DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester heeft de belangrijke Lifetime Achievement Award gewonnen. Deze onderscheiding is onderdeel van de Henry van de Velde Awards de belangrijkste ontwerpprijs van Vlaanderen.

DeMeulemeester slaagt er telkens weer in “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”. Hiermee weet de als modeontwerper opgeleide Demeulemeester “de grenzen van ontwerpen keer op keer te verleggen”, aldus de jury.

Vanaf de jaren tachtig bouwt Ann Demeulemeester gestaag aan een verfijnd modelabel met internationaal aanzien. In een branche waarin commercie en marktgedreven denken de norm is, valt zij op met een scherpe eigenzinnige visie en radicale aanpak, waarin mode wordt opgevat als een intieme kunstvorm. Nadat ze in 2014 de creatieve controle van het modemerk uit handen geeft, verbreedt Demeulemeester met haar levenspartner Patrick Robyn haar ontwerppraktijk met nieuwe ontwerpdisciplines en materialen, zoals porselein en kristal.

Met haar zin voor perfectie bracht Ann Demeulemeester bij de Belgische fabrikant Serax een paar collecties tafelservies uit, één picturaal en een andere sculpturaal. Naast keramiek omvatten ze ook glazen, bestek en een reeks lampen. Net als bij de modecollecties zijn deze collecties het resultaat van een naadloze synergie tussen industrie en handwerk. De Serax-collectie wordt in Nederland verkocht bij Mud in May.

“Creëren is onze bestaansreden. Of het nu om kleding gaat, meubelen of borden – altijd is er de neiging om datgene wat we om ons heen hebben, zelf te ontwerpen. Daaruit is al ons werk ontstaan. Ik hou van het gevoel om in alle stilte met niets dan mijn handen iets te kunnen scheppen. De eenzaamheid die daarmee gepaard gaat werkt bevrijdend.”  

Ann Demeulemeester

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Andere categorieën van de Henry van de Velde Awards zijn onder meer de Craft Award,  Consumer product en Young Talent. In totaal zijn er twaalf winnaars gekozen.  De online-prijsuitreiking is op 5 februari om 16u. Kijken kan HIER.

De Henry van de Velde Awards benadrukken al meer dan een kwarteeuw de belangrijke maatschappelijke rol van de designers en hun opdrachtgevers. De Awards tonen aan dat design vandaag in elke vezel van het dagelijks leven verweven zit en ze bekronen het werk van creatieve ondernemers die vanuit design een positieve impact hebben op onze samenleving en economie. Hieronder een overzicht van de belangrijkste winnaars.

Young Talent Award – Bureau BoschBerg

Als jong grafisch ontwerpbureau verzorgt Bureau BoschBerg heel wat projecten voor de culturele sector, waaronder de huisstijl van heropende kunstpaviljoen Z33. “Hun uiterst divers oeuvre is fris, eenvoudig, open, opvallend en direct”, aldus de jury. Opvallend is de inetrne dialoog binnen het bureau. “De permanente dialoog die er aan de basis van ligt gaat verschillen niet uit de weg:  Sang Woo K. Vandenbosch die meticuleus bij het grid of basisraster zweert, terwijl Laura Bergans het liefst off-grid werkt.

“Sommige ontwerpers hebben hun stijl en gaan die toepassen op verschillende contexten. Wij gaan opdracht per opdracht kijken wat er klopt. Onze sterkte is dat wij een langdurige relatie ontwikkelen met onze opdrachtgevers en niet zomaar een logo opleveren en dan weer gaan.”

Laura Bergans, Bureau BoschBerg

Public – Ellio Elite

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Award kiezen. De e-bike Ellio Elite kreeg nipt het meeste stemmen. De Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design is een speed pedelec van Belgische makelij die zich onderscheidt door een intuïtieve rijervaring, een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie en een grote batterijcapaciteit. De e-bike wordt tevens lokaal gemaakt.

Consumer – Nobi

Nobi is een slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door een aantal taken van hen over te nemen zoals valdetectie en patroonherkenning. Nobi is ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi.

Crafts – Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas zijn gemaakt door een eeuwenoude ambacht (vioolbouw) te combineren met hoogtechnologische materialen (vlasvezel) en productietechnieken. Ze werden ontworpen door Tim Duerinck, i.s.m. KASK & Conservatorium van HOGENT en Howest, UGent en FWO.

Graphic & Communication – campagne Horst Arts and Music Festival

De grafische campagne van Ronny & Johny voor Horst Arts and Music Festival krijgt deze Award voor de duurzaamheid van het project, dat zich niet alleen toont in de productie maar ook in de dienstverlening van het grafisch ontwerpbureau. De identiteit wordt gebruikt als een ‘social tool’ om zoveel mogelijk mensen bij het project te betrekken. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *