Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester heeft de belangrijke Lifetime Achievement Award gewonnen. Deze onderscheiding is onderdeel van de Henry van de Velde Awards de belangrijkste ontwerpprijs van Vlaanderen.

DeMeulemeester slaagt er telkens weer in “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”. Hiermee weet de als modeontwerper opgeleide Demeulemeester “de grenzen van ontwerpen keer op keer te verleggen”, aldus de jury.

Vanaf de jaren tachtig bouwt Ann Demeulemeester gestaag aan een verfijnd modelabel met internationaal aanzien. In een branche waarin commercie en marktgedreven denken de norm is, valt zij op met een scherpe eigenzinnige visie en radicale aanpak, waarin mode wordt opgevat als een intieme kunstvorm. Nadat ze in 2014 de creatieve controle van het modemerk uit handen geeft, verbreedt Demeulemeester met haar levenspartner Patrick Robyn haar ontwerppraktijk met nieuwe ontwerpdisciplines en materialen, zoals porselein en kristal.

Met haar zin voor perfectie bracht Ann Demeulemeester bij de Belgische fabrikant Serax een paar collecties tafelservies uit, één picturaal en een andere sculpturaal. Naast keramiek omvatten ze ook glazen, bestek en een reeks lampen. Net als bij de modecollecties zijn deze collecties het resultaat van een naadloze synergie tussen industrie en handwerk. De Serax-collectie wordt in Nederland verkocht bij Mud in May.

“Creëren is onze bestaansreden. Of het nu om kleding gaat, meubelen of borden – altijd is er de neiging om datgene wat we om ons heen hebben, zelf te ontwerpen. Daaruit is al ons werk ontstaan. Ik hou van het gevoel om in alle stilte met niets dan mijn handen iets te kunnen scheppen. De eenzaamheid die daarmee gepaard gaat werkt bevrijdend.”  

Ann Demeulemeester

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Andere categorieën van de Henry van de Velde Awards zijn onder meer de Craft Award,  Consumer product en Young Talent. In totaal zijn er twaalf winnaars gekozen.  De online-prijsuitreiking is op 5 februari om 16u. Kijken kan HIER.

De Henry van de Velde Awards benadrukken al meer dan een kwarteeuw de belangrijke maatschappelijke rol van de designers en hun opdrachtgevers. De Awards tonen aan dat design vandaag in elke vezel van het dagelijks leven verweven zit en ze bekronen het werk van creatieve ondernemers die vanuit design een positieve impact hebben op onze samenleving en economie. Hieronder een overzicht van de belangrijkste winnaars.

Young Talent Award – Bureau BoschBerg

Als jong grafisch ontwerpbureau verzorgt Bureau BoschBerg heel wat projecten voor de culturele sector, waaronder de huisstijl van heropende kunstpaviljoen Z33. “Hun uiterst divers oeuvre is fris, eenvoudig, open, opvallend en direct”, aldus de jury. Opvallend is de inetrne dialoog binnen het bureau. “De permanente dialoog die er aan de basis van ligt gaat verschillen niet uit de weg:  Sang Woo K. Vandenbosch die meticuleus bij het grid of basisraster zweert, terwijl Laura Bergans het liefst off-grid werkt.

“Sommige ontwerpers hebben hun stijl en gaan die toepassen op verschillende contexten. Wij gaan opdracht per opdracht kijken wat er klopt. Onze sterkte is dat wij een langdurige relatie ontwikkelen met onze opdrachtgevers en niet zomaar een logo opleveren en dan weer gaan.”

Laura Bergans, Bureau BoschBerg

Public – Ellio Elite

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Award kiezen. De e-bike Ellio Elite kreeg nipt het meeste stemmen. De Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design is een speed pedelec van Belgische makelij die zich onderscheidt door een intuïtieve rijervaring, een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie en een grote batterijcapaciteit. De e-bike wordt tevens lokaal gemaakt.

Consumer – Nobi

Nobi is een slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door een aantal taken van hen over te nemen zoals valdetectie en patroonherkenning. Nobi is ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi.

Crafts – Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas zijn gemaakt door een eeuwenoude ambacht (vioolbouw) te combineren met hoogtechnologische materialen (vlasvezel) en productietechnieken. Ze werden ontworpen door Tim Duerinck, i.s.m. KASK & Conservatorium van HOGENT en Howest, UGent en FWO.

Graphic & Communication – campagne Horst Arts and Music Festival

De grafische campagne van Ronny & Johny voor Horst Arts and Music Festival krijgt deze Award voor de duurzaamheid van het project, dat zich niet alleen toont in de productie maar ook in de dienstverlening van het grafisch ontwerpbureau. De identiteit wordt gebruikt als een ‘social tool’ om zoveel mogelijk mensen bij het project te betrekken. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.