In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Wat begon als twee grote bogen de eerste drive-through’s werd pas laten een vrolijke M. En dat deze golden arches tegenwoordig voor een groene achtergrond staan, doet aan de herkenbaarheid niks af.
Jaar 1961
Ontwerper Jim Schindler
Met meer dan 35 duizend restaurants in 120 verschillende landen wordt het logo van McDonald’s dagelijks door honderden miljoenen mensen gezien. De gouden bogen van ’s werelds grootste fastfood-imperium zijn zonder twijfel een van de meest herkenbare logo’s. Dat had Patrick McDonald niet kunnen dromen toen hij in 1937 het eetkraampje Air Dome opende in de buurt van de luchthaven van Monrovia. De Air Dome begon met het verkopen van hotdogs, maar zou later ook hamburgers en sinaasappelsap op het menu zetten. In 1940 verhuizen zijn zonen Maurice en Richard McDonald de eetkraam naar San Bernardino, Californië, en noemden het McDonald’s Bar-B-Que. Het bedrijfslogo was een ietwat griezelige animatie van een kok.
De fastfood-keten zoals wij die nu kennen – de grootste ter wereld – kreeg vanaf 1953 gestalte met het ontwerp van de drive-through restaurant door architect Stanley Clark Meston. De gele bogen waren een idee van Richard McDonald’s om aandacht van de voorbijgangers te trekken.
Van geel naar goud
Pas in 1963 werden de gouden bogen verwerkt in een logo toen het bedrijf werd gekocht door Ray Kroc. Het was head constructions & engineering Jim Schindler die het geniale idee kreeg om de gouden bogen samen te voegen tot de letter M. In 1968 vereenvoudigde het bedrijf de “M” en maakte het logo van “McDonald’s” zwart, waardoor een bijna Halloween-achtig kleurenschema ontstond, dat tot 1983 in gebruik zou blijven. In 1983 werd het logo omgevormd tot wat nu wordt geassocieerd met de ’s werelds grootste keten van fastfoodrestaurants voor hamburgers. Bovenop een rode achtergrond werd het logo wit en werden de bogen weer goudkleurig.
In 1983 werd een van de succesvolste reclame campagnes ooit gelanceerd: I’m lovin’ it werd de nieuwe wereldwijde slogan en een nieuwe logo-ontwerp werd gemaakt door Heye & Partner GmbH. in 2006 introduceerde McDonalds zijn meest vereenvoudigde logo aller tijden, een eenvoudige en iconische gouden M.
Greenwashing en #metoo
Tegenwoordig wordt er met gemengde gevoelen naar het logo gekeken. McDonald’s ligt in toenemende mate onder vuur vanwege het promoten van slechte gezondheidskeuzes en verspilling. Het is een beeld dat het bedrijf probeert te bestrijden, onder meer met een groen logo. Deze greenwashing is nogal doorzichtig en bovendien halfslachtig doorgevoerd. En dan is er ook nog de #metoo kritiek dat de gevelbogen inspelen op de kinder- en mannenfantasie van twee borsten. Het zal aan de bekendheid én herkenbaarheid van het logo niets afdoen.
Mijn dochtertje van 5 zei ooit:
dat zijn frietjes
Logo is super slim ontworpen en gestyleerd.