Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

ICONISCH LOGO #6 McDonald’s: een vrolijke M of vrouwonvriendelijke architectuur?

In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Wat begon als twee grote bogen de eerste drive-through’s werd pas laten een vrolijke M. En dat deze golden arches tegenwoordig voor een groene achtergrond staan, doet aan de herkenbaarheid niks af.

Jaar 1961

Ontwerper Jim Schindler

Met meer dan 35 duizend restaurants in 120 verschillende landen wordt het logo van McDonald’s dagelijks door honderden miljoenen mensen gezien. De gouden bogen van ’s werelds grootste fastfood-imperium zijn zonder twijfel een van de meest herkenbare logo’s. Dat had Patrick McDonald niet kunnen dromen toen hij in 1937 het eetkraampje Air Dome opende in de buurt van de luchthaven van Monrovia. De Air Dome begon met het verkopen van hotdogs, maar zou later ook hamburgers en sinaasappelsap op het menu zetten. In 1940 verhuizen zijn zonen Maurice en Richard McDonald de eetkraam naar San Bernardino, Californië, en noemden het McDonald’s Bar-B-Que. Het bedrijfslogo was een ietwat griezelige animatie van een kok.

De fastfood-keten zoals wij die nu kennen – de grootste ter wereld – kreeg vanaf 1953 gestalte met het ontwerp van de drive-through restaurant door architect Stanley Clark Meston. De gele bogen waren een idee van Richard McDonald’s om aandacht van de voorbijgangers te trekken.

Van geel naar goud

Pas in 1963 werden de gouden bogen verwerkt in een logo toen het bedrijf werd gekocht door Ray Kroc. Het was head constructions & engineering Jim Schindler die het geniale idee kreeg om de gouden bogen samen te voegen tot de letter M. In 1968 vereenvoudigde het bedrijf de “M” en maakte het logo van “McDonald’s” zwart, waardoor een bijna Halloween-achtig kleurenschema ontstond, dat tot 1983 in gebruik zou blijven. In 1983 werd het logo omgevormd tot wat nu wordt geassocieerd met de ’s werelds grootste keten van fastfoodrestaurants voor hamburgers. Bovenop een rode achtergrond werd het logo wit en werden de bogen weer goudkleurig.

In 1983 werd een van de succesvolste reclame campagnes ooit gelanceerd: I’m lovin’ it werd de nieuwe wereldwijde slogan en een nieuwe logo-ontwerp werd gemaakt door Heye & Partner GmbH. in 2006 introduceerde McDonalds zijn meest vereenvoudigde logo aller tijden, een eenvoudige en iconische gouden M.

Greenwashing en #metoo

Tegenwoordig wordt er met gemengde gevoelen naar het logo gekeken. McDonald’s ligt in toenemende mate onder vuur vanwege het promoten van slechte gezondheidskeuzes en verspilling. Het is een beeld dat het bedrijf probeert te bestrijden, onder meer met een groen logo. Deze greenwashing is nogal doorzichtig en bovendien halfslachtig doorgevoerd. En dan is er ook nog de #metoo kritiek dat de gevelbogen inspelen op de kinder- en mannenfantasie van twee borsten. Het zal aan de bekendheid én herkenbaarheid van het logo niets afdoen.

Eén reactie op: ICONISCH LOGO #6 McDonald’s: een vrolijke M of vrouwonvriendelijke architectuur?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.