ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

Het topsectorinstituut voor de creatieve industrie, ClickNL start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’. Daarvoor worden makers van augmented reality, virtual reality, digitale installaties andere versmelting van de fysieke met de digitale wereld opgeroepen om projecten in te sturen voor een gezamenlijke subsidieaanvraag van tientallen miljoenen.

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Op het Society 5.0 Festival in Amsterdam onderzoeken op 12 en 13 oktober ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en kunstenaars hoe de duurzame, inclusieve ‘samenleving 5.0’ eruit moet zien. Maar je kunt er ook samen je aan de slag om die toekomst te maken.

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

Een dubbelinterview met de twee initiatiefnemers van de eerste Solar Biënnale in Rotterdam: met kunst, design, technologie, wetenschap en filosofie. Alles kan zonne-energie opwekken in de wereld van modeontwerper Pauline van Dongen en productdesigner Marjan van Aubel. “De zon is onze grootste inspiratiebron.”

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Tijdens DDW wordt een ‘hackaton’ georganiseerd waarbij programmeurs, coders, ontwerpers en nieuwe format bedenken om culturele live-events aan te kondigen, digitaal te ontsluiten, te archiveren en te distribueren.

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Op een speciale editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE gaat de documentaire ‘A World To Shape’ over de bevlogen ontwerpers Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens in première. Het event is op woensdag 14 september (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

GLUE Amsterdam is de designroute die de creatieve sector inde hoofdstad verbindt en versterkt. DesignDigger presenteert vier online-interviews met Creative Citizens of Honour voor GLUE TV.

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op donderdag 29 september geheel in het teken van de metaverse.

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

Voor een nieuw dossier over de metaverse zoekt DesignDigger projecten over de metaverse waarin nieuwe technologieën als augmented of virtual reality, immersieve installaties of digitale animaties worden ingezet. Een van de ontwerpers krijgt bovendien het podium op de DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 29 september.

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van Dutch Design Week 2022. Ook is het thema bekend: Get Set. Dit thema duidt op een verschuiving in mentaliteit: van voorbereiding naar actie.

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

Ontwerpen is volgens Aldo Bakker het overwinnen van obstakels. Het
Kunstmuseum Den Haag toont van 22 oktober 2022 t/m 7 mei 2023 het eerste overzicht van al zijn ‘schenkers’.

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

Het komende half jaar duikt DesignDigger in de metaverse, de nieuwe digitale wereld die de komende jaren vorm krijgt. Dit programma bestaat uit twee live-events in Pakhuis de Zwijger, een NFT-workshop en diverse verdiepende longreads.

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Gevestigde media als de Volkskrant, de NOS en het cross-mediale platform Pointer werken er samen met jonge creatieven.

ICONISCH LOGO #6 McDonald’s: een vrolijke M of vrouwonvriendelijke architectuur?

In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Wat begon als twee grote bogen de eerste drive-through’s werd pas laten een vrolijke M. En dat deze golden arches tegenwoordig voor een groene achtergrond staan, doet aan de herkenbaarheid niks af.

Jaar 1961

Ontwerper Jim Schindler

Met meer dan 35 duizend restaurants in 120 verschillende landen wordt het logo van McDonald’s dagelijks door honderden miljoenen mensen gezien. De gouden bogen van ’s werelds grootste fastfood-imperium zijn zonder twijfel een van de meest herkenbare logo’s. Dat had Patrick McDonald niet kunnen dromen toen hij in 1937 het eetkraampje Air Dome opende in de buurt van de luchthaven van Monrovia. De Air Dome begon met het verkopen van hotdogs, maar zou later ook hamburgers en sinaasappelsap op het menu zetten. In 1940 verhuizen zijn zonen Maurice en Richard McDonald de eetkraam naar San Bernardino, Californië, en noemden het McDonald’s Bar-B-Que. Het bedrijfslogo was een ietwat griezelige animatie van een kok.

De fastfood-keten zoals wij die nu kennen – de grootste ter wereld – kreeg vanaf 1953 gestalte met het ontwerp van de drive-through restaurant door architect Stanley Clark Meston. De gele bogen waren een idee van Richard McDonald’s om aandacht van de voorbijgangers te trekken.

Van geel naar goud

Pas in 1963 werden de gouden bogen verwerkt in een logo toen het bedrijf werd gekocht door Ray Kroc. Het was head constructions & engineering Jim Schindler die het geniale idee kreeg om de gouden bogen samen te voegen tot de letter M. In 1968 vereenvoudigde het bedrijf de “M” en maakte het logo van “McDonald’s” zwart, waardoor een bijna Halloween-achtig kleurenschema ontstond, dat tot 1983 in gebruik zou blijven. In 1983 werd het logo omgevormd tot wat nu wordt geassocieerd met de ’s werelds grootste keten van fastfoodrestaurants voor hamburgers. Bovenop een rode achtergrond werd het logo wit en werden de bogen weer goudkleurig.

In 1983 werd een van de succesvolste reclame campagnes ooit gelanceerd: I’m lovin’ it werd de nieuwe wereldwijde slogan en een nieuwe logo-ontwerp werd gemaakt door Heye & Partner GmbH. in 2006 introduceerde McDonalds zijn meest vereenvoudigde logo aller tijden, een eenvoudige en iconische gouden M.

Greenwashing en #metoo

Tegenwoordig wordt er met gemengde gevoelen naar het logo gekeken. McDonald’s ligt in toenemende mate onder vuur vanwege het promoten van slechte gezondheidskeuzes en verspilling. Het is een beeld dat het bedrijf probeert te bestrijden, onder meer met een groen logo. Deze greenwashing is nogal doorzichtig en bovendien halfslachtig doorgevoerd. En dan is er ook nog de #metoo kritiek dat de gevelbogen inspelen op de kinder- en mannenfantasie van twee borsten. Het zal aan de bekendheid én herkenbaarheid van het logo niets afdoen.

Eén reactie op: ICONISCH LOGO #6 McDonald’s: een vrolijke M of vrouwonvriendelijke architectuur?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.