INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW vertoont slijtage. Het dieptepunt dit jaar: design als beleidsnota in het Klokgebouw. De lokale ontwerpers, makers en andere creatieven mogen vanaf de zijlijn meekijken – en morren daarom. De urgente en intelligente expo (Home)Land met design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

“Eindelijk weer eens design waar ik iets van mag vinden, wat ik mooi of lelijk mag vinden. En ook fijn, ik hoef er niet eerst een boek voor te lezen.” Deze verzuchting van een bezoeker van Sectie-C tijdens DDW was veelzeggend. Sectie-C is een afgetrapt industrieterrein in de rafelrand van Eindhoven waar een fine fleur van lokale ontwerpers en creatieve makers is neergestereken. Tijdens DDW zetten zij de deuren van hun studio genereus open. Hun laatste creaties presenteren ze in verzorgde installaties. Bij kampvuurtjes kun je als bezoekers hen het hemd van het lijf vragen over hun stijlvolle en geraffineerde of prikkelende en juist provocerende objecten. Soms zelfs houtje-touwtje of compleet onzinnig in elk geval opwindend en inspirerend.

Co2-uitstoot

Of het nou je smaak is of niet, deze objecten in alle soorten en maten, het is elk geval iets waarin een breed publiek zich kan herkennen. Wat in schril contrast staat met het Klokgebouw op Strijp-S. In dat zelfbenoemde kloppend hart van de Dutch Design Week gaat het allang niet meer om inspirerende objecten, laat staan om functionele esthetiek of betoverende kleuren. Daar wordt de ontwerper gevierd als een ‘gamechanger’ en een ‘changemaker’ of andere toverachtige formuleringen. Design is het antwoord op vraagstukken als co2-uitstoot, reuma (ja, echt!) of zwart geld. Allemaal heel erg nuttig. Maar zou er serieus iemand zijn die denkt dat al die lappen tekst aan wandpanelen een reële oplossing bieden?

Dit ‘paper design’ voelt eerder als huiswerk. Een eenrichtingsverkeer waarbij de mening van de bezoekers er niet toe doet. Je krijgt bijna medelijden met de families die als herfstuitje voor DDW kiezen; daar sta je dan voor een manifest over de kracht van ‘design thinking’ – het woord alleen al is grotesk, en niet alleen jegens ontwerpers die met hun handen werken. Het lijkt alsof al die presentaties er vooral staan voor de beleidsmaker, subsidiegevers en collega-professionals. Op zich ook prima, maar waarom dan op dat mainstage?

In hun optimistische dadendrang kun je de ontwerpers deze naïeve zelfoverschatting nog vergeven. Maar het aplomb en de afwezigheid van elke vorm van kritische reflectie waarmee dit ‘design with impact’ door DDW op het hoofdpodium wordt gezet wringt. In de eerste plaats bij het grote publiek. Want dat zit niet te wachten op een verkooppraatje dat design de wereld komt redden. De originaliteit, inspiratie, verwondering, schoonheid en opwinding, de verbazing en misschien ook wel irritatie die design allemaal kan bieden – het wordt steeds maar naar de randen van DDW geduwd. Naar disciplines als grafisch ontwerp of game design moet overigens al helemaal met een vergrootglas worden gezocht. Deze tendens is al een paar jaar geleden ingezet maar met deze teleurstellende editie is DDW nu echt zijn schwung kwijt.

Hoe nu verder?

Het kán ook anders. Veelzeggend aan de rand van Strijp-S – bijna letterlijk in de schaduw van dat Klokgebouw – staat de expositie (Home)Land. Miljoenen Oekraïners zijn door de oorlog van hun thuis verdreven. De band met hun geboortegrond is abrupt verbroken. Maar waaruit bestaat die band? Wat missen ze dan het meest? En wat is nou eigenlijk een thuisland?

Met deze fundamentele vragen zoomt (Home)Land niet alleen in op de oorlog in de Oekraïne. Deze vragen gaan ook over onderliggende thema’s als: hoe belangrijk zijn tradities en erfgoed? Wat gebeurt er wanneer oorlog deze fysieke en tastbare verbondenheid met een plek en zijn mensen wegneemt? En kan design fungeren als een bindmiddel? Op een intelligente en sensitieve manier zoeken de jonge Oekraïense curatoren Nazar Gresko en Design Academy alumnus Dasha Tsapenko antwoord op deze urgente vragen met werken van Nederlandse en Oekraïense ontwerpers.

De gunya is een enorme Oekraïense overjas, oorspronkelijk gedragen door herders in de Karpaten en op zichzelf al een schuilplaats. Dit traditionele wollen kledingstuk kreeg een remake door Nederlandse en Oekraïense ontwerpers met innovatieve duurzame materialen als schimmels en plantaardige vezels. Daarnaast staan er gedekte tafels als symbool van het ‘thuis voelen’. Ook deze alledaagse dingen zijn vervaardigd met bio-based technieken en materialen. Intrigerende gebruiksvoorwerpen – want dat zijn het in de eerste plaats – fungeren als de katalysator voor verhalen over mensen, oorlog en land.

Troostend design

Nergens op DDW is het design zo urgent en actueel als op (Home)Land. De eigentijdse ontwerpen vol verhalen en symboliek zijn tegelijkertijd vervaardigd met vernuftig vakmanschap en grote kennis van duurzaamheid. Het is design dat informeert, inspireert en verwondert. Design dat verhalend is en genereus, empathisch vooral. Maar ook design dat confronteert en ontregelt. “Dit servies in onafgemaakt omdat de maker ervan als soldaat naar het front is geroepen”, staat er bij een ruw servies. Het is design dat ontroert en tegelijkertijd troost biedt. Het geeft zelfs een suggestie voor hoe als de oorlog straks is afgelopen aan een gezamenlijke wederopbouw kan worden begonnen. Kortom, design dat de wereld een beetje beter maakt. Zonder pretenties of lappen tekst.

2 reacties op: Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

  1. Te veel tekst, inderdaad mee eens, op sommige plekken.

    Maar design dat nog ‘ gewoon een object ontwerpt dat je mooi of lelijk kan vinden’, dat kan echt niet meer. We hebben al veel te veel spullen. Kijk naar de overvolle tweedehands winkels. De stoep vol met complete goede meubels voor het grof vuil. Elke weldenkende ontwerper moet zich afvragen wat zijn beroep bijdraagt in deze tijd.

    Gelukkig heb ik veel antwoorden gezien die een andere richting op wijzen.
    Social design. Nieuwe materialen. Kritiek op makkelijk data-gebruik.
    inderdaad moeten we kritisch blijven bij te grote ‘hallelujah’ oplossingen.

  2. Mooi artikel. Ook ik was teleurgesteld in de DDW2022. Naar mijn mening een expo met een te hoog kunstgehalte. Ik denk dat de DDW terug moet naar haar ‘roots’. In mijn optiek het tonen van ‘ de tijdloze vorm van de functie’ in het heden en de oplossing in het nu op basis van beschikbare materialen en middelen. Ik vond het nu een vage tentoonstelling van mogelijke oplossingen in de toekomst. Een sommatie van objecten en uitingen die weliswaar een fundament zijn voor discussie, maar in het heden geen oplossing bieden voor actuele problemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *