INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink
Digitaal
Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.
Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties
Digitaal
Event
Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”
Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.
Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA
Digitaal
Event
DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.
Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren
Digitaal
De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?
Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond
Kleur
Research
In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië, Benin, India en Zuid-Afrika.
Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art
Event
De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.
DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt
Event
Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.
NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?
Event
Live
Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?
Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg
Event
De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.
DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne
Event
Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.
Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger
Event
De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.
Het was even wennen met een peuter op schoot en een luidbellende partner aan de andere kant van de eettafel. Maar inmiddels blijkt uit onderzoek dat een merendeel van de Nederlanders ook wanneer het corona-virus straks is bedwongen thuis wil blijven werken – of op z’n minst deels. Gelukkig is er een ruimte keuze aan fraaie meubels om aan te werken. Het eerste product dat de grens tussen thuis en werk vervaagde was de Valentine, een blits felgekleurd typemachientje in 1969 op de markt gebracht door de Italiaanse fabrikant Olivetti.
Met een speelse draagbare typemachine zou thuiswerken fun worden, zo was de gedachte van ontwerper Ettore Sottsass (1917-2007), destijds art director van Olivetti. De typemachine werd verkocht in een aerodynamische cassette, zodat je er als een kekke aktetas mee over straat kon. Eenmaal thuis zouden zijn vrolijke kleuren het interieur opvrolijken. Het kille kantoorapparaat van metaal was een verleidelijk consumentenproduct geworden, dat eigenlijk meer leek op mondain kinderspeelgoed. Dat laatste kan ook zijn vanwege de harde en gladde kunststof ABS, waarvan ook legoblokjes worden gemaakt. Je zou er bijna door vergeten dat de Valentine ook een wonder van vernuft is. Het machientje moest immers klein genoeg zijn om thuis onder het bed te schuiven. Daarvoor moesten de zwaai-armen opnieuw worden gerangschikt; functies als de spatiebalk en de zwenkarm kregen een ergonomische make-over. Eigenlijk werd het hele mechaniek door Sottsass opnieuw vormgegeven.
Ettore Sottsass ten tijde van het ontwerp van de Valentine
De bemoeienis van Sottsass, alom gezien als een van de sierlijkste ontwerpers van de 20ste eeuw, stopte overigens niet bij het vormen van deze ‘analoge iBook’. Zo koos hij de standaardkleuren wit, blauw, groen en rood. Al had de laatste zijn voorkeur – hoe kan het anders bij een product met de naam Valentine. De volledige reclamecampagne was in lipstick-rood en was bovendien zwaar beïnvloed door pop art; het apparaat zelf speelde daarin overigens een bijrol. Zo figureert het naast een stelletje dat rollebolt in het gras of een kortgerokte blondine op een hoogpolig tapijt die het toetsenbord met één vinger beroert, alsof het een behaarde mannentorso is. (Pikant detail: het plastic dopje op de lintspoel was gemodelleerd naar de vrouwentepel op het popart-schilderij American Nude van Tom Wesselman!) Thuiswerken was sexy. Zo ver zijn we tegenwoordig nog niet.
De Valentine van Ettore Sottsass werd in 1975 uit productie genomen door Olivetti. Op Catawiki worden regelmatig exemplaren aangeboden vanaf 100 euro.