ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

Het topsectorinstituut voor de creatieve industrie, ClickNL start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’. Daarvoor worden makers van augmented reality, virtual reality, digitale installaties andere versmelting van de fysieke met de digitale wereld opgeroepen om projecten in te sturen voor een gezamenlijke subsidieaanvraag van tientallen miljoenen.

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Op het Society 5.0 Festival in Amsterdam onderzoeken op 12 en 13 oktober ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en kunstenaars hoe de duurzame, inclusieve ‘samenleving 5.0’ eruit moet zien. Maar je kunt er ook samen je aan de slag om die toekomst te maken.

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

Een dubbelinterview met de twee initiatiefnemers van de eerste Solar Biënnale in Rotterdam: met kunst, design, technologie, wetenschap en filosofie. Alles kan zonne-energie opwekken in de wereld van modeontwerper Pauline van Dongen en productdesigner Marjan van Aubel. “De zon is onze grootste inspiratiebron.”

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Tijdens DDW wordt een ‘hackaton’ georganiseerd waarbij programmeurs, coders, ontwerpers en nieuwe format bedenken om culturele live-events aan te kondigen, digitaal te ontsluiten, te archiveren en te distribueren.

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Op een speciale editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE gaat de documentaire ‘A World To Shape’ over de bevlogen ontwerpers Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens in première. Het event is op woensdag 14 september (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

GLUE Amsterdam is de designroute die de creatieve sector inde hoofdstad verbindt en versterkt. DesignDigger presenteert vier online-interviews met Creative Citizens of Honour voor GLUE TV.

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op donderdag 29 september geheel in het teken van de metaverse.

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

Voor een nieuw dossier over de metaverse zoekt DesignDigger projecten over de metaverse waarin nieuwe technologieën als augmented of virtual reality, immersieve installaties of digitale animaties worden ingezet. Een van de ontwerpers krijgt bovendien het podium op de DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 29 september.

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van Dutch Design Week 2022. Ook is het thema bekend: Get Set. Dit thema duidt op een verschuiving in mentaliteit: van voorbereiding naar actie.

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

Ontwerpen is volgens Aldo Bakker het overwinnen van obstakels. Het
Kunstmuseum Den Haag toont van 22 oktober 2022 t/m 7 mei 2023 het eerste overzicht van al zijn ‘schenkers’.

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

Het komende half jaar duikt DesignDigger in de metaverse, de nieuwe digitale wereld die de komende jaren vorm krijgt. Dit programma bestaat uit twee live-events in Pakhuis de Zwijger, een NFT-workshop en diverse verdiepende longreads.

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Gevestigde media als de Volkskrant, de NOS en het cross-mediale platform Pointer werken er samen met jonge creatieven.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het modefestival FASHIONCLASH is dit jaar een online-event en is van 26 – 28 februari 2021. Het programma van deze twaalfde editie bestaat uit, exposities, korte films, cross-overs met podiumkunsten en live fashion talks met een aantal deelnemers van het festivals. De ‘live’ versie van het modefestival zou aanvankelijk van 27-29 november 2020 in Maastricht zijn gehouden. Dat is nu verplaats naar een driedaagse online-editie waar ontwerpers en (podium)kunstenaars hun werk kunnen tonen aan een divers (inter)nationaal publiek. 

Gjorgji Despodov & Anelia Antova

FASHIONCLASH focust op een nieuwe generatie ontwerpers en (podium)kunstenaars uit binnen- en buitenland. Zo wordt op zaterdag 27 februari de vierde editie van de Fashion Makes Sense Award Show gepresenteerd, een stimuleringsprijs voor een nieuwe generatie ontwerpers met vernieuwende en duurzame ideeën voor de toekomst van de mode.

Het programma:

The Clash House – Het programma van dit jaar bevat een nieuw showprogramma onderdeel waarbij de focus meer ligt op performatieve ervaringen waarin ontwerpers worden uitgedaagd om actief te experimenteren met presentatievormen en inclusieve publieksparticipatie. Ontwerpers van dit programma gaan een dialoog aan met podiumkunstenaars Mami Izumi en Giovanni Brand om te komen tot een unieke presentatievorm voor hun nieuwe collecties. Daarbij is er ook inhoudelijk overleg met showproductiepartner Sessibon. Deelnemende ontwerpers zijn Berend Brus, Marlou Breuls Creative Studio, NEO Design, MAARTEN VAN MULKEN, Rena Jansen, The Nightmare Disorder en een bijzondere presentatie van XHOSA in samenwerking met Black Harmony. Datum: 27 februari

Matthew Needham

The Locals – In het programma The Locals presenteren een aantal lokale ontwerpers hun nieuwe collecties. In deze show tonen ontwerpers uit Maastricht en de regio hun nieuwe collecties. The Locals programam toont de volgende ontwerpers/labels: TEUN, MICHI’M x MAXNIEREISEL, PAERS, STUDIO | HEEY en Turtlehorn. Datum: 27 februari

Marlou Breuls

Fashion Makes Sense Award Show – Deze stimuleringsprijs bestaat uit twee onderdelen: een publieksprijs van 1000 euro en een juryprijs van 2500 euro. Finalisten zullen hun werk presenteren tijdens de Fashion Makes Sense Award Show op zaterdag 27 februari tijdens de digitale 12e editie van FASHIONCLASH Festival. Dit is een online live-evenement gemodereerd door Anne-Ro Klevent Groen (directeur marketing en communicatie Fashion for Good, Editor-at-Large Sustainability Vogue Nederland). Tijdens deze online presentatie presenteert Liselot Hoeksta haar project ‘Deadstock Island’ en worden de winnaars van de FMSA bekend gemaakt. Finalisten zijn: Arí van Twillert, SANKIM, ESRA COPUR, Kevin Pleiter, MARKO FEHER, Andrea Grossi, Mathilde Rougier, MATTHEW NEEDHAM and Saskia Lenaerts.

Class of 2020 – Expositie In het kader van het festival is er een selectie gemaakt van een aantal afstudeerprojecten van de Nederlandse modeacademies. Deze worden gepresenteerd in de vorm van een expositie, geen ‘’best of’’, maar een vertaling van de tijdsgeest van de generatie van 2020.

Ari van Twillert

New Fashion Narratives Expositie – De modeontwerpers die in New Fashion Narratives expositie centraal staan, vatten mode op als missie. Ze behoren tot een generatie ontwerpers die de grenzen van hun discipline onderzoeken en bevragen het systeem en de mode-industrie. Met hun werken begeven ze zich tussen de transdisciplinaire domeinen mode, social design, beeldende kunst en werken altijd met de uiteindelijke gebruiker/consument. Zo introduceren ze eigentijdse thema’s als inclusiviteit, gender, consumptie.

Saskia Lenaerts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.