GLUE Amsterdam (14 tot en met 17 september) is een vierdaagse design-tour voor Amsterdamse ontwerpers, het grote publiek, architecten, merken, labels, showrooms, galeries, academies en andere collega’s. Deze drie presentaties mag je niet missen:
DUM x Karel Martens
De Amsterdamse ontwerpstudio DUM heeft de 84-jarige grafisch ontwerper Karel Martens uitgenodigd om een nieuwe stof te ontwerpen voor de Beech Club uit de DUM-collectie. Martens heeft vier op maat gemaakte textielpatronen ontwerpen in vijf kleurstellingen. De ontwerpen zijn gebaseerd op zijn zelfontworpen publicatie Patterns (2021). De stoffen zijn vervolgens ontwikkeld door de Amsterdamse stoffenfabrikant Byborre en de DUM + Karel Martens limited edition wordt op GLUE onthuld.
Het breiproces met een specifiek hightech systeem bracht voor Martens nieuwe uitdagingen met zich mee. Gewend aan de vrijheid van het drukken en weven, werd hij nu geconfronteerd met een breisysteem dat bepaalde herhalingen vereiste. En waar Martens zich had voorgesteld om in de ontwerpen slechts twee kleuren te gebruiken, had het systeem er vier nodig. Na aanvankelijke frustraties over een proces dat ‘te beperkend’ aanvoelde en ‘geen vrijheid had’, kwam hij tot de conclusie dat beperkingen tot mogelijkheden leiden. In plaats van te proberen een ontwerp in een techniek te forceren, was de oplossing stoffen, patronen en kleuren op harmonieuze wijze te combineren.
De DUM + Karel Martens limited edition is te zien in de tuinkamer van de Vrije Academie aan de Herengracht 368. Daar staat ook werk van Wild Animals, AtKris Studio, Studio Ro Smit en Studio Papke. Laura Papke (1992) is een interdisciplinaire ontwerper en artistiek onderzoeker die momenteel in Nederland woont en werkt. Met Studio Papke verkent ze de snijvlakken van ecologie, cultuur en geestelijke gezondheid. Ze creëert rituelen die wetenschap en spiritualiteit samenbrengen, waarbij het grootste deel van haar werk is geïnspireerd door sjamanistische genezingspraktijken.
Thonik
In de spraakmakende Thonik hub aan de Wibautstraat is dit jaar een groepsexpositie. Naast werk van de grafische ontwerpstudio Thonik zelf is werk te zien van Yinka Buutfeld, een multidisciplinaire ontwerper die werkt met onderwerpen rond identiteit en de multiversums van het menselijk lichaam. Tijdens GLUE toont ze haar project Imaginary Mom, waarin ze het onderwerp adoptie aanroert. Op de tentoonstelling zijn panelen te zien met beschrijvingen van elke ‘moeder’. Daarnaast is werk te zien van Elisa van Joolen, Ming Design Studio, Thijmen van der Steen en Octave Rimbert-Rivière.
Voor het volledige programma: GLUE – PROGRAMMA
Van Eesteren Museum
Tijdens GLUE opent in het Van Eesteren Museum in Nieuw-West tentoonstelling Nettie Mons & Floor Nijdeken & Saar Scheerlings met 92 nog nooit eerder getoonde borduurkunstwerken van selfmade kunstenaar Nettie Mons (1930-2017). Daarnaast tonen we hedendaagse, nieuwe textielsculpturen van designer-kunstenaar Saar Scheerlings. En kun je zelf aan de slag bij Crossover Collective, de borduurtafel gemaakt door ontwerper Floor Nijdeken.
Nettie Mons: Kruissteek koningin presenteert een groot aantal borduursels van Nettie Mons (1930-2017). Nadat ze in 1960 trouwde werd zij ontslagen. Een getrouwde vrouw kon immers niet werken, was het idee. Pas toen de kinderen uit huis gingen, zocht Mons een nieuwe zinvolle besteding. Mons: ‘Na wat zoeken en prutsen, ben ik gekomen tot het vervaardigen van bordurijen. (…) Een schilderij wordt gemaakt met verf en penseel en een massa streken, een bordurij met naald en draad en een massa steken.’ Mons zag haar borduurpraktijk als volwaardig werk. Per bordurij hield zij nauwkeurig het aantal gewerkte uren bij en zo kon zij voor elk werk een prijs berekenen.
Saar Scheerlings (Eindhoven, 1990 experimenteert met nieuwe maakwijzen geïnspireerd door textiele ambachten en gebruikt materialen die ze lokaal vindt, zoals antiek Frans linnen of restjes zijdeverf van een buurvrouw. Met haar werken creëert ze een eigen wereld waarin toeval wordt omarmd en toegeëigend, wat een suggestie van betekenis en devotie opwekt. In het Van Eesteren Museum toont zij drie nieuwe werken: beschilderde met zijde gemaakt talismannen van 50 cm hoog.
Het Van Eesteren Museum is hét informatiepunt over de bijzondere stedenbouwkundige inrichting van de tuinsteden. het cultuurhistorisch erfgoed van stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren. Zijn werk behoort tot de hoogtepunten van de naoorlogse stedenbouw en architectuur in Amsterdam. Er is een buitenmuseum, een binnenmuseum en een museumhuis uit de jaren vijftig. Het museum organiseert veel verschillende wandelingen, excursies, lezingen en andere activiteiten in Nieuw-West, in Buitenveldert en in delen van Amsterdam-Noord waar de bijzondere ruimtelijke indeling ontworpen door Van Eesteren nog steeds voelbaar is.