Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

De tweede uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “Als wij het tij niet keren, wie dan wel?”

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

De Modular Vaccines Container (MVC) is een modulaire en draagbare medicijnkoeler van ontwerper Satyendra Pakhalé. Een compacte en schakelbare koelbox is op veel plekken in de wereld de enige veilige manier om vaccins over lange afstanden te vervoeren. Bestaande koelboxen zijn omslachtig en omvangrijk. De MVC voldoet aan alle internationale medische voorschriften van elke fase van de koelopslag van medicijnen.

De box is zo ontworpen dat het in grote volumes kan worden gestapeld en zo gemakkelijk in grote hoeveelheden kan worden verplaatst. De robuuste buitenkant van de MVC maakt het bestand tegen ruw gebruik en is gemakkelijk te dragen onder zware omstandigheden. Door de opstaande randen aan de onder- en bovenzijde van de MVC is deze eenvoudig in alle richtingen modulair te stapelen. Daarnaast beschikt het over prominente grepen en sleuven voor riemen, dat het per fiets of op de rug van een kameel of ezel naar meer afgelegen gebieden kan worden verplaatst. De bodem heeft zelfs een lichte bolling naar binnen, zodat de box gemakkelijk op het hoofd kan worden gedragen.

Humanitair product voor technologisch wonder

Het medisch product kwam tot stand na meer dan tien jaar ontwerpstudies en veldonderzoek naar de uitdagingen van het transport van vaccins naar afgelegen locaties over de hele wereld. Het Cold Chain Project werd geïnitieerd door Pakhalé als hoofd als Hoofd van de master Design for Humanities and Sustainable Living aan Design Academy Eindhoven (2006-2010). Een eerste pilot test in Burkina Faso in samenwerking met Artsen Zonder Grenzen en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) niet worden uitgevoerd van wege de dreiging van een grondconflict. Ondertussen werkte Pakhalé het ontwerp uit tot een werkend prototype. “Door de Corona-pandemie is de behoefte aan dit humanitaire product groter dan ooit. Daarom heb ik besloten om er nu weer mee naar buiten te treden”, aldus de ontwerper.  

“Als we dan niet op humanitaire gronden bereid zijn om dit toegankelijke koelsysteem te gaan maken, dan maar uit eigen belang. De illusie dat een virus buiten de landsgrenzen kan worden gehouden is immers bedrog gebleken.”

Satyendra Pakhalé

Maar ook als deze pandemie is overgewaaid blijft de vraag naar een veilig transport systeem groot, meent Pakhalé. “Vaccins zijn technologische wonderen, een van de succesverhalen van de medische geschiedenis. Ze hebben de afgelopen decennia miljoenen levens gered – en talloze handicaps voorkomen. Als we dan niet op humanitaire gronden bereid zijn om dit toegankelijke koelsysteem te gaan maken, dan maar uit eigen belang. De illusie dat een virus buiten de landsgrenzen kan worden gehouden is immers bedrog gebleken.”

Kinderen krijgen een poliovaccin in Bannu, Pakistan FOTO – UNICEF/PAK/2014/ Waseem Niaz

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *