Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Raw Color presenteert nieuwe kleurcollectie voor Kvadrat met kunstzinnige installaties

De Eindhovense ontwerpstudio Raw Color heeft een samenhangend palet van twintig kleuren ontwikkeld voor stoffenmerk Kvadrat. De gebreide stoffen zijn ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse fabrikant van de gebreide stoffen Febrik.

Planum

Het kleurpalet Planum is gebaseerd op meer dan 350 handgeschilderde kleurstalen van ontwerpers Christoph Brach en Daniera ter Haar van Raw Color. Deze kleuren zijn weer geïnspireerd op een verzameling kleine karakteristieke objecten die het designduo in de loop der jaren heeft verzameld. “Planum is ontwikkeld aan de hand van handgeschilderde stalen. Een zeer arbeidsintensief traject maar het stelde ons in staat om tinten te creëren die onverwacht en ongebruikelijk zijn”, legt Brach.

De kleurstalen

Drie ruimtelijke installaties

Met Kvadrat en Febrik zijn twintig zorgvuldig geselecteerde kleuren gematerialiseerd tot een uniek meubelstof met een verfijnde gebreide uitdrukking en een glad en zacht oppervlak. De stof heeft een subtiele matte glans maar heeft natuurlijke, droge feel. De stof bestaat uit een dubbel breisel met een overwegend wollen oppervlak. De stof heeft daardoor een ​​uitstekende rekbaarheid, wat het geschikt maakt voor meubilair en interieurtoepassingen.

Quarantaine Quilts

Om Planum te presenteren heeft Raw Color drie ruimtelijke installaties ontwikkeld: Chroma Columns, Quarantaine Quilts en Fieldframes. Daarnaast is innovatieve website ontwikkeld om de kleurintensiteit en tactiliteit van de collectie te communiceren. Ook krijgt de digitale bezoeker inzicht in het creatieproces. De interactieve website onthult het uitgebreide onderzoek dat schuilgaat achter de dingen die zo volkomen eenvoudig lijken.

Chroma Columns

Chroma Columns

Het rijke potentieel van de Planum is goed te zien in de Chroma Columns, een serie rechtopstaande en bewegende panelen. De zachte buigzaamheid van het gebreide textiel bedekt soepel de harde mechanica van de motoren en elektronica. Elke driehoekige kolom is gekleed in een zorgvuldig samengestelde reeks kleuren die: kruisen met elkaar en met de kolommen die ernaast staan. Nieuwe combinaties verschijnen met elke rotatie. En zelfs individuele tinten veranderen tijdens het draaien vanwege de interactie tussen kleur en licht en de subtiele buiging in de vorm waarover de stof soepel wordt gespannen.

Chroma Columns

Quarantaine Quilts

Als een reactie op de corona-pandemie onderzocht Raw Color hoe met beperkte middelen een crisis toch kan worden aangewend als een mogelijkheid. Brach: “We wilden onszelf uitdagen om met beperkte middelen en handwerk te werken. De lockdown en de impact ervan op ons werken en leven is weerspiegeld in de manier waarop de quilts zijn geconstrueerd.” De wandkleden hebben elk een uniek palet en zijn handgemaakt – van de quilts met grotere kleurvlakken tot de meer gedetailleerde panelen, met veel verschillende kleurencombinaties. De randen zijn grondig afgewerkt met een gedetailleerde zoom. Geïnspireerd door meetlint, heeft elke zoom verschillende kleurvlakken. Het resulteerde in totaal in vier verschillende quilts die duidelijk tot dezelfde familie behoren.

Quarantaine Quilts
Quarantaine Quilts

Fieldframes

Het idee dat schoonheid in de details zit en dat de afwezigheid van het onnodige de essence speelt een centrale rol in de Field Frames. Voor dit project is restmateriaal gebruikt dat overbleef na het maken van Chroma Columns en Quarantaine Quilts. Het gebruik van deze veel kleinere stukken textiel, nodigt kijkers automatisch uit om in te zoomen op de gestructureerde details van het fijne breiwerk. De monturen met verschillende kleurcomposities begonnen als een verkenning naar hoe harmonie kan zijn gemaakt tussen kleuren. Elk frame in de collectie bevat een andere compositie van gekleurde textiel gespannen over oppervlakken in verschillende verhoudingen. Op de muur vormen alle kozijnen samen een andere eenheid dankzij de systematische aanpak waarmee ze gemaakt zijn.

Fieldframes
Fieldframes

Raw Color

Raw Color werkt in verschillende ontwerpdisciplines om kleur te materialiseren, waaronder grafisch ontwerp, fotografie en productontwerp . Vanuit hun Eindhovense studio werken Daniera ter Haar en Christoph Brach samen met hun team aan opdrachten en zelfgeïnitieerde projecten. Ze richtten hun studio op in 2008, nadat ze een jaar eerder waren afgestudeerd aan de Eindhoven Design Academy. Gedreven door nieuwsgierigheid analyseren en onderzoeken ze voortdurend de betekenis van het project waaraan ze werken. Door te experimenteren en te vertrouwen op hun intuïtie, hebben de ontwerpers van Raw Color een ontwerptaal gecreëerd die direct, dynamisch en gemakkelijk herkenbaar is, de grenzen verlegt en het concept van design opnieuw definieert.

Christoph Brach (l) & Daniera ter Haar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *