DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Het logo van uitzendbureau Randstad straalt een bijna autoritaire helderheid maar is tegelijkertijd verwelkomend en verbindend.

Jaar: 1967

Ontwerper: Ben Bos

In 1960 wordt het Nederlandse uitzendbureau Randstad opgericht, een dan nog volstrekte nieuwe manier van arbeidsbemiddeling. Het bedrijf groeit als kool en om de internationale ambities te verbeelden moet een passend logo worden ontwikkeld. Randstad klopt hiervoor vanzelfsprekend aan bij Total Design, de befaamde ontwerpstudio opgericht door Wim Crouwel, Friso Kramer, Benno Wissing en Paul en Dick Scharwz. De eerste ontwerper die werd aangenomen was Ben Bos, die aan de Rietveld Academie les kreeg van Wim Crouwel, die voor Bos een groot voorbeeld werd. Bos voelde zich aangetrokken tot diens stijl en wilde ‘Crouweltjes’ kunnen maken. Met succes. Bij Total Design onderscheidde hij zich al snel met zijn huisstijlen. Zo ontwikkelde hij de logo’s en bedrijfsimago’s voor onder meer Ahrend, de Belgische Algemene Bank en de gemeente Dronten .

een van de weinige schetsen van Ben Bos voor randstad

Ben Bos (1930-2017) bedenkt de dubbele R in spiegel voor Randstad. Het doet nu wellicht wat retro aandoen door de herinneringen met de jaren zeventig, waarin het alomtegenwoordig was. Maar destijds was het compleet nieuw door de keiharde eenvoud. De spiegelende kromming verbeeldt de link die het bedrijf wil zijn tussen uitzendkrachten en bedrijven. De compositie staalt balans en evenwicht uit. Al nodigt het uit ook uit nieuwe interpretaties; van een persoon die met beide armen in de lucht steekt, als teken van welkom, tot een strak grid dat doet denken aan keurige kasboeken en glasheldere administratieboeken.

Waarde toevoegen met soberheid

Zelf zou Bos erover zeggen: “Ik heb een idiote gave – du moment dat ik geconfronteerd wordt met een project weet ik vrijwel meteen wat ik zal maken. Ik analiseer de essentie, weet welk beeld daarbij hoort en schets eigenlijk nauwelijks. De logo’s ontstonden als vanzelf. Het merendeel is beeldend, de rest typografisch. Ik presenteer altijd maar één ontwerp aan de opdrachtgever. Dat was overigens ook een criterium dat we bij Total Design hanteerden: ontwerpen is het stapsgewijs doorlopen van een keuzeproces en de klant hoeft daar niet aan deel te nemen.”

De kracht van het logo was ook dat het op diverse manieren kon worden toegepast, met bontgekleurde illustraties maar ook grafisch geometrie. Ook was Bos verantwoordelijk voor de posters en advertenties waarvoor hij sobere geëngageerde fotografie selecteerde. “Er werd van mij verwacht dat ik hun boodschap zou vertalen en mijn eigen ideeën over de visualisatie ervan zou investeren.” Voor Randstad selecteerde ik beelden die expres niet alleen glamoureus waren. De sociaal bewogen foto’s van Ad van Denderen gaven weer wat ik zocht. Ze lieten ook zwetende mensen zien. Ik probeerde met mijn ontwerpen ‘waarde toe te voegen’. Dat maakte het verschil.”

Werken “zonder ruis”

Bos werkte 28 jaar bij Total Design voordat hij uiteindelijk onafhankelijk werd. Hij is de medewerker die het langst bij dit prestigieuze bureau zal zijn gebleven. Maar het modernisme is hij altijd trouw gebleven. “Ik geloof in functionalisme. Overigens met inbegrip van emotie en passie, als dat kan bijdragen. Als je die benadering goed weet te verwoorden straalt dat ook autoriteit uit. Ik heb me altijd verre gehouden van welke trend dan ook. Verder is mijn werk “zonder ruis”. Ik vind de mogelijkheden tot gelaagdheid die de computer biedt te vaak leiden tot “artistieke” toevoegingen, die een heldere overdracht van de boodschap in de weg kunnen staan. Het gevaar is dat de ontwerper dan toch een beetje de kunstenaar uithangt.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *