INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink
Digitaal
Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.
Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties
Digitaal
Event
Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”
Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.
Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA
Digitaal
Event
DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.
Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren
Digitaal
De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?
Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond
Kleur
Research
In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië, Benin, India en Zuid-Afrika.
Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art
Event
De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.
DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt
Event
Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.
NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?
Event
Live
Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?
Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg
Event
De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.
DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne
Event
Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.
Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger
Event
De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.
Het zal voor veel ontwerpers en architecten nog even wennen zijn. Maar een van de grote creatieve uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse veel meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.
Stel je voor, je nodigt je collega’s bij jou thuis uit voor een werkoverleg. Dan ontvang je ze aan een zwevende tafel naast het zwembad, in de schaduw van een enorme gebogen metalen structuur die doet denken aan een sculptuur van Ron Arad of Zaha Hadid. Het schaduwdak boven de tafel zweeft eveneens en completeert een idyllische setting voor deze design-bungalow op een rotsachtige heuvel boven een roze zee. Terwijl je zelf op de bank zit in je driehoog-achter studio in een in Amsterdam-Oost.
Het is geen science fiction maar slechts een kwestie van tijd – heel weinig tijd trouwens. Deze virtuele architectuur is immers vorig jaar al te koop. Het gebouw zelf bestaat niet, althans niet in fysieke vorm. Het is vooralsnog slechts een digitale ontwerptekening. Dit Mars House is ontworpen door kunstenares Krista Kim en werd vorig jaar verkocht als NFT voor bijna een half miljoen euro. Het bestaat uit doorschijnende oppervlakken en is bedekt met magenta en blauwe kleurverlopen, in een berglandschap met een eeuwige zonsondergang. Het moet een meditatieve omgeving zijn, toegankelijk vanaf een computerscherm of mobiele telefoon, als een digitale Zen-tuin, aldus Kim.
Hollywood en crypto-ondernemers
Het is inderdaad een zinsbegoochelend ontwerp. Fraai gemaakt en zeker zeer kunstzinnig. De vraag is alleen: waarom zou iemand zoveel geld betalen voor slechts een computer rendering? Om het te plaatsen in metaverse bijvoorbeeld. Tal van luxemerken, multinationals en beroemdheden haasten zich om virtuele domeinen op te zetten binnen deze nieuwe onlineomgeving. Op Roblox, Decentraland, The Sandbox en andere omgevingen op metaverse organiseren ze evenementen, openen ze bedrijfsfilialen. Maar ook jij kan daar dus een eigen huis neerzetten waar je je collega’s kunt ontvangen voor een meditatief werkoverleg.
The Sandbox
Dat onze leefwereld zich steeds meer naar online verplaatst, bleek afgelopen corona-jaar. Bedrijven schakelden massaal over op videoconferenties via Zoom of andere kanalen. Of we het nu leuk vinden of niet – covid-19 heeft onze werkcultuur blijvend veranderd door manier waarop kantoren en vergaderingen zijn ingericht om te gooien. De opkomst van e-commerce is bovendien versneld. De eerste economische pioniers zijn al druk aan het bouwen van een eigen omgeving in metaverses om te kunnen werken, vergaderen en verkopen. Vooralsnog zijn het industrieën als gaming, mode, de kunstwereld, Hollywood en uiteraard crypto-ondernemers die voorop lopen. Maar uiteindelijk zullen ook traditionele bedrijfssectoren volgen.
Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn 3D-ontwerpers en architecten nodig. Heel veel zelfs. Dat biedt unieke kansen. Sommige architecten hebben de nieuwe kansen al aangegrepen en hebben hun ontwerpgrens verlegd naar de virtuele wereld. Zaha Hadid Architects heeft NFTism gepresenteerd, een virtuele kunstgalerie op Art Basel Miami die architectuur en sociale interactie in de metaverse onderzoekt.
Een nieuwe creatief speelveld
Architecten worden in de echte wereld met veel beperkingen geconfronteerd, zoals bouwvoorschriften, klimaatomstandigheden, beschikbare grondstoffen en niet te vergeten astronomische bouwkosten. Deze factoren beperken de mogelijke ontwerpoplossingen die kunnen worden aangenomen. In de metaverse kunnen architecten hun creativiteit de vrije loop laten zonder zich zorgen te maken over alle fysieke beperkingen. Think out of the box – maar dan echt.
Natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Ontwerpers en vooral architecten zullen nieuwe vaardigheden moeten aanleren. Niet alleen creatieve skillss, zoals ontwerpen in 3D-programma of andere kleurenleer. (Naast uiteraard de technische vereisten.) Nieuw is ook hoe architeconische ontwerpen een virtuele ervaringen kunnen uitlokken. Architectuur zal nog meer gaan over storytelling en beleving. Je zou het de ‘gamificatie van architectuur’ kunnen noemen. Al klinkt dat te negatief. Zie het als een verrijking.
Gaming is tenslotte een industrie waar architecten veel mee te kunnen maken hebben. Een spel als als SimCity is een klassieker in het digitaal bouwen van steden. Een nieuwe generatie architecten en stedenbouwkundigen is erdoor op het spoor van hun huidige loopbaan gezet. De stap is uiteindelijk maar klein tussen spelen en professioneel ontwerpen met software als Blender, 3Ds Max, etc. Het zijn dan ook vooral jonge architecten die met deze eigentijdse skills hun voordeel kunnen doen in metaverse.
Archigram in de sixties
Daarbij is het een geweldig platform. Voor de al eerder genoemde de Pritzker-prijs winnende architect Zaha Hadid geldt dat de meeste van haar ontwerpen in de eerste 25 jaar van haar carrière niet werden gebouwd. De avant-gardistische architectengroep Archigram, opgericht in het begin van de jaren 60, liet zich weliswaar inspireren door technologie om een nieuwe gebouwsoorten te creëren. Het bleef bij hypothetische gebouwen die bewogen, schitterden in het donker of door de gebruikers veranderd konden worden. Nooit gerealiseerd en toch wereldberoemd.
Metaverse kan voor jonge architecten die toegankelijke en democratische plek zijn om hun ideeën direct aan de hele wereld te profileren. Om de ladder in een traditioneel kantoor te beklimmen kan het jaren duren voor je eindelijk volwaardig aan de tekentafel mag zitten – als je niet daarvoor op een glazen plafond bent gestuit. Metaverse biedt gelijke en ook overvloedige kansen aan opkomende en ontwerpers met een geslacht, ras, leeftijd, seksuele geaardheid, nationaliteit of wat dan ook maar afwijkt van de norm.
‘Paper architecture’ van de avant-gardistische architectengroep Archigram
Ook meer gevestigde architecten biedt metaverse een mogelijk om het onbenutte potentieel in de eigen hun digitale archieven te ontginnen. Aan elke ontwerpwedstrijd of opdracht waaraan ze meededen was er altijd maar één winnaar. Dus ligt er nog een digitale wereld aan architectuur op computerdrives. Die kan nieuw leven worden ingeblazen in de metaverse om zo deze verborgen creativiteit met de wereld te delen. De meeste ontwerpen blijven voor altijd op papier staan – of in meer moderne termen: op de harde schijf. Metaverse kan een mogelijkheid zijn om deze ideeën nieuw leven in te blazen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de digitale prullenbak niet wordt omgekieperd maar dat deze kan wordt aangegrepen om ook daadwerkelijk nieuwe creaties te maken. Maar dat was tenslotte een drijfveer om architect te worden, toch?