen gebruiken en begrijpen?
Lees de review van de expositie ‘Screenwear: Exploring Digital Fashion’ maakt virtuele catwalk van Design Museum Den Bosch
De kwalificaties
De ideale Designer in Residence beschikt over de volgende eigenschappen:
- aantoonbare ervaring met het ontwerpen van digitale presentatiemogelijkheden in de fysieke ruimte, bij voorkeur binnen een culturele context
- een combinatie van ontwerpvaardigheden en technische kennis
- vaardig met programma’s zoals Lens Studio, Spark AR en/of Fuvoria, grafische software (Adobe) en/of 3D software zoals Blender, Autodesk of Rhinoceros
- onderzoeksvaardigheden die nodig zijn om de publiekservaringen met de testcases te kunnen ophalen en interpreteren.
- affiniteit met Design Thinking
- beheersing van de Nederlandse taal
- publieksgericht en sociaal
- oog voor het verhaal van het museum
Vergoeding en budget
Er is een vergoeding van maximaal € 75 per uur voor 16 uur per week op ZZP-basis beschikbaar. Daarnaast is er een materiaal- en uitvoeringsbudget van € 45.000 (oftewel €15.000 per testcase). Dit project kan uitgevoerd worden door een individu, een duo of een collectief. Het is cruciaal dat het hele project door dezelfde persoon of team wordt gedaan.
Aanmelden
Stuur voor 8 april je motivatiebrief, cv en portfolio van maximaal 8 pagina’s naar Lydia van der Made, medewerker online communicatie en Derde Verdieping, via lvandermade@designmuseum.nl. Voor verdere vragen over de inhoud van dit Designer in Residence programma of de procedure kan je contact opnemen met Lydia van der Made. Onderdeel van de selectieprocedure is een gesprek met de selectiecommissie.