INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Raw Color presenteert nieuwe kleurcollectie voor Kvadrat met kunstzinnige installaties

De Eindhovense ontwerpstudio Raw Color heeft een samenhangend palet van twintig kleuren ontwikkeld voor stoffenmerk Kvadrat. De gebreide stoffen zijn ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse fabrikant van de gebreide stoffen Febrik.

Planum

Het kleurpalet Planum is gebaseerd op meer dan 350 handgeschilderde kleurstalen van ontwerpers Christoph Brach en Daniera ter Haar van Raw Color. Deze kleuren zijn weer geïnspireerd op een verzameling kleine karakteristieke objecten die het designduo in de loop der jaren heeft verzameld. “Planum is ontwikkeld aan de hand van handgeschilderde stalen. Een zeer arbeidsintensief traject maar het stelde ons in staat om tinten te creëren die onverwacht en ongebruikelijk zijn”, legt Brach.

De kleurstalen

Drie ruimtelijke installaties

Met Kvadrat en Febrik zijn twintig zorgvuldig geselecteerde kleuren gematerialiseerd tot een uniek meubelstof met een verfijnde gebreide uitdrukking en een glad en zacht oppervlak. De stof heeft een subtiele matte glans maar heeft natuurlijke, droge feel. De stof bestaat uit een dubbel breisel met een overwegend wollen oppervlak. De stof heeft daardoor een ​​uitstekende rekbaarheid, wat het geschikt maakt voor meubilair en interieurtoepassingen.

Quarantaine Quilts

Om Planum te presenteren heeft Raw Color drie ruimtelijke installaties ontwikkeld: Chroma Columns, Quarantaine Quilts en Fieldframes. Daarnaast is innovatieve website ontwikkeld om de kleurintensiteit en tactiliteit van de collectie te communiceren. Ook krijgt de digitale bezoeker inzicht in het creatieproces. De interactieve website onthult het uitgebreide onderzoek dat schuilgaat achter de dingen die zo volkomen eenvoudig lijken.

Chroma Columns

Chroma Columns

Het rijke potentieel van de Planum is goed te zien in de Chroma Columns, een serie rechtopstaande en bewegende panelen. De zachte buigzaamheid van het gebreide textiel bedekt soepel de harde mechanica van de motoren en elektronica. Elke driehoekige kolom is gekleed in een zorgvuldig samengestelde reeks kleuren die: kruisen met elkaar en met de kolommen die ernaast staan. Nieuwe combinaties verschijnen met elke rotatie. En zelfs individuele tinten veranderen tijdens het draaien vanwege de interactie tussen kleur en licht en de subtiele buiging in de vorm waarover de stof soepel wordt gespannen.

Chroma Columns

Quarantaine Quilts

Als een reactie op de corona-pandemie onderzocht Raw Color hoe met beperkte middelen een crisis toch kan worden aangewend als een mogelijkheid. Brach: “We wilden onszelf uitdagen om met beperkte middelen en handwerk te werken. De lockdown en de impact ervan op ons werken en leven is weerspiegeld in de manier waarop de quilts zijn geconstrueerd.” De wandkleden hebben elk een uniek palet en zijn handgemaakt – van de quilts met grotere kleurvlakken tot de meer gedetailleerde panelen, met veel verschillende kleurencombinaties. De randen zijn grondig afgewerkt met een gedetailleerde zoom. Geïnspireerd door meetlint, heeft elke zoom verschillende kleurvlakken. Het resulteerde in totaal in vier verschillende quilts die duidelijk tot dezelfde familie behoren.

Quarantaine Quilts
Quarantaine Quilts

Fieldframes

Het idee dat schoonheid in de details zit en dat de afwezigheid van het onnodige de essence speelt een centrale rol in de Field Frames. Voor dit project is restmateriaal gebruikt dat overbleef na het maken van Chroma Columns en Quarantaine Quilts. Het gebruik van deze veel kleinere stukken textiel, nodigt kijkers automatisch uit om in te zoomen op de gestructureerde details van het fijne breiwerk. De monturen met verschillende kleurcomposities begonnen als een verkenning naar hoe harmonie kan zijn gemaakt tussen kleuren. Elk frame in de collectie bevat een andere compositie van gekleurde textiel gespannen over oppervlakken in verschillende verhoudingen. Op de muur vormen alle kozijnen samen een andere eenheid dankzij de systematische aanpak waarmee ze gemaakt zijn.

Fieldframes
Fieldframes

Raw Color

Raw Color werkt in verschillende ontwerpdisciplines om kleur te materialiseren, waaronder grafisch ontwerp, fotografie en productontwerp . Vanuit hun Eindhovense studio werken Daniera ter Haar en Christoph Brach samen met hun team aan opdrachten en zelfgeïnitieerde projecten. Ze richtten hun studio op in 2008, nadat ze een jaar eerder waren afgestudeerd aan de Eindhoven Design Academy. Gedreven door nieuwsgierigheid analyseren en onderzoeken ze voortdurend de betekenis van het project waaraan ze werken. Door te experimenteren en te vertrouwen op hun intuïtie, hebben de ontwerpers van Raw Color een ontwerptaal gecreëerd die direct, dynamisch en gemakkelijk herkenbaar is, de grenzen verlegt en het concept van design opnieuw definieert.

Christoph Brach (l) & Daniera ter Haar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *