INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Vorig jaar kregen fotografen Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes de opdracht van het designblad MacGuffin om vloerkleden te fotograferen. Hun idee was om het verhaal achter een vlek op een kleed vast te leggen. Dat vonden het duo te vastomlijnd. Dus zijn ze de tapijten juist gaan schoonmaken. De uiteindelijke serie is van zeepschuim dat als een nieuwe decoratie over het tapijt ligt. Het oogt nu als een commentaar op het eigen werk, dat vaak wordt gezien als gepolijst en clean.

Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes

Deze fotoserie is het uitgangspunt van de nieuwe solo-exposite Literally in de The Ravenstijn Gallery in Amsterdam. Daarvoor keren Scheltens & Abbenes terug naar de driedimensionaliteit van de tapijten. De originele foto’s, waarvan het formaat was beperkt door de afmetingen van het tijdschrift, zijn nu opgeblazen tot een aanzienlijke omvang en ingepakt in wat dozen van plexiglas. Hierdoor leunen de zware prints tegen de rug aan en krullen aan de onderkant lichtjes op.

Rug for MacGuffin
Courtesy Ravenstijn Galerie

Basic scenografie

De  fotografische stillevens van Scheltens & Abbenes zijn opgebouwd uit de objecten, interieurs en installaties. Ze gebruiken deze objecten letterlijk. Vandaar de expotitel Literally. Zo zijn zij ook zeer terughoudend met de retouch. De composities die het duo met deze letterlijke objecten maakt zijn kleurrijk en vol sierlijke vormen en verrassende details. Vaak licht-bevreemdend ook. De scenografie is vaak vrij rudimentair. Soms is het niet meer dan een paar planken op bakstenen waarmee ze werken in hun studio aan huis in Amsterdam-Noord. Ook de belichting is vaak vrij basic. De magie moet komen van het kijken en zoeken naar de juist afstand, kleurcombinatie. De essentie van hun fotografie:

Al zijn er uitzonderingen Voor Paco Rabanne hebben ze bijvoorbeeld wel grote installaties gebouwd en dat werkte prima. Maar een opdracht waarin zij objecten van een ander moeten documenteren, zouden zij nooit aannemen. Uiteindelijk moet er iets worden toegevoegd aan wat er al is, zodat het resultaat helemaal van hen is. Een wereld kunnen creëren die in het echt niet hoeft te bestaan.

Artis Magistra
Courtesy Ravenstijn Galerie

Pharrell Williams

Scheltens & Abbenes, wonend en werkend in Amsterdam-Noord, behoren lang en breed tot de wereldtop als fotografen van zowel commerciële opdrachten als vrij werk. In hun oeuvre is niet meteen duidelijk of het nu een autonoom object is of toch een toegepast werk. Het heeft een openheid. Zij wisselen een editorial voor de New York Times ogenschijnlijk moeiteloos af met een commercial voor Human Race, het cosmeticamerk van popicoon Pharell Williams. Het is ook vaak een kort tijdsbestek waarin een opdracht tot stand moet komen. Opdrachten moeten soms binnen paar weken af zijn. Voor de daadwerkelijke fotografie is er dan hooguit een week. Waarbij uiteindelijk wordt toegewerkt naar dat ene moment van afdrukken.

Functional art” zo zou je het werk van Scheltens & Abbenes ook kunnen noemen. Details doen er toe in het leven én werk van deze meesters in vorm-kleur-maatvoering, de heilige drie-eenheid van de kunsten. Zowel in kleding als in woordkeuze zijn beide uiterst verzorgd. Het kan geen toeval zijn dat ze als geliefden samen werken. De onderlinge chemie wordt zichtbaar door hun verschillende achtergrond. Na hun ontmoeting in 2000 werkten ze twee jaar later al samen.

Scheltens studeerde fotografie aan de KABK in Den Haag. Zijn loopbaan begon met zorgvuldig gecomponeerd reclamefoto’s. Liesbeth borduurde wandkleden. Ze werkten allebei tot op de millimeter. Samenwerken was de logische stap. Het duo maakt bijna aaibare stillevens met een levendig kleurpalet. De objecten kunnen korrelig en grof zijn, of juist glanzend en glad. Hard én zacht, met een zweem van herkenning maar ook abstract, doordat heel scherp is ingezoomd of juist een weids perspectief is gekozen waarin verhoudingen zoekraken en onderscheidende details vervagen. Hoe groot de gefotografeerde objecten zijn, blijft gissen, net als de afstand tot de lens.

Bloemveiling

De kijker ziet telkens iets nieuws kunt in de foto’s en wordt daarbij geconfronteerd met de eigen waarneming: zie ik wel wat ik zie? Zo wordt de wereld opnieuw georganiseerd tot een kalm en aangenaam beeld. Tegelijkertijd willen ze daarmee de wereld tonen zoals die je die nog niet eerder zag. Als een spel van herkenning én vervreemding.

Een laag over de werkelijkheid aanbrengen, dat is de essentie van fotografie voor Scheltens & Abbenes. Neem hun fotoserie van de kleurige bloemdecoraties op vrachtwagens op de bloemveiling in Aalsmeer. Soms zijn dat zijn fotoprints van bloemen, soms een airbrush schildering of gewoon een sticker. En dan zie je ook nog het reliëf van het vrachtwagenzeil. Wat de schildering is, wat het zeil en wat wij toevoegen met onze lens, is nauwelijks nog te onderscheiden. Er is iets nieuws ontstaan.

Literally – Scheltens & Abbenes. 15 januari t/m 5 maart 2022. The Ravenstijn Gallery, Westerdok 824 in Amsterdam

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *