INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLab is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

DocLab heeft dit jaar als thema Nervous Systems. Dit verwijst niet alleen naar ons eigen zenuwstelsel dat gevoed wordt door onze zintuigen, maar ook naar de werkelijkheid om ons heen met een steeds nerveuzer netwerk van systemen rond machtsdynamiek en sociale normen. Hoe voelt het om nu te leven? Hoe ervaren we de wereld, en welke rol spelen onze zintuigen hierin? 

Voor het volledige programma van DocLabs en reservingen, kijk hier: DocLab: Nervous Systems

In Pursuit of Repetitive Beats  – Darren Emerson

Doclabs is te bezoeken op drie locaties. De hoofdlocatie is de Brakke Grond. Hier kun je een selectie van de beste nieuwe interactieve documentaires, XR-installaties en performances spelen, ontdekken en beleven. De toegang tot de tentoonstelling is gratis, maar je moet je wel online registreren voor een gratis toegangsbewijs. Ook is hier de VR Gallery, waar je 50 minuten ongestoord verschillende projecten kunt bekijken in een gereserveerd tijdslot. Om alle zes projecten te zien heb je drie tijdslots nodig.

De drie hightlights:

In Pursuit of Repetitive Beats 

Het is 1989 en in Groot-Brittannië is de ravecultuur op zijn pompende hoogtepunt. Op grote schaal worden illegale raves georganiseerd in verlaten fabriekshallen en andere afgelegen plekken. Tussen de organisatoren en de politie ontstaat een kat-en-muisspel: als een rave eenmaal in volle gang is, is die voor de politie niet meer te stoppen. Deze virtuele rave is vervaardigd door Darren Emerson (nee, niet de oud-dj van de Britse techoband Underworld).  

Begeleid door oldskool acid house (her)beleef je met de vr-voorstelling In Pursuit of Repetitive Beats een typische nacht van toen. Grijp een flyer en ga met je vrienden op zoek naar de illegale rave, ergens op een geheime locatie in de buurt van Coventry. Thuis plaatjes draaien, de zoektocht langs donkere parkeerplaatsen met eenzame telefooncellen en de uiteindelijke euforische ontlading op het feest. Organisatoren, dj’s en een politieagent uit een speciaal raveteam komen aan het woord in deze zorgvuldig en met veel liefde gemaakte VR-documentaire. Alles wat deze periode uit de dancecultuur zo uniek maakte, zit erin. 

Dagelijkse live-vertoning in Arti  et Amici met tijdslot

Eating the metaverse

In de theaterzaal van De Brakke Grond is een avondvullend programma over de metaverse. Dit nieuwe medium belooft een betere, intensere en meer realistische ervaring van de werkelijkheid. Maar wat is het verschil tussen iemand online aanraken en in het echt? Waar is ons lichaam in een digitale werkelijkheid? Wat raken we kwijt als de menselijke ervaring zich daadwerkelijk verplaatst naar een multisensorische metaverse? Dit komt allemaal aan bod in een grotendeels fysieke en soms zelfs eetbare avond Eating the metaverse met bijvoorbeeld de apocalyptische restaurantervaring Okawari door VR-pioniers Landia Egal and Amaury Laburthe. Daarnaast ook de online avonturen van de teen van performance-kunstenaar Lisa Schamlé (My Toe Uncensored) en een eetbare presentatie van Plastisapiens, een speelse en kalmerende VR-installatie waarin organische wezens één worden met plastic. 

Alleen zaterdagavond 12 november (aanvang 20u)  in De Brakke Grond

Plastisapiens

Here and after

Een avond met vr-films die worden geprojecteerd op de enorme koepel van het planetarium van dierentuin Artis. Sinds de opkomst van immersive media, onderzoeken steeds meer documentairemakers en -kunstenaars de mogelijkheden van planetaria als creatieve ruimte. Here and after biedt onwaarschijnlijke levensvormen en poëtische reflecties op onze plek op aarde.
Met o.a. een gereanimeerde viering van het leven na de dood. Een kennismaking met een 4,5 miljard jaar oud brokstuk gesteente dat reist door het universum. En een rondleiding door oma’s huis dat op aangrijpende wijze invoelbaar maakt hoe het is om in het bodemloze gat van dementie te tuimelen. Alle makers van vanavond nodigen ons uit te reflecteren op hoe we ons verhouden tot wat in het verschiet ligt. 

Alleen dinsdagavond 15 november (aanvang 20u)  in ARTIS Planetarium

Dancing with dead animals (2022)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *