THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester heeft de belangrijke Lifetime Achievement Award gewonnen. Deze onderscheiding is onderdeel van de Henry van de Velde Awards de belangrijkste ontwerpprijs van Vlaanderen.

DeMeulemeester slaagt er telkens weer in “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”. Hiermee weet de als modeontwerper opgeleide Demeulemeester “de grenzen van ontwerpen keer op keer te verleggen”, aldus de jury.

Vanaf de jaren tachtig bouwt Ann Demeulemeester gestaag aan een verfijnd modelabel met internationaal aanzien. In een branche waarin commercie en marktgedreven denken de norm is, valt zij op met een scherpe eigenzinnige visie en radicale aanpak, waarin mode wordt opgevat als een intieme kunstvorm. Nadat ze in 2014 de creatieve controle van het modemerk uit handen geeft, verbreedt Demeulemeester met haar levenspartner Patrick Robyn haar ontwerppraktijk met nieuwe ontwerpdisciplines en materialen, zoals porselein en kristal.

Met haar zin voor perfectie bracht Ann Demeulemeester bij de Belgische fabrikant Serax een paar collecties tafelservies uit, één picturaal en een andere sculpturaal. Naast keramiek omvatten ze ook glazen, bestek en een reeks lampen. Net als bij de modecollecties zijn deze collecties het resultaat van een naadloze synergie tussen industrie en handwerk. De Serax-collectie wordt in Nederland verkocht bij Mud in May.

“Creëren is onze bestaansreden. Of het nu om kleding gaat, meubelen of borden – altijd is er de neiging om datgene wat we om ons heen hebben, zelf te ontwerpen. Daaruit is al ons werk ontstaan. Ik hou van het gevoel om in alle stilte met niets dan mijn handen iets te kunnen scheppen. De eenzaamheid die daarmee gepaard gaat werkt bevrijdend.”  

Ann Demeulemeester

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Andere categorieën van de Henry van de Velde Awards zijn onder meer de Craft Award,  Consumer product en Young Talent. In totaal zijn er twaalf winnaars gekozen.  De online-prijsuitreiking is op 5 februari om 16u. Kijken kan HIER.

De Henry van de Velde Awards benadrukken al meer dan een kwarteeuw de belangrijke maatschappelijke rol van de designers en hun opdrachtgevers. De Awards tonen aan dat design vandaag in elke vezel van het dagelijks leven verweven zit en ze bekronen het werk van creatieve ondernemers die vanuit design een positieve impact hebben op onze samenleving en economie. Hieronder een overzicht van de belangrijkste winnaars.

Young Talent Award – Bureau BoschBerg

Als jong grafisch ontwerpbureau verzorgt Bureau BoschBerg heel wat projecten voor de culturele sector, waaronder de huisstijl van heropende kunstpaviljoen Z33. “Hun uiterst divers oeuvre is fris, eenvoudig, open, opvallend en direct”, aldus de jury. Opvallend is de inetrne dialoog binnen het bureau. “De permanente dialoog die er aan de basis van ligt gaat verschillen niet uit de weg:  Sang Woo K. Vandenbosch die meticuleus bij het grid of basisraster zweert, terwijl Laura Bergans het liefst off-grid werkt.

“Sommige ontwerpers hebben hun stijl en gaan die toepassen op verschillende contexten. Wij gaan opdracht per opdracht kijken wat er klopt. Onze sterkte is dat wij een langdurige relatie ontwikkelen met onze opdrachtgevers en niet zomaar een logo opleveren en dan weer gaan.”

Laura Bergans, Bureau BoschBerg

Public – Ellio Elite

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Award kiezen. De e-bike Ellio Elite kreeg nipt het meeste stemmen. De Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design is een speed pedelec van Belgische makelij die zich onderscheidt door een intuïtieve rijervaring, een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie en een grote batterijcapaciteit. De e-bike wordt tevens lokaal gemaakt.

Consumer – Nobi

Nobi is een slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door een aantal taken van hen over te nemen zoals valdetectie en patroonherkenning. Nobi is ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi.

Crafts – Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas zijn gemaakt door een eeuwenoude ambacht (vioolbouw) te combineren met hoogtechnologische materialen (vlasvezel) en productietechnieken. Ze werden ontworpen door Tim Duerinck, i.s.m. KASK & Conservatorium van HOGENT en Howest, UGent en FWO.

Graphic & Communication – campagne Horst Arts and Music Festival

De grafische campagne van Ronny & Johny voor Horst Arts and Music Festival krijgt deze Award voor de duurzaamheid van het project, dat zich niet alleen toont in de productie maar ook in de dienstverlening van het grafisch ontwerpbureau. De identiteit wordt gebruikt als een ‘social tool’ om zoveel mogelijk mensen bij het project te betrekken. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *