INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester heeft de belangrijke Lifetime Achievement Award gewonnen. Deze onderscheiding is onderdeel van de Henry van de Velde Awards de belangrijkste ontwerpprijs van Vlaanderen.

DeMeulemeester slaagt er telkens weer in “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”. Hiermee weet de als modeontwerper opgeleide Demeulemeester “de grenzen van ontwerpen keer op keer te verleggen”, aldus de jury.

Vanaf de jaren tachtig bouwt Ann Demeulemeester gestaag aan een verfijnd modelabel met internationaal aanzien. In een branche waarin commercie en marktgedreven denken de norm is, valt zij op met een scherpe eigenzinnige visie en radicale aanpak, waarin mode wordt opgevat als een intieme kunstvorm. Nadat ze in 2014 de creatieve controle van het modemerk uit handen geeft, verbreedt Demeulemeester met haar levenspartner Patrick Robyn haar ontwerppraktijk met nieuwe ontwerpdisciplines en materialen, zoals porselein en kristal.

Met haar zin voor perfectie bracht Ann Demeulemeester bij de Belgische fabrikant Serax een paar collecties tafelservies uit, één picturaal en een andere sculpturaal. Naast keramiek omvatten ze ook glazen, bestek en een reeks lampen. Net als bij de modecollecties zijn deze collecties het resultaat van een naadloze synergie tussen industrie en handwerk. De Serax-collectie wordt in Nederland verkocht bij Mud in May.

“Creëren is onze bestaansreden. Of het nu om kleding gaat, meubelen of borden – altijd is er de neiging om datgene wat we om ons heen hebben, zelf te ontwerpen. Daaruit is al ons werk ontstaan. Ik hou van het gevoel om in alle stilte met niets dan mijn handen iets te kunnen scheppen. De eenzaamheid die daarmee gepaard gaat werkt bevrijdend.”  

Ann Demeulemeester

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Andere categorieën van de Henry van de Velde Awards zijn onder meer de Craft Award,  Consumer product en Young Talent. In totaal zijn er twaalf winnaars gekozen.  De online-prijsuitreiking is op 5 februari om 16u. Kijken kan HIER.

De Henry van de Velde Awards benadrukken al meer dan een kwarteeuw de belangrijke maatschappelijke rol van de designers en hun opdrachtgevers. De Awards tonen aan dat design vandaag in elke vezel van het dagelijks leven verweven zit en ze bekronen het werk van creatieve ondernemers die vanuit design een positieve impact hebben op onze samenleving en economie. Hieronder een overzicht van de belangrijkste winnaars.

Young Talent Award – Bureau BoschBerg

Als jong grafisch ontwerpbureau verzorgt Bureau BoschBerg heel wat projecten voor de culturele sector, waaronder de huisstijl van heropende kunstpaviljoen Z33. “Hun uiterst divers oeuvre is fris, eenvoudig, open, opvallend en direct”, aldus de jury. Opvallend is de inetrne dialoog binnen het bureau. “De permanente dialoog die er aan de basis van ligt gaat verschillen niet uit de weg:  Sang Woo K. Vandenbosch die meticuleus bij het grid of basisraster zweert, terwijl Laura Bergans het liefst off-grid werkt.

“Sommige ontwerpers hebben hun stijl en gaan die toepassen op verschillende contexten. Wij gaan opdracht per opdracht kijken wat er klopt. Onze sterkte is dat wij een langdurige relatie ontwikkelen met onze opdrachtgevers en niet zomaar een logo opleveren en dan weer gaan.”

Laura Bergans, Bureau BoschBerg

Public – Ellio Elite

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Award kiezen. De e-bike Ellio Elite kreeg nipt het meeste stemmen. De Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design is een speed pedelec van Belgische makelij die zich onderscheidt door een intuïtieve rijervaring, een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie en een grote batterijcapaciteit. De e-bike wordt tevens lokaal gemaakt.

Consumer – Nobi

Nobi is een slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door een aantal taken van hen over te nemen zoals valdetectie en patroonherkenning. Nobi is ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi.

Crafts – Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas zijn gemaakt door een eeuwenoude ambacht (vioolbouw) te combineren met hoogtechnologische materialen (vlasvezel) en productietechnieken. Ze werden ontworpen door Tim Duerinck, i.s.m. KASK & Conservatorium van HOGENT en Howest, UGent en FWO.

Graphic & Communication – campagne Horst Arts and Music Festival

De grafische campagne van Ronny & Johny voor Horst Arts and Music Festival krijgt deze Award voor de duurzaamheid van het project, dat zich niet alleen toont in de productie maar ook in de dienstverlening van het grafisch ontwerpbureau. De identiteit wordt gebruikt als een ‘social tool’ om zoveel mogelijk mensen bij het project te betrekken. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *