INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

De hoopvolle apocalypse van de Londense ontwerpstudio Superflux nu te zien in Droog Gallery

In Droog Gallery in Amsterdam opent deze week de eerste solo-expositie van ontwerpstudio Superflux uit Londen. Met speculatieve installaties onderzoekt Superflux een toekomst waarin klimaatverandering, digitalisering en andere actuele maatschappelijke vraagstukken een cruciale rol spelen. Het speculative design van Superflux is voor het eerst te zien in Nederland en werd onderscheidden met een Dezeen Award als Designstudio of the Year 2021.

Refuge for Resurgence, op de Architectuur Biënnale van Venetië

Subject To Change is de allereerste solotentoonstelling van de Londense ontwerpstudio Superflux, dat is opgericht door Anab Jain en Jon Arden. Superflux verbeeldt en bouwt toekomstige werelden die we in de huidige tijd kunnen ervaren. In plaats van trend forecasting met droge feiten en cijfers die de logische geest aanspreken, wordt de kijker ondergedompeld in ervaringen die veeleer emotionele reacties als afkeer of verwondering oproepen dan realistische toekomstvisies. Een manier van toekomstverkenningen die Superflux zelf als veel krachtiger ziet dan de traditionele communicatiekanalen als een lezing of geschreven essay.

Detail Refuge for Resurgence,

Dreigende klimaatcatastrofe

Nu we ons derde levensjaar ingaan met de dagelijkse onzekerheid die de pandemie met zich meebrengt, terwijl we de uitdagingen van de klimaatcrisis het hoofd blijven bieden, is onze toekomst aan grote veranderingen onderhevig. Oftewel: Subject To Change. In deze prikkelende tentoonstelling in Droog Gallery nodigt Superflux uit om open te blijven staan ​​voor meerdere mogelijkheden van hoe de toekomst eruit kan zien. Hoewel het toekomstbeeld in Droog Gallery zeker niet altijd rooskleurig is, biedt Superflux ook hoop op een zinnige afloop van de dreigende klimaatcatastrofe. Mits wij als mensheid actief handelen en durven de onvermijdelijke beslissingen ook daadwerkelijk te nemen.

Het centre piece is Refuge for Resurgence, een fantasievolle eettafel waaraan meerdere levensvormen kunnen aanschuiven, waaronder een vos, wild zwijn, slang, bever, wolf, raaf, paddenstoel rat, wesp, duif en koe, met aan het hoofd van de tafel een menselijke kind,. De scène legt een gesprek bloot tussen de verlamming van angst en de stoutmoedigheid van hoop. Bezoekers worden ondergedompeld in de verhalen van veertien soorten die het leven op een ecologisch rechtvaardige planeet vertegenwoordigen. Aan het einde van de tafel is een video-animatie te zien van een apocalyptisch stadsgezicht in de nasleep van de natuurcatastrofe. Maar het is geen complete ramp: de natuur bouwt een nieuwe wereld uit het wrak van de oude, en de opdracht voor de wezens rond de tafel is om samen te werken en hun respectieve plaats erin te vinden. Het is tijd voor een meer dan menselijk leven.

Videostill uit Refuge for Resurgence,

De Architectuurbiënnale van Venetië

Refuge for Resurgence was onderdeel van de hoofdexpo van de Architectuurbiënnale van Venetië in 2021. Daar werd het opgepikt door Droog-oprichter Renny Ramakers. Door de mens te plaatsen in een directe onderlinge afhankelijkheid met andere diersoorten, daagt Refuge for Resurgence ons uit om kritisch te kijken naar de lange geschiedenis van menselijke uitbuiting van de aarde en al het leven erop. Om uiteindelijk ook tot een andere houding ten opzichte van het leven op aarde te komen. Wij leven niet op de aarde, wij zijn de aarde. Aldus Superflux.

Trigger Warning

Ook te zien is de fictieve film Trigger Warning is een reis door een toekomstige stad vol memes en avatars. Het verhaal schakelt tussen de perspectieven van deze verschillende hoofdpersonen. Aan de hand van digitale kenmerken van deze personen die in de echte leven zichtbaar zijn, zoals een profielanimatie of avatar, worden culturele botsingen die onder de oppervlakte van de stad borrelen keihard zichtbaar. De algoritmisch netwerken die meningen versterken, vooroordelen manipuleren en overtuigingen vormen hebben wijdverbreide maatschappelijke onrust veroorzaakt. Uiteindelijk verdampt elk gevoel van zekerheid. Maar wat komt er voor in de plaats? Superflux roept de vragen op. De mens zelfs zal de antwoorden moeten formuleren.

Royal College of Art in Londen

Superflux gebruikt poëtische en meeslepende verhalen om deze uitdagende en urgente zorgen aan te pakken en toekomstige manieren van leven met de planeet te presenteren. De werken op Subject To Change openen mogelijkheden voor nieuwe verbeelding en wellicht ook een precaire bloei van nieuwe ecosystemen. Voor dit verhaal gebruikt Superflux een scala aan media. Zo zijn er objecten te zien maar ook video-animaties, installaties en fictieve documentaires en poëzie.

Anab Jain & Jon Arde

Superflux is in 2009 opgericht door Anab Jain en Jon Arden, die elkaar leerden kennen tijdens hun studie aan Royal College of Art in Londen. Het duo werd onderscheiden met een Dezeen Award als Best Designstudio in 2021. Superflux bestaat uit een team van acht ontwerpers, onderzoekers en multidisciplinaire creatievelingen, die samenwerken om installaties en ervaringen te creëren die ons inspireren om met de snel veranderende wereld om ons heen om te gaan en deze te begrijpen. Voor de uitvoer van hun projecten maken ze gebruik van een uitgebreid team van freelancers en experts.

Hun werk was eerder te zien op de Bienalle for Change in Wenen in 2021  en de Architectuur Biënnale van Venetië in 2021, in National Museum of China, het MoMA New YorkV&A Museum in Londen, het Oostenrijkse designmuseum MAK Vienna, het Vitra Design Museum in Weil am Rhein en de Science Gallery in Londen. Naast het eigen werk ontwikkelt Superflux ook specifieke toekomstvisies voor klanten als Google AI, Cabinet Office UK, Anthemis, Suncorp, Sony, Samsung, Gov. of VAE, IKEA, UNDP en DeepMind.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *