Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 1 zijn dat ervaren 3D animator Jeroen Snik en mediakunstenaar Sandipan Nath, in 2020 afgestudeerd aan KABK.

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

Het lijkt een gewone bank, de Sumo die de Italiaanse stijlmeester Piero Lissoni heeft ontworpen voor Living Divani. Mooie brede zitting en een lage rugleuning, roomwitte kussens en een comfortabel-brede armleuning. Alleen zit er een subtiele knik naar beneden in het flinterdunne onderstel. Als je met z’n tweeën op zit, zul je onherroepelijk naar elkaar toe glijden. Met een kleine geste is van een gewone designsofa een up-to-date meubel gemaakt dat intimiteit faciliteert. Precies wat we nodig hebben in tijden van social distancing.

Sumo van Piero Lissoni voor Living Divani.

De Sumo sofa is daarmee symbolisch voor deze editie van de Salone del Mobile in Milaan. Het valt niet mee om in elk bijzonder meubels niet meteen de link te leggen met de covid-pandemie. Een kuipstoel met hoge rug- en armleuningen? Houd de ander op 1,5 meter. Tafels van marmer? Makkelijk schoon te maken. Dikke gordijnen? Houd de boze buitenwereld buiten. Bloemmotieven en kamerplanten? Haalt de natuur naar binnen. Maar de Sumo is vooral symbolisch, omdat ’s werelds grootse en bekendste designbeurs zich enigszins aarzelend aanpast aan de veranderende tijden. Als een gewone designsofa met een kleine knik.

De wandpresentatie in Rho Fiera

Het had de feestelijke 60ste verjaardag moeten zijn van de meubelbeurs maar het voelt ergens toch een beetje als een verplicht nummer. De reguliere editie van april 2020 werd afgelast. De ingelast editie van september 2020 ook, evenals de geplande april editie van dit jaar, Maar nu kan het dan eindelijk – maar toch met de rem erop. Net als die knik-sofa dus.

Nieuwe Helmet lamp van Dirk van der Kooij

Italië zet de toon

Slechts vier van de 25 grote zalen zijn dit jaar bezet in het beursgebouw aan de rand van Milaan, dat nog steeds het commerciële hart vormt van de Milan Design Week die eruit voort kwam. In plaats van de imposante beursstands met budgetten die de laatste jaren soms het miljoen euro overschreden, is er een kilometerlange verticale wand geplaatst waarop en -aan alle ongeveer 200 deelnemende designlabels zich moeten presenteren. De presentatie is circulair want demontabel, zodat de houtplaten na de beurs opnieuw gebruikt kunnen worden. Het heeft ook een democratiserend effect – alle merken moeten het doen met dezelfde informele wanden. Maar het is ook wel een beetje het demasqué van het gevierde Italiaans design. Want wat ziet het er opeens allemaal eenvormig uit bij gebrek aan aansprekende producenten uit het buitenland.

Molteni C

Wat er ook aan kan liggen dat zo’n beetje elk merk is geïnspireerd door art deco, Het zal vast wel iets te maken hebben met de roaring twenties vol sex en opwinding die (nog moeten) uitbarsten na de pandemie. De kleuren zijn vaal en gedekt en licht contrasterend – paars naast groen naast geel. De decoraties zijn geometrisch en de materialen glanzen en verfijnd. Veel marmer, messing, velours, inlegwerk van zwaar hout en stemmig behang. Je zou er ook een hang naar onschuldige tijden van weleer in kunnen zien. Molteni C brengt een ode aan de architect Carlo Scarpa (1906-1978) die het kille modernisme van Bauhaus van een James Bond-achtige allure voorzag. Zo wordt er ook volop geflirt met de kosmopolitische ontwerpstijl van Joe Colombo. Overal worden verwijzingen gemaakt naar een stijlvol verleden om bij weg te zwijmelen.

Oversized stoelen zonder franje

Ook opvallend is de trend groot groter grootst. De stoelen waren nog nooit zo oversized. En zo comfortabel, dat moet gezegd worden. Als een teken voor ‘blijf op afstand’ maar vast ook voor maximale rust en ontspanning. Al is de vormtaal juist ingetogen, net als het materiaalgebruik. Met een kleine uitspatting her en der – we zijn in Italië tenslotte. Vaak is een fauteuil helemaal van leer of een lange, sierlijke krul. Geen franje en geen opwinding maar nou ja troost eigenlijk bij een stoel waarbij je als het ware op schoot mag. Want waar naartoe kon je je het afgelopen jaar nou eigenlijk nog terugtrekken (behalve in de natuur)? Precies, in de grote leunstoel in de woonkamer. De trend van kleiner en flexibel wonen is, op z’n minst, een jaar door geschoven.

Al heeft de meubelindustrie de kop niet helemaal in het zand gestoken op dit Italiaanse onderonsje. Zo is er in de lange wandpresentatie ook ruimte ingebouwd voor The Maker Show met experimentele materiaalinnovaties van kleine producenten en duurzame start-ups. Zo zijn er onder meer dikke gordijnen van gerecyclede pet-flessen en Portugese meubels van kurk te zien. Maar vooralsnog zijn dit kleinschalige producten die de (design)wereld niet gaan redden.

Nog een stap verder in meditatief comfort en radicale duurzaamheid gaan de projecten van de 200+ pasafgestudeerde ontwerpers van 48 designscholen over de hele wereld op de genereuze presentatie The Lost Graduations Shows. Denk aan energieopwekking uit ‘hooi-broei, het fenomeen waarin spontaan hitte ontstaat in vochtig hooi in de zon. Of een soort grotachtige meubel om je hoofd in de te steken en zacht te neuriën, wat een zeer rustgevend effect heeft waarbij je bovendien met je eigen innerlijke stem wordt herenigd. Het wérkt, echt!

Er is kortom een aanzet tot verandering – een lichte knik naar de toekomst. De Salone del Mobile is inderdaad niet meer het dolgedraaide circus dat het was. Maar wat het dan wel is, is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Misschien is het daarom goed om deze editie te zien als een tussenbalans die wordt opgemaakt. De meubels waren weliswaar groots maar de beurs zelf kleiner dan ooit. Wat vooral opvalt is een gebrek aan urgentie. Er gebeurt van alles in de wereld – van klimaatverandering tot verstedelijking en uiteraard een gezondheidscrisis met grote sociale impact – maar de Salone del Mobile wentelt zich in comfort en nostalgie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.