INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Ontwerpstudio Foodcurators belicht Zeeuws erfgoed met verhalende souvenirs en ‘placemarkers’ in het landschap

Ontwerpstudio Foodcurators uit Middelburg heeft met Zeeland Souvenirs een achttal ruimtelijke installaties in Zeeland het lokale op erfgoed zichtbaar gemaakt. Deze ‘conversation pieces’ staan op acht plekken verspreid over de provincie Zeeland. Hiermee wordt de lokale geschiedenis en tradities zichtbaar gemaakt. Ook worden met de ‘placemakers’ een nieuw souvenir geïntroduceerd dat is geïnspireerd op dit verhaal. Uitgangspunt is voedsel.

In dit project dat zowel op inwoners als toeristen van Zeeland is gericht, wordt erfgoed gekoppeld aan hedendaags design. Het erfgoed wordt tastbaar en proefbaar. Het uitgangspunt achter het ontwerp is het begrip ‘falsely authentic’, een academische term uit een casestudy naar de authenticiteit van souvenirs. Door het vals-authentieke als uitgangspunt te nemen ontstaat er ruimte om streekproducten – en ook het erfgoed zelf – opnieuw te kunnen interpreteren en zo tot een hedendaagse invulling te komen. De neon-roze kleur zorgt voor markeringen die niet te missen zijn in het Zeeuwse landschap, de kerken en musea. Het is overduidelijk een kleur die niet voorkomt in de geschiedenis of het erfgoed, waarmee nog verder onderstreept wordt dat het hier om een hedendaagse toevoeging gaat.

Hoe authentiek zijn regionale voedingsproducten?

Zeeland Souvenirs is al eind 2019 gestart met een uitgebreid research, gebaseerd op kritische vragen. Hoe authentiek is het Zeeuwse erfgoed? Zeeland is in de Tweede Wereldoorlog vele malen overstroomd en gebombardeerd, met verwoestende schade aan veel historische gebouwen tot gevolg. Toch zijn deze herbouwd, vaak gehistoriseerd zelfs. Ook is wat tegenwoordig vaak wordt gepresenteerd de glorie van één periode in het verleden, maar niet het hele plaatje dat ook minder glorieuze geschiedenis omvat. Dat werd vertaald in meer concrete vragen rond de Zeeuwse voedselcultuur. Hoe authentiek zijn regionale voedingsproducten? Als iets een snufje zwarte peper bevat, kan het niet regionaal zijn. Maar is er meer dan ‘terroir’ dat streekproducten onderscheidt van massaproducten? Is de maker regionaal? Het recept? Of misschien het verhaal?

Tot slot werd de functie van souvenirs onderzocht. Hoeveel vrijheid hebben we als het om erfgoed gaat? Mogen we verder interpreteren dan wat historisch bewezen kan worden? Kunnen we fragmenten van ons erfgoed vertalen naar hedendaagse ontwerpen, zonder het van zijn betekenis te ontdoen? En kan een souvenir zinvol zijn, ook al ben je nog nooit op de plaats van herkomst geweest?

De acht verhalen

De acht installaties zijn tot eind september te zien en te bezoeken in Zeeland. Het project roept vragen op, met souvenirs die gemaakt worden door toeristen zelf, of door streekproducten te introduceren van een streek die lang geleden verdronken is. De souvenirs spelen niet alleen in op de geschiedenis van Zeeland, maar laten ook de actuele ontwikkelingen en uitdagingen van de provincie zien. Een speciale bakmix geeft inzicht in immigratie in Zeeland vroeger en nu, en snoepjes laten zien dat de welwaartspolitiek in Zeeland ook vandaag de dag een grote rol speelt, met de marinierskazerne, de kerncentrale en de toltunnel als actuele onderwerpen. 

Conceptontwikkelaars met een focus op voedsel

Foodcurators is in 2012 opgericht door Digna Kosse en Lucas Mullié in Rotterdam en is sinds september 2018 verhuisd naar Middelburg. Op freelance basis zijn verschillende ontwerpers aan de studio verbonden. Het duo opereert als conceptontwikkelaars met een focus op voedsel. Omdat voedsel zelf bederfelijk is, worden geen ‘tijdloze’ objecten gerealiseerd design maar worden systemen en productiemethoden onderzocht om zo perspectieven te ontwikkelen voor nieuwe ontwerpen. Of de opdracht nu is een nieuw koekje ontwerpen of een design-onderzoek doen naar culinair erfgoed, de inspiratie wordt gezocht in de onderliggende systemen en veronderstelde logica van voedselproductie en -verwerking.

Digna Kosse en Lucas Mullié

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *