INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Siba Sahabi Snik Sahabi studeerde in 2006 aan het Designlab van de Rietveld Academie in Amsterdam. Vervolgens legde zij zich toe op ambachtelijke productie in kleine oplage. Gaandeweg verschoof haar ontwerppraktijk naar ruimtelijke installaties en design research. Merijn Sabée ronde vorig jaar de opleiding Interaction Design af aan de TU Delft. Met de regeling Bouwen aan talent van het Stimuleringsfonds creatieve industrie ontwikkelen ze een ruitmelijke installatie in een zorgcentrum in Rotterdam.

FOTO Renate Beense

‘Bij binnenkomst kijken de bezoekers straks eerst tegen het kunstwerk op, om er vervolgens onderdoor te lopen. Maar als ze de trap op lopen zien ze de sculptuur op ooghoogte. Zij krijgen daardoor telkens een ander perspectief.’ De jonge ontwerper Merijn Sabée (1992) staat voor een schaalmodel van een nieuw zorgcentrum. In het gebouwtje van foamboard hangt een hoekige, gedraaide constructie van ongeveer vijftig centimeter. Eenmaal hangend in het trappenhuis zal dit kunstwerk drie meter hoog zijn. ‘Door zijn krachtig blauwe kleur is het ook van buiten goed zichtbaar’, vervolgt ontwerper Siba Sahabi (1979), onder wiens naam het project wordt uitgevoerd. Wijzend op een grote opening in de zijkant van het kartonnen gebouw: ‘Dit is een grote raampartij. De installatie wordt aangelicht en wordt zo een landmark in de buurt.’

‘Het is heel inspirerend om te zien hoe Siba verschillende werelden en ook tijdperken in haar werk aan elkaar knoopt.’

Merijn Sabée

Het geometrisch kunstwerk komt te hangen in een zorgcentrum in Rotterdam-Zuid, een uitdagende wijk met veel lage inkomens. Sahabi: ‘Relatief veel bewoners ervaren een zorgdrempel door taalbarrières en lage inkomens en een laag opleidingsniveau. Met deze installatie willen wij het gebouw een minder formele uitstraling geven.’ Daarnaast hebben veel inwoners een niet-Westerse achtergrond. ‘De abstracte vorm sluit aan bij de kunsthistorische traditie uit het Midden-Oosten met veel geometrische patronen, omdat er nauwelijks mensen of dieren worden afgebeeld. Voor wijkbewoners zal het een herkenbaar beeld zijn, waardoor het kunstwerk ook verbindend werkt’, aldus de Nederlands-Duits-Iraanse ontwerper.

Islamitische kunst

Op een ronde werktafel in de Amsterdamse studio van Sahabi liggen stapels kopietjes van islamitische kunst en architectuur vol systematische maar sierlijke vormen als inspiratie. Maar er liggen ook fotoprints van de ritmische schilderijen van Jan Schoonhoven (1914-1994), die werkte met witte reliëfs in een strak grid. Weer een andere referentie is een opengeslagen boek vol repetitieve patronen van wiskundige figuren als een spiraal of een pentagon. ‘Het is heel inspirerend om te zien hoe Siba deze verschillende werelden en ook tijdperken in haar werk aan elkaar knoopt. Ik zie het verband tussen de installatie en deze decoraties op een moskee’, zegt Sabée, terwijl hij een fotoprint oppakt en naar de maquette wijst. ‘Maar als ontwerper kan ik zelf zulke verbanden nog niet leggen.’

FOTO Renate Beense
FOTO Renate Beense

Het lag ook niet meteen voor de hand dat deze twee ontwerpers zouden samenwerken. Beiden zijn van een andere generatie, met verschillende professionele achtergronden ook. Met het programma Bouwen aan talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie worden telkens twee van zulke verschillende ontwerpers aan elkaar gekoppeld, met als doel een uitwisseling van ervaring en kennis. Sahabi studeerde in 2006 aan het Designlab van de Rietveld Academie in Amsterdam. Vervolgens legde zij zich toe op ambachtelijke productie in kleine oplage. Gaandeweg verschoof haar ontwerppraktijk naar ruimtelijke installaties en design research.

Een mens-gerichte designopleiding aan TU Delft

In 2019 deed Sahabi een uitgebreid onderzoek naar de beleving van tijd, wat zich in praktische zin vertaalde naar de ervaring van wachten in de zorg. ‘In de tijd dat wij moeten wachten in een ziekenhuis of bij de huisarts bouwt de spanning zich vaak op. Daarom is het cruciaal dat patiënten maar ook de familieleden zich op hun gemak voelen of dat ze even worden afgeleid. Kunst en ontwerp kan daar enorm aan bijdragen. Deze opdracht in Rotterdam-Zuid borduurt hierop voort.’

Merijn Sabée rondde vorig jaar de masteropleiding Design For Interaction af – ‘de meest mens-gerichte van de designopleidingen aan de TU Delft’, zo zegt hij zelf. Zijn afstudeerwerk had als onderwerp de geestelijke gezondheid van zorgpersoneel tijdens de eerste en tweede coronagolf. ‘Ik heb een tool ontwikkeld waarmee deze verpleegkundigen, die onder grote druk stonden, hun verhaal beter kunnen verwoorden aan de juiste mensen en op een zelfgekozen moment.’

FOTO Renate Beense

Toch mistte hij iets in zijn studie na Delft. ‘Daar heb ik voornamelijk systematische ontwerpprocessen en meetbare toepassingen geleerd. Maar ik wil ook beslissingen kunnen maken op basis van een gevoel, zonder een wetenschappelijke onderbouwing. Siba werkt op een intuïtieve manier, waardoor mensen haar werk op een emotionele manier ervaren.’ Op praktisch niveau werd hij aangetrokken door de belangrijke rol die licht speelt in de installatie van Sahabi. ‘Zo werd ik al tijdens de aanmelding getriggerd in mijn focus op licht en meer kunstzinnige concepten.’

Brute rekenkracht

Op het startmoment van de samenwerking stond eigenlijk vast dat het een abstract-geometrisch ontwerp moest worden waarin licht een prominente rol zou spelen vanwege de zichtbaarheid vanaf de straat. Ruim drie maanden werkten ze ongeveer twee dagen per week aan de realisatie van het project. ‘Daarbij zijn we vooral veel in gesprek gegaan’, zegt Sahabi. ‘Omdat we een gezamenlijk vertrekpunt hadden, konden wij elkaar makkelijk aanvullen of juist uitdagen. Belangrijk is dat je ruimte laat voor elkaars expertise.’

Voor de ervaren Sahabi was de technische achtergrond van Sabée een toegevoegde waarde tijdens de uitvoer van het project. ‘Om van een schets een schaalmodel te maken en dat vervolgens weer om te zetten in de uiteindelijke installatie is brute rekenkracht nodig. Daarin is Merijn veel sterker dan ik.’ Sabée, lachend: ‘Ik moest daarvoor wel terugschakelen naar vakken uit mijn bachelor, hoor. Maar het is ook gewoon leuk om iets te bouwen. Design is voor mij ook een fysieke discipline.’ Dat er ook op persoonlijk vlak chemie was blijkt uit de vrolijke lachsalvo’s en het instemmend geknik tijdens het gesprek.

FOTO Renate Beense

‘Omdat we een gezamenlijk vertrekpunt hadden, konden wij elkaar makkelijk aanvullen of juist uitdagen. Belangrijk is daarbij dat je ruimte laat voor elkaars expertise.’

Siba Sahabi

Ook de verlichting van de sculptuur is hoofdzakelijk uitgevoerd door Sabée, die tegelijkertijd werkt voor een bedrijf dat grote lichtprojecten uitvoert in de openbare ruimte, industrie of infrastructuur. ‘We waren het er samen over eens dat het kunstwerk zelf geen licht moest geven. Dan wordt het namelijk een lichtkunstwerk, wat niet de bedoeling was. Dus is gekozen voor spots die het werk van boven belichten.’ De vormtaal van de installatie is echt het ontwerp van Sahabi, die ook de heldere indringende kobaltblauw koos. ‘Het is een rustige, koele kleur die verwijst naar zowel de hemel als het kanaal voor de deur van het gebouw.’ Sabée: ‘Maar als je dit heldere blauw precies goed aanlicht, krijgt het een soort lichtgevende gloed van zichzelf.’

FOTO Renate Beense

Eerste lockdown

Voor Sahabi was het niet de eerste keer dat zij intensief samenwerkte met professionals met een andere achtergrond. ‘Voor mijn onderzoek naar tijd en de beleving van tijd heb ik samengewerkt met fotografen, grafisch vormgevers, filosofen en schrijvers. Op dit moment werk ik met een dansgezelschap aan een theateruitvoering.’ Nieuw was dat Merijn haar ideeën direct vertaalde naar een technisch ontwerp. ‘Merijn gebruikt overal zijn laptop voor, ook voor visuals en kleurkeuze. Dat bleek best effectief. Al denk en werk ik heel anders. Ik ben meer van de materialen en kleuren.’

Juist dat laatste was voor Sabée een creatieve impuls. ‘Alleen al hier werken was zo leerzaam’, zegt hij, terwijl hij kijkt naar een hoge wandkast met de vilten lampencollectie Sherazade, geïnspireerd op de Arabische verteller van 1001 Nachten. Ernaast staat een prototype van Mudéjar, een kamerscherm gebaseerd op de geometrische architectuur van de Moren. Aan de muur hangen fotoprints van Nexus, een serie abstracte gezichtsmaskers die het gevoel van eenzaamheid verbeelden, een project dat Sahabi maakte tijdens de eerste lockdown in 2020. ‘Ik weet nu dat ook mijn ontwerpen veel meer kunnen zijn dan functionele objecten. Dat is een blijvende invloed op mijn praktijk.’

Bouwen aan Talent

Met Bouwen aan talent biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie startende ontwerpers en makers de mogelijkheid om over een periode van drie maanden samen met ervaren bureaus te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Om de samenwerkingen tot stand te brengen, zet het fonds open oproepen uit. Het doel van de oproepen is de aansluiting van startende ontwerpers en makers met het werkveld te versterken en het werkveld op zijn beurt te ondersteunen door extra ruimte te creëren voor verdiepend onderzoek en experiment. Zo wil het fonds bijdragen aan het versterken van de kennis en ervaring en het netwerk en ondernemerschap van starters.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *