INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Paper & Light van Popel Coumou verkozen tot Nederlandse beste fotoboek

Fotograaf Popel Coumou heeft met Paper & Light de prijs voor het Beste Nederlandse Fotoboek gewonnen. In dit boek  wordt gespeeld wordt met de belangrijkste elementen van fotografie: licht, papier en de perceptie van de werkelijkheid.

Door haar collages zorgvuldig te belichten weet ze het papieren reliëf een derde dimensie te geven, waardoor het platte vlak tot leven komt.”

De jury

De winnaar in de categorie beste debuut is Heleen Peeters met haar boek Horse, dat de lezer in de wereld van de paardenvleesindustrie trekt. Het boek Bloed & Honing van Nicole Segers en Irene van der Linde is winnaar in de categorie tekst/fotoboek. De jury van derde Nederlandse Fotoboekenprijs staat onder voorzitterschap van Narda van ’t Veer en bestaat verder uit: Gunifort Uwambaga (Rwanda), Merel Bem, Esther Krops en Jenny Smets.

De jury over Paper & Light: “Coumou speelt in haar werk met de belangrijkste elementen van fotografie: licht, papier en de perceptie van de werkelijkheid. Door haar collages zorgvuldig te belichten weet ze het papieren reliëf een derde dimensie te geven, waardoor het platte vlak tot leven komt. Een bijzonder smaakvol boek, waarbij de fotografie van Coumou een nieuw level heeft bereikt.”

De verkiezing voor de Nederlandse Fotoboekenprijs is onderdeel van de FotoFestival Naarden. Popel Coumou wint met Paper & Light wint een geldprijs van € 2500. De overige twee winnaars ieder € 1000. Met de tweejaarlijkse prijs doet FotoFestival Naarden recht aan de grote verscheidenheid en kwaliteit van het Nederlandse fotoboek.

Reisverslag van de Balkan

In de categorie beste debuut werden sterk in kwaliteit variërende werken ingezonden. Het werk Horse van Heleen Peeters trok de aandacht van de jury: “Vanwege de familiebanden van Peeters kon zij de paardenvleesindustrie van zeer dichtbij fotograferen. Dit geeft een bijzondere inkijk in deze normaal gesproken gesloten wereld. Daarnaast is het boek zorgvuldig vormgegeven, waardoor het een opvallende en aantrekkelijke uitgave is geworden.

In de categorie tekst/fotoboek tenslotte koos de jury voor Bloed & Honing, een fotografisch reisverslag. De afgelopen jaren reisden de schrijver Irene van der Linde en documentair fotograaf Nicole Segers in het voetspoor van de Britse schrijver Rebecca West door voormalig Joegoslavië en Albanië. Met West’s magnum opus  Black Lamb and Grey Falcon (1942) onder de arm, gingen ze op zoek naar de betekenis van de nieuwe grenzen op de Balkan.“Het boek viel direct op door de extreme zorgvuldigheid waarmee het is vormgegeven. Zowel de woorden als de beelden zuigen je het verhaal in. De enorme inzet en zorgvuldigheid van de makers, maar ook de liefde die spreekt uit de prachtige details in de vormgeving en typografie maakte dit tot de overall favoriet van de jury. Tekst en beeld vullen elkaar prachtig aan en doen recht aan beide vertelvormen.” 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *