Met kunstmatige intelligentie en deepfakes worden binnenkort bijna-echte gesprekken mogelijk met overleden personen. Dat kan helpen bij rouwverwerking of educatieve storytelling. “Maar het roept ook veel vragen op en is niet zonder risico”, zegt mediawetenschapper Esther Hammelburg van de Hogeschool van Amsterdam. Een panelgesprek op het Society 5.0 Festival (31 okt & 1 nov) verkent de ethische dilemma’s van dit AI en het afterlife. “Wat als dit wordt toegepast op Hitler of Osama Bin Laden?”
’the Kardashians’
Als een kadootje voor zijn vrouw Kim Kardashian liet rapper Kanye West drie jaar geleden een digitale replica maken van haar vader Rob Kardashian, die al in 2003 was overleden. Helemaal realistisch was het schokkerige holografische filmpje niet, zo is te zien op de X-post van dochter Kim. Maar haar reactie was er niet minder enthousiast om: “The gift of a lifetime.”
Lees hier meer over het doe-denk-ervaar festival: SOCIETY 5.0 FESTIVAL “De grote problemen van nu draaien om technologie”, zegt keynote-spreker Matt Adams van kunstcollectief Blast Theory
Het zal niet lang meer duren voordat we allemaal net als ’the Kardashians’ oog in oog kunnen staan met dierbare overledenen. Met deepfakes worden nu al levende mensen zeer realistisch nagebootst. Daarvoor moeten weliswaar uitgebreide 3D-scans worden gemaakt, maar binnen vijf jaar kun je zo’n levensechte avatar met een smartphone maken. En dat is niet het enige; met een stemgenerator kan ook een stem tot in perfectie worden gereproduceerd. Zo kan een pratende digital twin van iemand worden gecreëerd. Dus waarom dan niet van een overleden persoon?
“Met gebruik van kunstmatige intelligentie kunnen we ook invoelbare gesprekken gaan voeren met overleden dierbaren”, zegt Esther Hammelburg, hoofddocent aan de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarvoor wordt een AI-systeem vol geladen met informatie over een overleden persoon, zoals whatsappjes, de Insta-tijdlijn, persoonlijke emails of helemaal optimaal, dagboeken en video-opnames. Op basis van deze data kan een AI-systeem vervolgens een chatbot aansturen die communiceert zoals de overleden persoon dat zou doen. Eventueel kan dat zelfs in een ruimtelijke beleving met virtual reality. “Dat maakt de beleving nog intenser.” Kortom, “AI slaat een brug naar het afterlife”.
Conversational design
Doden die tot leven komen. Het lijkt een aflevering van de Netflix-serie Black Mirror; sterker nog, aflevering 4 San Junipro in seizoen 3 gaat precies hierover. Maar inmiddels wordt dit in rap realiteit, aldus Hammelburg. “Er lopen diverse project waarbij nabestaanden via conversational design – dat is een geavanceerde chatbotfunctie – whatsapp-gesprekken of chatten met overleden dierbaren. Er zijn aanwijzingen dat het nabestaanden kan helpen met afscheid nemen en rouwverwerking.”
Toch zijn er ook grote ethische dilemma’s aan deze rouwtherapie, beaamt Hammelburg. “Het is nog onvoldoende duidelijk wat de effecten zijn, en of mensen er misschien ook stevig door de war van kunnen raken. Wat als fictie en realiteit door elkaar gaan lopen?” Maar ook: “Hoe staat het met toestemming van de overledene, en wie wordt eigenaar van de data? Kun je wel echt goed afscheid nemen van iemand als je met diegene kan blijven praten? We weten het nog niet.” Bovendien zijn de huidige AI-systemen nog niet feilloos. “Wat als zo’n chatbot gaat hallucineren en de avatar onzin gaat uitkramen?” Tot slot wijst de mediawetenschapper op “het recht op rust voor zowel de overledenen als de nabestaanden”.
“Ik mij voorstellen dat het verwarrend kan zijn voor nabestaanden. Misschien is het wel beter om juist een helder afgebakend afscheid te hebben?”
Om deze praktische en ethische voor- en nadelen van deze technologische toepassing af te wegen organiseert Hammelburg op het Society 5.0 Festival in Amsterdam (31 okt & 1 nov) het panelgesprek AI Afterlife: Reanimating the Deceased with Synthetic Media met uiteenlopende experts. “We betreden een heel nieuw terrein. Dat roept vragen op. Daarom moeten we net er nu over hebben, straks is het te laat.” Deelnemers zijn rouwtherapeut Anne-Mieke Zweers en Annabel van Dijk van BNNVARA die met studenten van de Hogeschool Rotterdam een digitale replica ontwikkelt van de overleden omroepbaas Bart de Graaff. Daarnaast vertellen de digitale makers Davy van Gerven, Nina Willems en Sammie de Vries over hun AI-projecten.
Bekijk hier het hele programma van het Society 5.0 Festival: Klaar voor de toekomst met creativiteit en technologie op Society 5.0 Festival in Amsterdam
Wraakporno
Het panelgesprek gaat over meer dan alleen over rouwverwerking met behulp van AI. Zo kan de realistische avatar ook een verrijking zijn van het artistieke instrumentarium voor bijvoorbeeld film- en theatermakers. Of een AI-systeem dat muziek componeert in de stijl van Mozart, waarbij een avatar van Mozart een toelichting geeft. Rembrandt die op zaal in het Rijksmuseum vertelt hoe hij de Nachtwacht heeft gecomponeerd. “Een compleet nieuwe vorm van theater en storytelling kan ontstaan”, zegt Hammelburg. Maar hier geldt wederom: “Het moet heel zorgvuldig. Zo moet ondubbelzinnig duidelijk zijn dat het om fictie gaat.”
“We betreden een heel nieuw terrein. Dat roept vragen op. Daarom moeten we net er nu over hebben, straks is het te laat.”
Tot slot biedt een afterlife-ervaring door AI ook educatieve mogelijkheden. Bijvoorbeeld door historische figuren weer tot leven wekken. Hammelburg: “Denk aan een geschiedenisles waarin leerlingen Anne Frank zien voorlezen uit haar dagboek. Dat maakt meer indruk dan een leraar voor de klas.” Maar ook deze maatschappelijke toepassingen zijn niet zonder risico. “Wat als deze technologie wordt toegepast op Hitler of Osama Bin Laden? Wat kan wel en wat niet? En wie bepaalt dat? Nu al is er ophef over wraakporno door deepfakes of de nepbeelden van de arrestatie van Trump.”
Daarnaast kun je vraagtekens zetten bij de historische objectiviteit, meent de mediawetenschapper van de Hogeschool van Amsterdam. “Het verhaal van zo’n avatar hangt sterk af van de dataset waarmee de chatbot is geladen. Bij een misleidende tekst van Rembrandt dreigt niet direct gevaarlijke misleiding. Maar bij Anne Frank bijvoorbeeld ligt dat gevoeliger.” Oftewel: “Waar liggen de grenzen van AI als link naar het afterlife? Dat is de ingewikkelde vraag waarop we een antwoord moeten vinden. Of we dat nou leuk vinden of niet.”
Passage to the Past
De grootvader van virtual storyteller Sammie de Vries van Studio VRij is de Joodse toneelspeler Rob de Vries. De heldendaden die hij als verzetsman verrichtte, maakten hem in het gezin tot een mythische man en vader. Over het opmerkelijke oorlogsverhaal van zijn grootvader maakte Sammie met zijn vader, acteur en scenarist Edwin de Vries, het toneelstuk Westerbork Serenade. Nu werkt hij aan een VR-ervaring Passage to the Past waarin zijn grootvader zelf zijn levensverhaal tijdens WOII vertelt. “We laten hem als een geavanceerde avatar nog een keer een toneelrol spelen als het ware. Mijn vader was oprecht ontroerd toe hij zijn vader voor het eerst zo terug zag.”
Passage to the Past is een interactieve ervaring “Je kunt dus vragen stellen aan mijn grootvader. We hebben een script geschreven waarmee een chatbot de antwoorden genereert.”, vertelt De Vries. De VR-ervaring zal te zien zijn in Hollandsche Schouwburg in Amsterdam, de plek die in de Tweede Wereldoorlog eerst Joods theater en later deportatieplaats was. “We hebben het Joodse theater zoals het toen was in virtual reality nagebouwd. Er was nog maar één foto van dus dat is best bijzonder. Je ziet de historische reconstructie en bent er ook fysiek. Dat maakt de ervaring nog intenser.”
Aanleiding voor deze innovatieve mix van theater, technologie en geschiedschrijving is de afnemende kennis over de holocaust onder jongeren. Naast de opvoering in de Hollandsche Schouwburg moet Passage to the Past gaan toeren langs theaters, jongerencentra en scholen. “De Jodenvervolging wordt door deze persoonlijke vertelling beter invoelbaar. Door in gesprek te gaan met een persoon die echt heeft bestaan, krijgt dit grote verhaal letterlijk een gezicht en een stem, zonder in detail de verschrikkingen te laten zien.”
Litanie van een Terugkeer
In de theatervoorstelling Litanie van een Terugkeer speelt de 2012 overleden acteur Jeroen Willems de hoofdrol. Dat wil zeggen: zijn avatar. Willems speelde vooral in het theater en minder in films. Er is dus relatief weinig van zijn oeuvre nog beschikbaar. Hoe kunnen we AI inzetten om zijn nalatenschap te vieren? Dat vroeg theatermaker Davy van Gerven zich af. “Een virtuele Jeroen Willems die een toneelstuk van Shakespeare voordraagt is niet interessant. Dat kan nooit recht doen aan zijn talent. Het wordt al snel zoiets als een ABBA-hologram.”
In plaat daarvan is AI gebruikt voor een “artistieke herinterpretatie”’ van de acteur. Daarvoor werd de stem van Willems gegenereerd op basis van luisterboeken. Die stem werd gebruikt voor een uitvoering van een door AI gemaakte liedtekst van Jacques Brel. “Maar wel zo dat je duidelijk hoort dat het niet de acteur zelf is. Dit wordt bovendien gecombineerd met een live-uitvoering van deze liedtekst door zijn nicht Nina Willems.” Van deze en andere performances is een voorstelling gemaakt.
Daarnaast werd een geïndividualiseerde dataset aangelegd op basis van interviews, recensies, castings en het familiearchief. “Op basis van de interviewantwoorden van Willems hebben wij ChatGPT nieuwe vragen laten schrijven. Een getrainde chatbot heeft op deze vragen fictieve antwoorden gegeven. Zo krijg je een complet nieuw maar fictief interview.” De achterliggende vraag van dit theatrale AI-experiment is: Kan technologie de rol van een (overleden) acteur overnemen? En zo ja, hoe dan? “Een belangrijke voorwaarde is transparantie over wat echt en wat fictief is”, zegt Van Gerven. “Naast instemming van de nabestaanden natuurlijk.”
Kijktip
De documentaire Deepfake Therapy van regisseur Roshan Nejal volgt een aantal nabestaanden die onder begeleiding van een rouwtherapeut met deepfake technologie een interactief videogesprek voeren met hun overleden dierbaren. Ze halen herinneringen op, stellen dringende vragen en gaan de confrontatie met onuitgewerkte zaken aan. Voor de documentaire werkte Nejal samen met hoogleraar Computer Vision Theo Gevers (Universiteit van Amsterdam) en rouwtherapeut Leoniek van der Maarel. “Zij kon met haar vakkennis heel goed uitleggen waarom ons idee met deepfake technologie zo goed zou kunnen werken voor mensen in rouw. Ze vertelde dat alléén de gedachte al, dat je je laptop kunt openslaan en kunt spreken met je overleden dierbare, al heel veel rust geeft. Het kan de overgang van ‘altijd contact’ naar ‘nooit meer’ contact, zachter, geleidelijker en makkelijker maken.”
Kijk de documentaire HIER via het NPO-kanaal 2Doc