INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

In kunstcentrum Tetem staan dit een immersive installation en een interactieve exposities die virtual reality en sensorische technologie gebruiken. In de augmented reality installatie LEAFDE staat ‘het recht van de plant’ centraal. De Nederlandse ‘white privileged’ en 50+ heteroman Ton Nieuwenhuis onderzoekt daarin hoe het narratief van planten ingezet kan worden om met technologie een menselijke verhaal te vertellen.

Planten krijgen onderdak, zorg en ruimte om hun verhaal (geschiedenis) te vertellen. Het ‘plantenasiel’ vertelt het verhaal van planten, maar daarmee ook het verhaal van de mensen in het leven van de planten. Het maakt ingewikkelde thema’s die nu spelen – inclusiviteit, bestaansrecht, meervoudige perspectieven, eigenaarschap – op een eenvoudige manier bespreekbaar. LEAFDE is een ‘levende installatie’ die – zolang er voldoende care is – mensen bewust maakt van de situatie waarin we ons bevinden en de vaardigheden die nodig zijn om als samenleving te overleven.

Technologie voor de zintuigen

Ook te zien in Tetem: de interactieve tentoonstelling Morphogenic Angels and Pink Moonrock Cries van kunstenaarscollectief Keiken (nog 1 januari t/m 2023) . De drie internationale kunstenaars achter dit collectief Tanya Cruz, Hana Omori en Isabel Ramos onderzoeken verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin.

Voor Keiken biedt de metaverse de mogelijkheid om technologie te ontwikkelen die veel meer in verbinding staat met ons lichaam en onze geest. Oftewel: technologie die onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeert. Bezoekers van Morphogenic dragen een soort ‘buik’ en luisteren naar een geluidsinstallatie met ultrasone geluiden waarmee dieren als vleermuizen, dolfijnen, walvissen en vogels met elkaar communiceren. De buik – die ook een fysiek gevoel en trillingen geeft op het lichaam – versterkt het inlevingsvermogen in andere levensvormen.

Full body avatar

In een begeleidende VR-installatie geeft Keiken ruimte om te transformeren in een digitale full body avatar. Tot slot wordt een film vertoond waarin Keiken teruggrijpt naar de geboorte van het bewustzijn en de mogelijkheden toont van meerdere bewustzijnsvormen. De poëtische film verkent de geboorte van het bewustzijn, de vroege kindertijd en de mogelijkheden van meerdere vormen van bewustzijn in de metaverse.

Lees ook deze longread van wetenschapper Mirjam Vosmeer over de metaverse: LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

Voor Keiken biedt de metaverse de mogelijkheid om bestaande structuren van onze samenleving los te laten en technologie te ontwikkelen die veel meer in verbinding staat met ons lichaam en onze geest, zegt curator Ella Buzo van Tetem. “Deze technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.” De expositie Morphogenic sluit aan bij Tetem’s programmalijn Futures Literacy. Futures Literacy over de vaardigheid die de mens in staat stelt te anticiperen op meerdere mogelijke toekomsten.

Keiken betekent ‘ervaring’ in het Japans. Het creëren van nieuwe ervaringen is dan ook de kern van de praktijk van Keiken. Met behulp van Extended Reality (XR), films, games en blockchain verbeelden de kunstenaars een metaverse waarin meerdere identiteiten, perspectieven en realiteiten bestaan. In deze wereld zijn tijd en ruimte vloeibaar en is transformatie mogelijk door het samenvoegen van ons biologische en digitale lichaam.

Over Tetem

In Tetem speelt digitale cultuur een hoofdrol in de programmering. Met hybride tentoonstellingen en de brede randprogrammering daaromheen wordt het verhaal verteld van een maatschappij die in ontwikkeling is. Tetem is een onderzoekend presentatieplatform in een rijk netwerk van creatieve makers en denkers die werken vanuit de beeldende kunst, maar zich niet daartoe beperken. Ze opereren in het veel bredere veld van digitale media, techniek, wetenschap en design. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor educatie en co-creatie met publiek en partners uit andere domeinen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *