Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het modefestival FASHIONCLASH is dit jaar een online-event en is van 26 – 28 februari 2021. Het programma van deze twaalfde editie bestaat uit, exposities, korte films, cross-overs met podiumkunsten en live fashion talks met een aantal deelnemers van het festivals. De ‘live’ versie van het modefestival zou aanvankelijk van 27-29 november 2020 in Maastricht zijn gehouden. Dat is nu verplaats naar een driedaagse online-editie waar ontwerpers en (podium)kunstenaars hun werk kunnen tonen aan een divers (inter)nationaal publiek. 

Gjorgji Despodov & Anelia Antova

FASHIONCLASH focust op een nieuwe generatie ontwerpers en (podium)kunstenaars uit binnen- en buitenland. Zo wordt op zaterdag 27 februari de vierde editie van de Fashion Makes Sense Award Show gepresenteerd, een stimuleringsprijs voor een nieuwe generatie ontwerpers met vernieuwende en duurzame ideeën voor de toekomst van de mode.

Het programma:

The Clash House – Het programma van dit jaar bevat een nieuw showprogramma onderdeel waarbij de focus meer ligt op performatieve ervaringen waarin ontwerpers worden uitgedaagd om actief te experimenteren met presentatievormen en inclusieve publieksparticipatie. Ontwerpers van dit programma gaan een dialoog aan met podiumkunstenaars Mami Izumi en Giovanni Brand om te komen tot een unieke presentatievorm voor hun nieuwe collecties. Daarbij is er ook inhoudelijk overleg met showproductiepartner Sessibon. Deelnemende ontwerpers zijn Berend Brus, Marlou Breuls Creative Studio, NEO Design, MAARTEN VAN MULKEN, Rena Jansen, The Nightmare Disorder en een bijzondere presentatie van XHOSA in samenwerking met Black Harmony. Datum: 27 februari

Matthew Needham

The Locals – In het programma The Locals presenteren een aantal lokale ontwerpers hun nieuwe collecties. In deze show tonen ontwerpers uit Maastricht en de regio hun nieuwe collecties. The Locals programam toont de volgende ontwerpers/labels: TEUN, MICHI’M x MAXNIEREISEL, PAERS, STUDIO | HEEY en Turtlehorn. Datum: 27 februari

Marlou Breuls

Fashion Makes Sense Award Show – Deze stimuleringsprijs bestaat uit twee onderdelen: een publieksprijs van 1000 euro en een juryprijs van 2500 euro. Finalisten zullen hun werk presenteren tijdens de Fashion Makes Sense Award Show op zaterdag 27 februari tijdens de digitale 12e editie van FASHIONCLASH Festival. Dit is een online live-evenement gemodereerd door Anne-Ro Klevent Groen (directeur marketing en communicatie Fashion for Good, Editor-at-Large Sustainability Vogue Nederland). Tijdens deze online presentatie presenteert Liselot Hoeksta haar project ‘Deadstock Island’ en worden de winnaars van de FMSA bekend gemaakt. Finalisten zijn: Arí van Twillert, SANKIM, ESRA COPUR, Kevin Pleiter, MARKO FEHER, Andrea Grossi, Mathilde Rougier, MATTHEW NEEDHAM and Saskia Lenaerts.

Class of 2020 – Expositie In het kader van het festival is er een selectie gemaakt van een aantal afstudeerprojecten van de Nederlandse modeacademies. Deze worden gepresenteerd in de vorm van een expositie, geen ‘’best of’’, maar een vertaling van de tijdsgeest van de generatie van 2020.

Ari van Twillert

New Fashion Narratives Expositie – De modeontwerpers die in New Fashion Narratives expositie centraal staan, vatten mode op als missie. Ze behoren tot een generatie ontwerpers die de grenzen van hun discipline onderzoeken en bevragen het systeem en de mode-industrie. Met hun werken begeven ze zich tussen de transdisciplinaire domeinen mode, social design, beeldende kunst en werken altijd met de uiteindelijke gebruiker/consument. Zo introduceren ze eigentijdse thema’s als inclusiviteit, gender, consumptie.

Saskia Lenaerts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *