INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

Op World Ocean Day op 8 juni lanceerde Zuiver een nieuwe eco-bewuste stoel gemaakt van 100% upcycled oceaanplastic: The Ocean chair. Elk jaar produceert de wereld 300 miljoen ton plastic afval. Het is een bekend feit dat veel van dit plastic afval in onze geliefde oceanen terechtkomt, 8 miljoen ton per jaar om precies te zijn. Met de Ocean Chair wil Zuiver bijdragen aan het schoonmaken en -houden van de oceanen.

Clean design – clean see

De Ocean chair is een ontwerp in samenwerking met de Amsterdamse studio APE. De schaal is volledig gemaakt van plastic afval dat uit onze oceanen is gehaald. Het frame is gemaakt van staal, dat 100% recyclebaar is. Met zijn strakke en organische silhouet en vijf eenkleurige opties (kokosmelk, bruine rijst, woestijn salie, zwart en natuurlijk oceaanblauw), is de stoel de vriend van elk interieur. De Ocean chair wordt deze zomer in de winkels verwacht; pre-orders kunnen vanaf 8 juni worden geplaatst via Zuiver.com. Adviesverkoopprijs € 189, -.

APE is een in Amsterdam gevestigde industriële ontwerpstudio met een focus op duurzame materialen en meubeldesign. De samenwerking met Zuiver begon in 2016 met het ontwerp van de Albert Kuip stoel en is sindsdien uitgegroeid tot een eclectisch assortiment.

“Tijdens het ontwerpproces van deze stoel hadden we een speels en licht silhouet voor ogen om een ​​ernstig, wereldwijd probleem van plasticvervuiling aan te pakken. Voor ons is duurzaamheid een natuurlijke vereiste, ingebed in elke ontwerpbeslissing die we nemen ”

APE Studio

Om het bewustzijn en de transparantie te stimuleren, heeft elke stoel een QR-code op het productlabel met de exacte locatie en het volume van het tot nu toe ingezamelde plastic afval. Zuiver wil nieuwe keuzes te maken om met het grootste respect om te gaan met onze planeet en om onze ecologische voetafdruk te minimaliseren. Dit initiatief past in de duurzame ambitie: tegen 2030 willen we het gebruik van nieuwe materialen in de Zuiver-collectie aanzienlijk verminderen .

ReSea-project

Het plastic wordt ingezameld door het ReSea-project, een Deense NGO die grote oceaanopruimingsoperaties organiseert met lokale vissers in Indonesië (verantwoordelijk voor 15% van het wereldwijde plastic afval dat elk jaar in onze oceanen terechtkomt). Niet alleen zijn hun leefomstandigheden verbeterd, maar wordt ook het bewustzijn vergroot om de instroom van nieuw plastic te stoppen. ReSea zorgt er ook voor dat het plastic wordt hergebruikt om nieuwe producten van te maken, vandaar onze samenwerking. Nadat het afval is verzameld en gesorteerd, wordt het verscheept naar een nabijgelegen fabrikant in China, waar de productie plaatsvindt. ReSea stimuleert bedrijven om deel te nemen aan het schoonmaken van de wereldzeeën en te profiteren van de toewijding. Wij geloven dat het noodzakelijke verschil wordt gemaakt door wereldwijde collectieve actie. Door het voor bedrijven gemakkelijk en aantrekkelijk te maken om een ​​positieve impact te hebben op mens en planeet, hebben we de middelen om een ​​einde te maken aan de oceaanplasticcrisis.

Over Zuiver

Sinds onze oprichting in 2011 is de filosofie van Zuiver altijd geweest: het ontwerp van morgen voor het interieur van vandaag. Wij leveren een interieurcollectie met frisse, modieuze en eigentijdse meubels, verlichting en accessoires ontworpen in Nederland. De Zuiver-collectie wordt verkocht in meer dan 80 landen op 5 verschillende continenten. De Zuiver Group omvat de merken: Zuiver, Dutchbone, Bold Monkey en Banne, naast een white label collectie.

Zuiver werkt volgens de SDG’s van de Verenigde Naties, naar een verantwoorde toekomst van ons bedrijf en zijn volledige merkenportfolio. Onze duurzame doelen voor 2030:

  • 49% minder CO2-uitstoot t.o.v. 1990
  • Aanzienlijke vermindering van nieuwe bronnen
  • Volledig recyclebare en gerecyclede verpakkingen voor al onze merken
  • Productoorsprongpaspoort en materiaalbroninformatie
  • Uitstekende arbeidsomstandigheden voor al de werknemers van onze fabrikanten
  • Reparatie- en opknapprogramma

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *