Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Tussen de zuilen van de Sint Janskerk in Schiedam heeft kunstenaar Florentijn Hofman de Stadscocon geïnstalleerd, een opblaasbare ruimte waar je als bezoeker in mag. Eenmaal in de ruimte kun je tot jezelf komen, zegt Hofman. “Je ervaart de kerk zoals je ‘m nooit zal ervaren” De Stadscocon, een samenwerking tussen Stedelijk Museum Schiedam en Stichting Sint Janskerk, is gemaakt van spinnaker zeil. De installatie is 26 meter lang en bijna 10 meter hoog en breed.

De Stadscocon – Florentijn Hofman
FOTO Aad Hoogendoorn

De titel van het kunstwerk knipoogt naar het werk waar Hofman bekend mee is: opgeblazen dieren. In Hong Kong trok zijn Badeend in een maand tijd acht miljoen bezoekers. Na deze installatie volgden meer uitvergrote dieren. Ook de cocon is in eerste instantie een natuurlijke fenomeen.  Het is een wonderlijk spinsel waarin een rups in een vlinder transformeert. De vorm in Schiedam doet niet alleen denken aan een cocon maar wordt ook een plek om te cocoonen, je binnenshuis ontspannen. Wie weet is Hofmans cocon ook een plek voor persoonlijke transformatie.

Speciale soundscape

“Op wereldschaal zitten we in een fase van transitie”, aldus Hofman. “De wereldwijde pandemie, vervuiling en het uitputten van natuurlijke grondstoffen zorgen ervoor dat de natuur en de biodiversiteit hard achteruitgaan.’ Op die manier stipt het kunstwerk grote thema’s aan en gaat het tegelijkertijd over persoonlijke onderwerpen.”

Speciaal voor de Stadscocon schreef Hofman een muziekstuk, samen met componist Jasper le Clercq dat tijdens je bezoek is te horen. De soundscape – óók met stilte – wordt uitgevoerd door Arjen Leistra, stadsorganist van Schiedam op het kerkorgel. Leistra geeft orgelconcerten in binnen- en buitenland. “Hij behoort tot de beste organisten van Nederland”, zegt Hofman. “Heel bijzonder hoe hij het speelt, met veel rust en gevoel voor sfeer.”

Gotische kerk meets boeddhistische tempel

Hofman maakt site specific installaties waar me hij reageert op verhalen of fysieke bouwwerken op een specifieke plek. Bij de Stadscocon was dat de gotische architectuur van Sint Janskerk, volgens Hofman “een waanzinnige plek”. Eenmaal in het godshuis voelde de kunstenaar iets totaal anders. Het bracht hem terug naar Japan waar hij met zijn gezin een boeddhistische tempel bezocht. Op verzoek van een monnik legden ze ondergronds – in het pikkedonker – een parcours af. ‘Je bent dan echt de controle kwijt, alles gaat op de tast en vertrouwen’, herinnert Hofman zich.

Sint Janskerk, Schiedam

Het werk knipoogt ook naar het geloof. “Groen is een religieuze kleur”, zegt Hofman. “In het christendom is het de kleur van geloof, de kleur die naar een boom verwijst waarvan de bladeren altijd groen blijven. Ook bij de islam is het een heilige kleur. Groen was de favoriete kleur van Mohammed, de profeet droeg ook vaak een groene mantel.” Daarnaast staat groen voor overleven. “Zag je in de woestijn iets groens dan moest er ergens water in de buurt zijn, noodzakelijk voor de mens.” Maar gewoon het kunstwerk over je heen laten komen en ervaren kan ook. Hofman: “Het is natuurlijk interessant en wellicht waar, maar mij interesseert ook iets anders: wat zien en denken mensen als ze erin zijn geweest? Welke verhalen komen er los?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *