INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Tussen de zuilen van de Sint Janskerk in Schiedam heeft kunstenaar Florentijn Hofman de Stadscocon geïnstalleerd, een opblaasbare ruimte waar je als bezoeker in mag. Eenmaal in de ruimte kun je tot jezelf komen, zegt Hofman. “Je ervaart de kerk zoals je ‘m nooit zal ervaren” De Stadscocon, een samenwerking tussen Stedelijk Museum Schiedam en Stichting Sint Janskerk, is gemaakt van spinnaker zeil. De installatie is 26 meter lang en bijna 10 meter hoog en breed.

De Stadscocon – Florentijn Hofman
FOTO Aad Hoogendoorn

De titel van het kunstwerk knipoogt naar het werk waar Hofman bekend mee is: opgeblazen dieren. In Hong Kong trok zijn Badeend in een maand tijd acht miljoen bezoekers. Na deze installatie volgden meer uitvergrote dieren. Ook de cocon is in eerste instantie een natuurlijke fenomeen.  Het is een wonderlijk spinsel waarin een rups in een vlinder transformeert. De vorm in Schiedam doet niet alleen denken aan een cocon maar wordt ook een plek om te cocoonen, je binnenshuis ontspannen. Wie weet is Hofmans cocon ook een plek voor persoonlijke transformatie.

Speciale soundscape

“Op wereldschaal zitten we in een fase van transitie”, aldus Hofman. “De wereldwijde pandemie, vervuiling en het uitputten van natuurlijke grondstoffen zorgen ervoor dat de natuur en de biodiversiteit hard achteruitgaan.’ Op die manier stipt het kunstwerk grote thema’s aan en gaat het tegelijkertijd over persoonlijke onderwerpen.”

Speciaal voor de Stadscocon schreef Hofman een muziekstuk, samen met componist Jasper le Clercq dat tijdens je bezoek is te horen. De soundscape – óók met stilte – wordt uitgevoerd door Arjen Leistra, stadsorganist van Schiedam op het kerkorgel. Leistra geeft orgelconcerten in binnen- en buitenland. “Hij behoort tot de beste organisten van Nederland”, zegt Hofman. “Heel bijzonder hoe hij het speelt, met veel rust en gevoel voor sfeer.”

Gotische kerk meets boeddhistische tempel

Hofman maakt site specific installaties waar me hij reageert op verhalen of fysieke bouwwerken op een specifieke plek. Bij de Stadscocon was dat de gotische architectuur van Sint Janskerk, volgens Hofman “een waanzinnige plek”. Eenmaal in het godshuis voelde de kunstenaar iets totaal anders. Het bracht hem terug naar Japan waar hij met zijn gezin een boeddhistische tempel bezocht. Op verzoek van een monnik legden ze ondergronds – in het pikkedonker – een parcours af. ‘Je bent dan echt de controle kwijt, alles gaat op de tast en vertrouwen’, herinnert Hofman zich.

Sint Janskerk, Schiedam

Het werk knipoogt ook naar het geloof. “Groen is een religieuze kleur”, zegt Hofman. “In het christendom is het de kleur van geloof, de kleur die naar een boom verwijst waarvan de bladeren altijd groen blijven. Ook bij de islam is het een heilige kleur. Groen was de favoriete kleur van Mohammed, de profeet droeg ook vaak een groene mantel.” Daarnaast staat groen voor overleven. “Zag je in de woestijn iets groens dan moest er ergens water in de buurt zijn, noodzakelijk voor de mens.” Maar gewoon het kunstwerk over je heen laten komen en ervaren kan ook. Hofman: “Het is natuurlijk interessant en wellicht waar, maar mij interesseert ook iets anders: wat zien en denken mensen als ze erin zijn geweest? Welke verhalen komen er los?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *