INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

Verscholen in de bosjes van een verlaten kazerneterrein in Milaan staat een provisorische tentconstructie. Alsof een dakloze oude tapijten over een geraamte van takken heeft gelegd en zo een beschutte slaapplek heeft gecreëerd. Eenmaal dichtbij blijven de tapijten hard als steen; het takkengeraamte is een ingenieus vlechtwerk van staaldraden.  Waarmee het tijdelijke onderkomen opeens een alarmerend permanent karakter krijgt. Is dit hoe we straks zullen wonen als er niets wordt gedaan aan klimaatverandering en de schaarste aan grondstoffen?

Deze kunstzinnige installatie is nog maar het begin van het uitgestrekte Alcova, een internationale groepspresentatie op Milan Design Week. Het heeft wel wat een filmset, het design dat bijna achteloos en ook in de vervallen gebouwen staat. Het is in veel ook niet het meest toegankelijke design. Veel werken balanceren op de grens van kunst, materiaalonderzoek en ruimtelijke installaties. Het zijn deze plekken van de Milan Design Week die het afgelopen jaar misschien nog wel het meeste werden gemist. Plekken voor inspiratie, verwondering en ook verwarring.

Meubels met archetypische vormen

Als er al een rode draad zit in de exposities in de vier bouwvallige kazerneloodsen, dan zou het een zoektocht zij naar wat er resteert in een postindustriële wereld waarin klimaatverandering, stijgende zeespiegels en uitputting van grondstoffen en energievoorraden de mens heeft gedwongen om zijn levensstijl aan te passen. Te zien zijn veel meubels met archetypische vormen en aardse, pre- of juist postindustriële materialen als staal, steengoed en hout. Dit zijn de ruwe tafels en stoelen die nog gemaakt kunnen en aan onze basale levensstandaard eisen voldoen.

Zo is er zelfs een heus gilde van ontwerpers dat onder de noemer Gilda Editions expressieve objecten uitbrengt. Dat klinkt aanstellerig, een gilde. Geen van de deelnemende ontwerpers zal zich immers eerst jarenlang als gezel hebben laten scholen door een meester. Gezien de expressieve aard van hun objecten zien ze zichzelf meteen als meester. Maar de boodschap is helder. Het oude vertrouwde systeem van de meubelindustrie met ontwerpers die naar de pijpen van de fabrikant moeten dansen is passé. Net als de cd-kastjes, typemachines en faxen die uiteindelijk zijn verdwenen zullen er straks nog minder voorwerpen in onze leefomgeving zijn. De noodzakelijke gebruiksvoorwerpen zullen er dus ook zo moeten uitzien: onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Ronde stoelen van dik staal en tafels met poten van oude botten en gevonden takken.

Ode aan de aarde

De presentatie Humus van de Italiaanse food designer Laila Gohar heeft zelfs helemaal niets meer van doen met functionaliteit of commentaar op de designwereld. Met veel gevoel voor esthetiek heeft zijn objecten gemaakt van voedsel die lijken op ruwe grondstoffen en materialen. Een overhemd van chocola lijkt gemaakt van dik, stijf katoen. Een stapel dadels lijkt op een hoopje arde. Kazen in verschillende vormen, kleuren en samenstellingen lijken op ruwe stenen. Het is een ode aan zowel voedsel als de aarde zelf. Zonder kunnen wij niet.

De ongeveer dertig presentaties van Alcova logenstraffen het idee dat de toekomst van design events digitaal is. Zeker, de zoomgesprekken tussen professionals en experts over de hele wereld generen bijzondere kennis en netwerken. Ook is het beeldscherm een prima manier voor een eerste kennismaking van nieuwe producten. Maar uiteindelijk is de kracht van met name de Milan Design Week de onverwachte ontmoetingen met ontwerpers, journalisten of gewoon bezoekers uit zowel verre oorden als gewoon uit eigen land. Of het ontdekken van merken en fabrikanten en andere makers uit het zicht van de populair blogs en ‘designfluencers’. Juist op onverwachte plekken als de post-apocalyptische filmset Alcova waarin design een figurant lijkt, komen nieuwe gedachten ideeën en verrassende inzichten tot stand. En als er iets node werd gemist dit covid-jaar, dan dat!

Eén reactie op: MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

  1. Mooie eigen(zinnige) presentatie. Meer un-design dan design. Eindelijk eens een kundig geschreven tekst over wat je ziet en daar niet meteen een antwoord heeft op wat je ziet maar……wel iets met je doet! Heerlijk om te zien Jeroen naast al dat (gewone) Design. Chapeau!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *