Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Ontwerpstudio Foodcurators belicht Zeeuws erfgoed met verhalende souvenirs en ‘placemarkers’ in het landschap

Ontwerpstudio Foodcurators uit Middelburg heeft met Zeeland Souvenirs een achttal ruimtelijke installaties in Zeeland het lokale op erfgoed zichtbaar gemaakt. Deze ‘conversation pieces’ staan op acht plekken verspreid over de provincie Zeeland. Hiermee wordt de lokale geschiedenis en tradities zichtbaar gemaakt. Ook worden met de ‘placemakers’ een nieuw souvenir geïntroduceerd dat is geïnspireerd op dit verhaal. Uitgangspunt is voedsel.

In dit project dat zowel op inwoners als toeristen van Zeeland is gericht, wordt erfgoed gekoppeld aan hedendaags design. Het erfgoed wordt tastbaar en proefbaar. Het uitgangspunt achter het ontwerp is het begrip ‘falsely authentic’, een academische term uit een casestudy naar de authenticiteit van souvenirs. Door het vals-authentieke als uitgangspunt te nemen ontstaat er ruimte om streekproducten – en ook het erfgoed zelf – opnieuw te kunnen interpreteren en zo tot een hedendaagse invulling te komen. De neon-roze kleur zorgt voor markeringen die niet te missen zijn in het Zeeuwse landschap, de kerken en musea. Het is overduidelijk een kleur die niet voorkomt in de geschiedenis of het erfgoed, waarmee nog verder onderstreept wordt dat het hier om een hedendaagse toevoeging gaat.

Hoe authentiek zijn regionale voedingsproducten?

Zeeland Souvenirs is al eind 2019 gestart met een uitgebreid research, gebaseerd op kritische vragen. Hoe authentiek is het Zeeuwse erfgoed? Zeeland is in de Tweede Wereldoorlog vele malen overstroomd en gebombardeerd, met verwoestende schade aan veel historische gebouwen tot gevolg. Toch zijn deze herbouwd, vaak gehistoriseerd zelfs. Ook is wat tegenwoordig vaak wordt gepresenteerd de glorie van één periode in het verleden, maar niet het hele plaatje dat ook minder glorieuze geschiedenis omvat. Dat werd vertaald in meer concrete vragen rond de Zeeuwse voedselcultuur. Hoe authentiek zijn regionale voedingsproducten? Als iets een snufje zwarte peper bevat, kan het niet regionaal zijn. Maar is er meer dan ‘terroir’ dat streekproducten onderscheidt van massaproducten? Is de maker regionaal? Het recept? Of misschien het verhaal?

Tot slot werd de functie van souvenirs onderzocht. Hoeveel vrijheid hebben we als het om erfgoed gaat? Mogen we verder interpreteren dan wat historisch bewezen kan worden? Kunnen we fragmenten van ons erfgoed vertalen naar hedendaagse ontwerpen, zonder het van zijn betekenis te ontdoen? En kan een souvenir zinvol zijn, ook al ben je nog nooit op de plaats van herkomst geweest?

De acht verhalen

De acht installaties zijn tot eind september te zien en te bezoeken in Zeeland. Het project roept vragen op, met souvenirs die gemaakt worden door toeristen zelf, of door streekproducten te introduceren van een streek die lang geleden verdronken is. De souvenirs spelen niet alleen in op de geschiedenis van Zeeland, maar laten ook de actuele ontwikkelingen en uitdagingen van de provincie zien. Een speciale bakmix geeft inzicht in immigratie in Zeeland vroeger en nu, en snoepjes laten zien dat de welwaartspolitiek in Zeeland ook vandaag de dag een grote rol speelt, met de marinierskazerne, de kerncentrale en de toltunnel als actuele onderwerpen. 

Conceptontwikkelaars met een focus op voedsel

Foodcurators is in 2012 opgericht door Digna Kosse en Lucas Mullié in Rotterdam en is sinds september 2018 verhuisd naar Middelburg. Op freelance basis zijn verschillende ontwerpers aan de studio verbonden. Het duo opereert als conceptontwikkelaars met een focus op voedsel. Omdat voedsel zelf bederfelijk is, worden geen ‘tijdloze’ objecten gerealiseerd design maar worden systemen en productiemethoden onderzocht om zo perspectieven te ontwikkelen voor nieuwe ontwerpen. Of de opdracht nu is een nieuw koekje ontwerpen of een design-onderzoek doen naar culinair erfgoed, de inspiratie wordt gezocht in de onderliggende systemen en veronderstelde logica van voedselproductie en -verwerking.

Digna Kosse en Lucas Mullié

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *