INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

Kunstmuseum Den Haag toont van 22 oktober 2022 t/m 7 mei 2023 het eerste overzicht van alle ‘schenkers’ van de Nederlandse ontwerper Aldo Bakker (1971). Alledaagse, vertrouwde voorwerpen zoals een waterkaraf of een oliekan krijgen in zijn handen verrassende nieuwe vormen. Bakker staat bekend om zijn wonderlijke objecten die de grenzen tussen kunst en design doen vervagen.

De dualiteit tussen tussen gebruiksvoorwerp en abstract sculptuur manifesteert zich met name in zijn ‘schenkobecten. “De dialoog tussen de autonome vorm en de handeling van de gebruiker vind ik spannend. Door het vast te pakken, ermee te schenken of uit te drinken nodigt het object uit tot intimiteit. Tegelijkertijd moet het object zo vrij zijn dat je er van kun genieten door alleen naar de vorm te kijken.” Hij pakt een porseleinen oliekannetje van zijn werktafel en weegt zijn worden. “Als ontwerper breng ik allerlei materie van deze aarde bij elkaar. Ik bewerk dat en maak er iets van. Dat voelt als een enorme verantwoordelijkheid. Dus zoek ik naar een vorm en functie die los staan van het hier en nu. Dat als er geen olijfolie meer is, deze schenkkan nog steeds van waarde is.”

“Mijn zoektocht naar de perfecte vorm kan soms aanvoelen als een gevecht.”

Aldo Bakker

Bovendien staat het schenkobject letterlijk aan de basis van zijn oeuvre. Zijn eerste ontwerp was op zijn zestiende, een schets van een champagneglas. “Opeens klopte alles. Ik had iets gemaakt dat echt van mij was. Ik zag al die mogelijkheden die ik had in vorm, materiaal, kleur. Dit wil ik.” Zijn debuut volgt na diverse omzwervingen – zo zou hij zijn studie aan de Design Academy Eindhoven niet afmaken – met een rank drinkservies van laboratoriumglas. Sindsdien schaaft en schuurt hij aan een samenhangend oeuvre van minimalistische, bijna abstracte gebruiksvoorwerpen. “Ik heb eindeloos gezocht naar harmonie in dit object”, zegt hij over een zilveren schenkkan die hij ontwierp voor het designlabel Thomas Eyck. “Als de onderste rand hoger is, kun je beter mee schenken. Maar dan is het object uit proportie. Mijn zoektocht naar de perfecte vorm kan soms aanvoelen als een gevecht.”

Twijfel en obstakels

Met zijn introverte vormstudies breekt Aldo Bakker opzichtig met het conceptuele Dutch design. Neem zijn Tonus, ogenschijnlijk een boomstronk die zich tot sierlijk kruk kromt. Wie erop zit moet even zoeken naar balans. Of een serie koperen interieurproducten waarvan de vorm volledig is uitgebeend; een kandelaar is niets meer dan een platte lepel met een metalen pinnetje om de kaars op te spietsen. Niks kan weg – niks kan er bij. “Ik werk puur vanuit vorm. Zelfs materiaal en afwerking komen pas later.”

Ontwerpen is volgens Aldo het overwinnen van obstakels. “Persoonlijke obstakels, zoals de twijfel: wanneer is een vorm volbracht? Maar ook vakmatige obstakels, bijvoorbeeld hoe ik deze vorm kan toepassen in een functioneel object? En welk materiaal is daarvoor passend?” Deze toewijding van Aldo is soms confronterend. “Ik moet oppassen dat het geen alibi wordt om mij af te keren van het alledaagse bestaan. Ontwerpen begon als een verliefdheid, inmiddels is het een verslaving.”

Door zijn objecten te positioneren als op zichzelfstaande ‘persoonlijkheden’, dwingt Aldo Bakker zijn publiek tot een andere perceptie. Zijn werken zijn geen levenloze object waarop culturele (voor)oordelen over vorm, materiële waarde of schoonheid projecteren. “Gebruikers gaan een dialoog aan met mijn objecten en worden daarbij geconfronteerd met hun gedrag en hun onzekerheden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *