INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

VERSLAG DesignDigger LIVE #13 – NFT’s waren een hype maar geen hoax. Handig zijn ze ook, alleen waarvoor?

In de 13de editie van DesignDigger LIVE spraken makers en onderzoekers over NFT’s in Pakhuis de Zwijger. Zijn NFT-platforms de kunstmarkt van de toekomst? En wat gebeurt er in deze wereld? Jeroen Junte sprak met: Web3-analist HLX, Monika Kackovic van de UvA, Frank Tjepkema van Studio Tjep, datavisualisator Nadieh Bremer en Larix Kortbeek van Random Studio.

De NFT maakte in 2021 een stormachtige opkomst door. Waarna deze storm in de loop van 2022 weer ging liggen. Maar wat is eigenlijk een NFT? Veel mensen denken als eerste aan CryptoPunks en knullige aapjes die voor oneindige bedragen door de digitale snelweg stromen. Maar dat is niet het hele verhaal. NFT’s zijn feitelijk digitale echtheidscertificaten, gekoppeld aan het werk van een maker. Unieke tokens, die via de blockchain verhandeld worden. Soms hebben die de vorm van een eenvoudige cartoon, maar ook zijn er artistieke animaties, afbeeldingen en andere objecten.

Kijk hier het volledige programma in pakhuis de Zwijger:

Een hype die op z’n retour is?

Een digitale handtekening – als het om kunst en design gaat is een accurate beschrijving van de NFT. Want hoewel iedereen een afbeelding kan copy-pasten, heeft alleen de bezitter van de NFT de bragging rights, zoals één van de gasten opmerkt. Een van de vragen centraal staat in deze editie van DesignDigger Live is: zijn NFT’s een hype of een hoax? De experts aan tafel zijn het erover eens: NFT’s zijn geen hoax, maar waren wél een hype – al zijn ze die fase inmiddels ontgroeid.

HLX

De avond wordt afgetrapt door Web3-analist HLX, vanavond aanwezig onder zijn digitale alias. Als een beursanalist op RTL Z geeft hij inzicht in what’s hot and what’s not in NFT’s. Begin dit jaar ging er ongeveer 1,5 miljard dollar per maand om in de wereld van NFT’s. Inmiddels is dat bedrag teruggelopen tot ‘slechts’ 150 duizend euro per maand, een keldering die een duikvlucht nam sinds de val van cryptobeurs FTX. Maar wanneer je niet kijkt naar de hoogte van de transacties, maar juist naar het aantal, dan blijkt de afname veel minder groot. Er wordt dus nog volop gehandeld op de digitale kunstmarkt, maar met minder exorbitante bedragen. En dat rustige vaarwater biedt de nodige ademruimte voor reflectie, experiment en onderzoek.

Blingbling en phygitals

Eén van de onderzoekers die zich in NFT’s verdiept is Monika Kackovic van de UvA. Met haar team onderzocht de assistant-professor Creative Industries & Cultural Entrepeneurship  het ecosysteem achter enkele platforms: SuperRare, de digitale kunstmarkt van cryptomunt Ethereum, en Foundation, een niche-platform waaraan je alleen op uitnodiging mag deelnemen. Wat blijkt: zo’n NFT-bazaar verschilt qua cultuur niet eens zoveel van de traditionele kunstmarkt. Ook digitaal tref je een relatief klein netwerk van ‘ons kent ons’, met nauwe banden tussen kunstenaars en verzamelaars. En wat betreft demografie spiegelt het platform de fysieke kunstwereld. Overwegend man, woonachtig in de VS of in Europa, en gemiddeld 42 jaar oud. In tegenstelling tot de economisch gedreven reputatie van NFT’s, is het commitment van de gebruikers opvallend: zij zeggen er primair voor de kunst en de kunstenaars te zijn, en niet persé voor het financiële gewin.

LOGOS – Tjep

Maar wat wordt er zoal aangeboden – gemint in NFT-jargon – op deze platforms? Het is een bonte mengelmoes aan experimentele kunst, waarbij de grenzen van het nieuwe medium worden opgezocht. “Voor mij zijn NFT’s de ultieme plek waar kunst, economie en technologie elkaar raken”, zegt ontwerper Frank Tjepkema daarover. “Het geeft me de kans om autonoom werk te maken. Er heerst complete vrijheid, veel dynamiek en direct contact met klanten, wat ik zelf heel belangrijk vind.” Eén van zijn werken is LOGOS, een project dat zich begeeft op het snijvlak van fysieke en digitale kunst. Het werk bestaat uit de draagbare ketting BlingBling, een gouden crucifix die is opgebouwd uit merklogo’s. De koper ontvangt naast dit fysieke object een NFT met een animatie, waarin de logo’s rondvliegen, een crucifix vormen en vervolgens langzaam tot as verworden. Het symboliseert hoe wij ons als mens laten verleiden door dure ‘blingbling’, maar dat al die poespas ook maar vergankelijk is, en die ons misschien zelfs ten gronde kan brengen.

Digitaal verval

Een andere kunstenaar die de NFT gebruikt als autonome uitlaatklep is Nadieh Bremer, sterrenkundige turned datavisualisator. Ze heeft inmiddels enkele collecties uitgebracht. Hierin vertaalt ze data uit de blockchain naar vormen die in grootte en kleur de waarde van de transacties verbeelden. Samen vormen ze hypnotiserende, digitale kunstwerken als eerbetoon aan de blockchain.

Patchwork Kingdom – Nadieh Bremer

het project Erode, ontwikkeld door Random Studio, illustreert feilloos dat het werken met NFT’s een artistieke praktijk is die langzaam maar zeker op de radar komt van de gevestigde orde. Deze NFT-collectie werd dit jaar genomineerd voor een Dutch Design Award. Elke keer dat deze NFT’s van eigenaar wisselen, eroderen ze. Het strakke, digitale beeld waarmee ze worden gemint, wordt na elke verkoop steeds minder scherp. Uiteindelijk blijft slechts een abstract, vormeloos object over. Zo krijgt een unieke karaktereigenschap van de fysieke omgeving – het verval – ook een rol in de digitale wereld.

Uit deze DesignDigger LIVE -editie blijkt in ieder geval dat NFT’s een hype waren maar geen hoax zijn. En dat NFT’s een spannende speeltuin vormen voor makers, is duidelijk. Maar hoe hándig ze zijn, dat moet nog blijken.

Erode – Randoms Studio

NFT als de nieuwe ‘oude meester’

Interessant is dat meerdere projecten die ter sprake komen met zo’n destructief thema spelen. Ook de NFT’s van kunstenaars Banksy en Damien Hirst worden genoemd. Hirst liet zijn kopers een kunstwerk aanschaffen dat deels fysiek, deels NFT was. Na een tijdje kregen de eigenaars de keuze: behoud je de NFT, of het fysieke werk? Een deel van de fysieke werken werd uiteindelijk daadwerkelijk opgeofferd en dus verwoest. Het roept interessante vragen op over de status van digitale kunst ten opzichte van fysieke kunst. Monika Kackovic: “In de traditionele kunstmarkt weten we ongeveer welke kwaliteitscriteria mensen hanteren om een kunstwerk te selecteren. Maar voor NFT’s weten we dat nog niet zo goed.” Kan een NFT in de toekomst misschien ook een ‘oude meester’ worden, net als een traditioneel werk?

Misschien interessanter is kijken naar andere toepassingen waarvoor deze technologie kan worden ingezet. Denk aan het gebruik van NFT’s voor het beveiligen van gegevens in de zorg, het waarmerken van een diploma of het gebruik van een NFT als toegangsticket voor een event. Er zitten wel wat haken en ogen aan het breder toepassen van NFT’s. Zo is het grotendeels nog steeds een energieslurpende technologie en is de sociale, gedecentraliseerde potentie van de blockchain nog niet volledig benut.

Uit deze DesignDigger LIVE -editie blijkt in ieder geval dat NFT’s een hype waren maar geen hoax zijn. En dat NFT’s een spannende speeltuin vormen voor makers, is duidelijk. Maar hoe hándig ze zijn, dat moet blijken.

Dit programma kwam tot stand dankzij steun van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *