Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone lanceert Milaan Design Week een nieuw event dat in van 5 tot 10 september 2021 wordt georganiseerd in het beursgebouw Rho Fiera. Nieuw zijn onder meer de openstelling voor het publiek en een flexibele presentatiewand in plaats van de reguliere beursstands waarmee de interieurlabels elkaar de loef af steken. De geshowde meubels kunnen bovendien ter plekken worden aangeschaft door consumenten. Dit concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Presentaties op eenvoudige, doorlopende muur

Super Salone is een eenmalig alternatief voor de reguliere designweek in april die de afgelopen twee jaar werd geannuleerd verplaatst. Het event van Stefano Boeri speelt in op zowel de verwachte daling van het aantal buitenlandse professional dat het evenement zal bezoeken, als op de stijgende vraag van consumenten voor woon- en interieurproducten. Normaal gesproken is de beurs alleen toegankelijk voor professionals. Alleen het laatste weekend kon ook het publiek een entreekaartjes kopen. Voor veel merken is de beurs dan niet meer interessant, omdat er nauwelijks nog zaken meer worden gedaan. “Super Salone wil business-to-business, de traditionele formule van de Salone, samenbrengen met business-to-consumer”, aldus Boeri.

In plaats van tientallen beursstand is de hele beurs één groot paviljoen waar de meubels worden gepresenteerd op een lange wand waar alle merken een min of meer gelijkwaardige representatie met schappen krijgen, aldus Boeri op de persconferentie bij de lancering van het concept. De wanden zijn onderverdeeld in categorieën. Het traditionele format, met merken die individuele stands bouwen, wordt geschrapt. “We willen géén stands. Wat zowel voor consument als producent een compleet heel andere totaalbeleving oplevert. De merken kunnen zelf invullen hoe en hoeveel gebruik ze willen maken van de eenvoudige, flexibele lineaire opstelling van een doorlopende muur.”

De architect Stefano Boeri is vooral bekend om zijn met bomen bedekte Bosco verticale oftewel woontoren verticale bostorens met honderden bomen en planten. De eerste Bosco Verticale werd gerealiseerd in Milaan en bestaat uit twee woontorens, 119 en 87 meter hoog met 900 bomen en meer dan 2000 planten. Daarnaast Boeri. Er staan een Bosco verticale gepland in Eindhoven en Utrecht. Daarnaast is Boeri voorzitter van het designmuseum Triennale di Milano.

Fysiek beurs én e-commerce

Super Salone, dat plaatsvindt van 5 tot 10 september, is de hele week open voor het publiek en bezoekers kunnen afgeprijsde producten kopen door QR-codes naast producten te scannen. Deze producten worden gepresenteerd op een reeks parallelle wanden ontworpen door architect Andrea Caputo.“Alles zal via online verkoop beschikbaar zijn. Veel producten zelfs tegen speciale gereduceerde prijzen. Een deel van de opbrengst gaat naar goede doelen”, vertelt Boeri. “Ik vind het een mooie en dienstbare boodschap. Het geeft het grote publiek de mogelijkheid om een ​​ongelooflijke verscheidenheid aan meubelproducten te zien én direct te kopen. Ik geloof in het fysieke. Ik geloof dat fysieke aanwezigheid onvervangbaar is. Het is iets wat we nog steeds nodig hebben. Tegelijkertijd kunnen we niet om de wendbaarheid en flexibiliteit van het internet heen. Super Salone neemt hiermee een voorschot op de toekomst waarin de fysieke aanwezigheid van de producten wordt gecombineerd met de wendbaarheid van e-commerce. Wij zien dit event dan ook vooral als een geweldige kans.”

“Super Salone neemt hiermee een voorschot op de toekomst waarin de fysieke aanwezigheid van de producten wordt gecombineerd met de wendbaarheid van e-commerce. Wij zien dit event dan ook vooral als een geweldige kans..”

Stefano Boeri

Bovendien zal de beursvloer circulair worden ingericht. Boeri: “We werken ook met het idee om alles opnieuw te gebruiken. De panelen zullen mogelijk worden verkocht aan het publiek of aan andere kopers. Volgens Boeri zal een deel van het beursgebouw meer gerelateerd zijn aan cultuur en entertainment. “We betrekken internationale academies voor de presentatie van examenstudenten en er komt publiek programma met internationale denkers die praten over de post-covid wereld en de delicate relatie tussen fysieke aanwezigheid en online communicatie.”

Welke merken doen mee?

In april vertrok de directeur Claudio Luti van de Salone del Mobile, de officiële benaming voor de meubelbeurs in de Rho Fiera. Zijn positie was onhoudbaar geworden nadat zo ongeveer alle grote Italiaanse interieurmerken hadden laten weten dit jaar niet te zullen mee doen aan een ‘reguliere’ beurs. Vervolgens werd Boeri aangesteld om met een alternatief te komen. “Ik geloof dat dit een manier zal zijn om een ​​risico in de goede richting te nemen en te laten zien dat de Salone leeft, dat Milaan leeft en dat ons veld over het algemeen nog steeds dynamisch is en openstaat voor nieuwe omstandigheden.” Of de grote merken zullen meedoen aan Super Salone zal moeten blijken. Naar verwachting wordt in april 2022 de eerste volwaardige Salone del Mobile in drie jaar gehouden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *