Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

ICONISCH LOGO #5 Shell: de ‘kroon’ op het werk van Raymond Loewy

In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? De rood-gele kroon van Shell is een ontwerp van Raymond Loewy, misschien wel de grootste ontwerper van de 20ste eeuw. Uitganspunt is een herkenbare kroon met een robuuste en betrouwbare uitstraling. Maar wat heeft Exxon daar mee te maken?

Jaar: 1971

Ontwerper: Raymond Loewy

Shell begon in 1891 als een handelsbedrijf in de export van zeeschelpen naar westerse landen. In 1900 introduceerde Shell haar eerste logo, een zwart-wittekening van een schelp. Sindsdien is de afbeelding van een schaal nooit uit het bedrijfslogo verdwenen, hoewel het verschillende facelifts kreeg. In 1930 krijgt de schelp een symmetrische vorm die de eerste blauwdruk wordt voor het moderne logo. In 1948 krijgt het bovendien de kenmerkende geel en rode kleur. In 1955 wordt het wat zwieriger maar in de  jaren zeventig streeft het Brits-Nederlandse conglomeraat naar een strakke mondiale uitstraling. Daarvoor wordt de Frans-Amerikaanse industrieel ontwerper Raymond Loewy (1893 -1986) aangetrokken.

De weddenschap met Lucky Strike

Raymond Loewy is dan al een begrip na zijn baanbrekende werk voor onder werk voor onder meer  de Amerikaanse Greyhound bus. Veel van Loewy’s logo’s zijn iconen geworden, met name Spar en de corporate look van Nasa maar ook verpakkingen zoals het wulpse Coca Cola Flesje en het sigarettenpakje voor Lucky Strike behoren inmiddels tot het collectief geheugen. Dat laatste ontwerp – veel gezien als een van zijn beste – kwam tot stand na een weddenschap met de CEO van de American Tobacco Company, die er 50 duizend dollar om verwedde dat Loewy het uiterlijk van het toch al bekende groene en rode Lucky Strike-sigarettenpakje niet kon verbeteren. Loewy ging de uitdaging aan en begon met het veranderen van de achtergrond van de verpakking van groen naar wit, waardoor de printkosten werden verlaagd doordat er geen groene kleurstof meer nodig was. Vervolgens plaatste hij het rode Lucky Strike-logo aan beide zijden van de verpakking, waardoor de zichtbaarheid van het product en uiteindelijk de productverkoop werd vergroot.

Exxon en BP

Maar het waren waarschijnlijk de beeldmerken voor concurrenten Exxon en BP waarom Shell bij hem aanklopte. Een grote verandering in het ontwerp van Loewy is een versobering van de ronde bestaande schelp-logo in een hoekige rode omlijning. De schelp krijgt hiermee meer de vorm van een kroon. Er wordt gezegd dat de harde schelp en het weekdier erin symbool staan voor Shell, dat weliswaar een keihard zakenmerk is maar tegelijkertijd een amorfe en flexibele bedrijfsstructuur heeft dat zich aanpast aan de veranderende tijd. Daarbij verwijst de schelp naar de organische oorsprong van het fossiele aardolie en hint daarmee naar een ethische bedrijfsvoering met zorg voor het milieu.

De originele sketches van Raymond Loewy

Ook verwijdert Loewy de merknaam uit de schelp en plaatst deze eronder. De merknaam wordt bovendien vetgedrukt met als enige doel de hoge status en kwaliteiten van het bedrijf uit te stralen. Vetgedrukte letters helpen mensen ook om het logo te onthouden. De vorm van het logo is inderdaad zo krachtig dat het bedrijf in zoveel decennia nog nooit de behoefte heeft gevoeld om het te veranderen.

“Best designed is best sold”

De industrieel vormgever Loewy had tevens een haarscherp gevoel voor marketing. Zo ontwierp hij voor Shell niet alleen het logo, maar gaf hij ook richtlijnen mee over hoe dit beeldmerk uniform wereldwijd moest worden toegepast. Het beeldmerk is zo indrukwekkend dat het bedrijf het ontwerp van Loewy tot op de dag van vandaag gebruikt, enkele kleine aanpassingen daargelaten.

Loewy was een van de eersten die de link tussen design en business ontdekte: “Tussen twee identieke producten in termen van prijs, functionaliteit en kwaliteit, zal de bestseller altijd opvallen door zijn design.” Deze gedachte van Raymond Loewy inspireert de wereld van design en industriële productie tot op de dag van vandaag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.