Elke maand geeft CreativeNL een overzicht van interessante en inspirerende activiteiten van Nederlandse creatieven op beurzen, conferenties en designweeks over de hele wereld. CreativeNL is een programma van ClickNL om de internationalisering van Nederlandse creatieve industrie te bevorderen door kennisuitwisseling en netwerken. Deze keer South by South West (SXSW) in Austin, Texas en de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco door de ogen van twee Nederlandse deelnemers. “Iedereen had het over psychedelica.”
South By South West
Moderator en curator Monique van Dusseldorp bezocht South By South West en deelt haar scherpe observaties.
1 AI is de nieuwe wereld – en dat is positief (of toch niet?)
De keynote speaker Kevin Kelly, founding editor van Wired magazine, vertelde in een van de panels hoe hij als het over kunstmatige intelligentie gaat, erg moet denken aan de vroege dagen van het internet. Elke dag nieuwe verrassingen, nieuwe mogelijkheden, en de plotselinge realisatie dat er echt ongekende nieuwe dingen gaan gebeuren. Dat gevoel heb ik ook. En waar het internet zich toen ontwikkelde in het donker, staan nu de spotlights aan – we kijken mee, naar een ongelooflijke stap die gezet wordt. Volg kunstenaars, developers, media makers online en je ziet een groot laboratorium waar elk uur wel iets nieuws uitgedacht wordt.
“Over the long term, the future is decided by optimists,” zegt Kelly, en hij ziet de rol van AI dan ook heel positief. In zijn verhaal vergeleek hij AI met een eindeloos leger stagiaires – zeer behulpzaam bij alles wat we willen doen en maken, ondersteunend, een soort super powers biedend aan creatieve mensen. Of, zoals hij zei, misschien moeten we uiteindelijk wel denken aan ‘smart aliens’ – meewerkende intelligenties, slim maar met een heel ander soort intelligentie dan die van ons, en wellicht zelfs sentience , wat je het beste kan vertalen als waarnemingsvermogen en zelfbewustzijn,
Wat betreft AI was het vooral hosanna op SXSW; de kritische noot ontbrak veelal op het hoofdpodium. Het event wil nu eenmaal progressief zijn; wat zich ook uit in een hippie-achtige esthetiek, veel aandacht voor psychedelica, allerlei sessies over inclusie en diversiteit. Terwijl er genoeg problemen zijn rond AI. Disrupties in de markt, en wat voor gevolgen dit soort schokken kunnen hebben? Wat onze vijanden – binnen en buiten onze eigen netwerken – hiermee zouden kunnen doen? Wat we hebben geleerd van de big tech ontwikkelingen van de afgelopen jaren? En wat betekent het dat al deze nieuwe modellen getraind zijn op Westerse data? Maar het gevoel dat er – ondanks ontslaggolven in de tech sector, een bankencrisis, sociale malaise, een oorlog en ga zo door – weer iets heel groot en geweldigs uit Silicon Valley komt overheerste.
2 Het maakbare brein – van psychedelica tot ‘gedachten gestuurde’ communicatie
Een opvallend thema op SXSW was psychedelica, waar iedereen het over had. In een sessie genaamd Hello World: Brain Computer Interfaces at Scale presenteerde het Australische Synchron een hersenimplantaat dat inmiddels al ingezet wordt. Van de eerste ‘gedachten gestuurde’ handsfree tweet door een patiënt met ALS tot de recente permanente plaatsing als middel voor communicatie bij een patiënt in de VS. Het doel is in eerste instantie om verlamde patiënten weer te kunnen laten communiceren, maar Synchron’s motto reikt veel verder: “Our mission is to create an endovascular implant that can transfer information from every corner of the brain at scale.”
Daarnaast was er ook een aantal neuroscience sessies, allemaal met de inzet: wat kunnen we veranderen aan ons brein? Zelf bezocht ik de sessie ‘Your Brain Data and the Future of Mental Health’. Deze sessie draaide om het bedrijf Wave Neuro, gespecialiseerd in ‘personalised brain care’. Ook hier is de initiële focus op mensen met een probleem, een hersenbeschadiging na een ongeval bijvoorbeeld. Wat doet Wave Neuro? Het meet alle hersengolven, maakt een persoonlijk profiel, en zorgt dat via een vorm van bestraling sommige hersengebieden beter doorbloed raken. De claims zijn groot. En ook Wave Neuro mikt uiteindelijk op een groot publiek – niet alleen mensen met hersenbeschadiging gaan langs voor een behandeling. Wie wil er nu niet een beetje personalised brain care, als je daardoor slimmer en beter wordt?
Ook benieuwd naar de overige drie trends van Monique van Dusseldorp, leer HIER verder.
Game Developers Conference
Richie de Wit was een van de Nederlandse sprekers op de Game Developers Conference (GDC). Hij is account manager bij game publisher Raw Fury en heeft game business consultancy Bear Knuckle.
Wat zijn de onderscheidende kwaliteiten van de Nederlandse games industrie? Hoe zou je ‘ons’ framen?
“Allereerst is ondernemerschap een mooie kwaliteit van de Nederlandse game-industrie. De laatste paar jaar hebben meerdere grote game-bedrijven zich gevestigd in Nederland, maar het grootste deel van de industrie bestaat uit kleine tot middelgrote ondernemers. Mensen als Rami Ismail en Alessandra van Otterlo, bedrijven zoals Tovertafel, Guerrilla Games en Sokpop zijn – onder andere – mooie voorvechters en voorbeelden van Nederlands ondernemerschap op internationaal niveau. Ten tweede zijn wij als Nederland onderscheidend in het produceren van serious games, waarbij een verbinding wordt gemaakt tussen games en andere industrieën, bijvoorbeeld in het onderwijs en de zorg.”
Door nieuwe toepassingen met AR en VR vervaagt de grens tussen fictie en werkelijkheid steeds meer. Zie jij die opkomst als een verrijking of verarming van het echte leven?
“Gaming combineert diverse aspecten als kunst, muziek, animatie, storytelling, spel en sociale elementen en biedt daardoor voor veel mensen wereldwijd een perfecte ontsnapping aan de harde realiteit van de wereld waar wij vandaag de dag in leven. Ik geloof erin dat, net als veel andere dingen, alles met mate moet gebeuren, ook het ‘goede’ – omdat een virtuele wereld nooit een vervanging kan en zou moeten zijn van de werkelijke wereld. Desondanks denk ik dat wanneer er een goede balans is tussen fictie en werkelijkheid, er geen beter medium is dan games.”
CreativeNL focust – onder meer – op digitale transitie/immersive content en maatschappelijke innovatie. Wat zijn wat dat betreft de belangrijkste issues in de gaming industrie? Hoe draagt de industrie bij aan een betere wereld, of zou ze dat kunnen doen?
“Ik denk dat de game-industrie net als veel andere industrieën worstelt met inclusie en diversiteit, en dat iedereen die zich identificeert als een persoon met een ondervertegenwoordigde achtergrond – inclusief maar niet beperkt tot LGBTQIA+, mensen van kleur, mensen met toegankelijkheidsbehoeften, gemarginaliseerde geslachten, neurodiversiteit, en anderen – nog te vaak worstelt met racisme, uitsluiting en een gebrek aan toegang tot informatie en mogelijkheden. Het zijn juist hun diverse ervaringen, perspectieven, en verhalen die games als medium geweldig kunnen maken en mensen ervaringen kunnen bieden die ze nog niet eerder hebben meegemaakt. Wanneer het gaat over het vertellen van verhalen, het verbinden van mensen over de hele wereld en het bieden van unieke ervaringen – is er geen beter medium dan games.”
Lees HIER het hele interview met Richie de Wit
Over CreativeNL
De creatieve industrie is een ‘topsector’. Oftewel, een economische sector waarin Nederland wereldwijd uitblinkt. Thema’s waarin Nederlandse creatieven een betekenisvolle impact hebben zijn onder meer de digitale transitie, circulair design en maatschappelijke innovatie en inclusiviteit. CreativeNL streeft ernaar dat internationale ontwerpdenkers en doeners samen ideeën omzetten in acties die bijdragen aan een betere wereld. Daarom is CreativeNL opgezet: het samenwerkingsverband waarbij overheden, kennisinstanties en brancheverenigingen nauw samenwerken ter verbetering van de internationale positie van de Nederlandse creatieve industrie. De focus ligt daarbij op drie landen: Amerika, Duitsland en China. CreativeNL wordt ondersteund door de ministeries van EZ en OCW.