INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone lanceert Milaan Design Week een nieuw event dat in van 5 tot 10 september 2021 wordt georganiseerd in het beursgebouw Rho Fiera. Nieuw zijn onder meer de openstelling voor het publiek en een flexibele presentatiewand in plaats van de reguliere beursstands waarmee de interieurlabels elkaar de loef af steken. De geshowde meubels kunnen bovendien ter plekken worden aangeschaft door consumenten. Dit concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Presentaties op eenvoudige, doorlopende muur

Super Salone is een eenmalig alternatief voor de reguliere designweek in april die de afgelopen twee jaar werd geannuleerd verplaatst. Het event van Stefano Boeri speelt in op zowel de verwachte daling van het aantal buitenlandse professional dat het evenement zal bezoeken, als op de stijgende vraag van consumenten voor woon- en interieurproducten. Normaal gesproken is de beurs alleen toegankelijk voor professionals. Alleen het laatste weekend kon ook het publiek een entreekaartjes kopen. Voor veel merken is de beurs dan niet meer interessant, omdat er nauwelijks nog zaken meer worden gedaan. “Super Salone wil business-to-business, de traditionele formule van de Salone, samenbrengen met business-to-consumer”, aldus Boeri.

In plaats van tientallen beursstand is de hele beurs één groot paviljoen waar de meubels worden gepresenteerd op een lange wand waar alle merken een min of meer gelijkwaardige representatie met schappen krijgen, aldus Boeri op de persconferentie bij de lancering van het concept. De wanden zijn onderverdeeld in categorieën. Het traditionele format, met merken die individuele stands bouwen, wordt geschrapt. “We willen géén stands. Wat zowel voor consument als producent een compleet heel andere totaalbeleving oplevert. De merken kunnen zelf invullen hoe en hoeveel gebruik ze willen maken van de eenvoudige, flexibele lineaire opstelling van een doorlopende muur.”

De architect Stefano Boeri is vooral bekend om zijn met bomen bedekte Bosco verticale oftewel woontoren verticale bostorens met honderden bomen en planten. De eerste Bosco Verticale werd gerealiseerd in Milaan en bestaat uit twee woontorens, 119 en 87 meter hoog met 900 bomen en meer dan 2000 planten. Daarnaast Boeri. Er staan een Bosco verticale gepland in Eindhoven en Utrecht. Daarnaast is Boeri voorzitter van het designmuseum Triennale di Milano.

Fysiek beurs én e-commerce

Super Salone, dat plaatsvindt van 5 tot 10 september, is de hele week open voor het publiek en bezoekers kunnen afgeprijsde producten kopen door QR-codes naast producten te scannen. Deze producten worden gepresenteerd op een reeks parallelle wanden ontworpen door architect Andrea Caputo.“Alles zal via online verkoop beschikbaar zijn. Veel producten zelfs tegen speciale gereduceerde prijzen. Een deel van de opbrengst gaat naar goede doelen”, vertelt Boeri. “Ik vind het een mooie en dienstbare boodschap. Het geeft het grote publiek de mogelijkheid om een ​​ongelooflijke verscheidenheid aan meubelproducten te zien én direct te kopen. Ik geloof in het fysieke. Ik geloof dat fysieke aanwezigheid onvervangbaar is. Het is iets wat we nog steeds nodig hebben. Tegelijkertijd kunnen we niet om de wendbaarheid en flexibiliteit van het internet heen. Super Salone neemt hiermee een voorschot op de toekomst waarin de fysieke aanwezigheid van de producten wordt gecombineerd met de wendbaarheid van e-commerce. Wij zien dit event dan ook vooral als een geweldige kans.”

“Super Salone neemt hiermee een voorschot op de toekomst waarin de fysieke aanwezigheid van de producten wordt gecombineerd met de wendbaarheid van e-commerce. Wij zien dit event dan ook vooral als een geweldige kans..”

Stefano Boeri

Bovendien zal de beursvloer circulair worden ingericht. Boeri: “We werken ook met het idee om alles opnieuw te gebruiken. De panelen zullen mogelijk worden verkocht aan het publiek of aan andere kopers. Volgens Boeri zal een deel van het beursgebouw meer gerelateerd zijn aan cultuur en entertainment. “We betrekken internationale academies voor de presentatie van examenstudenten en er komt publiek programma met internationale denkers die praten over de post-covid wereld en de delicate relatie tussen fysieke aanwezigheid en online communicatie.”

Welke merken doen mee?

In april vertrok de directeur Claudio Luti van de Salone del Mobile, de officiële benaming voor de meubelbeurs in de Rho Fiera. Zijn positie was onhoudbaar geworden nadat zo ongeveer alle grote Italiaanse interieurmerken hadden laten weten dit jaar niet te zullen mee doen aan een ‘reguliere’ beurs. Vervolgens werd Boeri aangesteld om met een alternatief te komen. “Ik geloof dat dit een manier zal zijn om een ​​risico in de goede richting te nemen en te laten zien dat de Salone leeft, dat Milaan leeft en dat ons veld over het algemeen nog steeds dynamisch is en openstaat voor nieuwe omstandigheden.” Of de grote merken zullen meedoen aan Super Salone zal moeten blijken. Naar verwachting wordt in april 2022 de eerste volwaardige Salone del Mobile in drie jaar gehouden.

Eén reactie op: Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

  1. Mooi verhaal!
    Ik kom net aan in Milaan, ga naar de expo van Lotte die haar examenwerkstuk “Missen Youri call” presenteert in en natuurlijk naar de supersalone! Dit concept lijkt me echt prima passend in deze tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *