DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De nieuwe tafelcollectie Kami is een unieke bundeling van twee Nederlandse designlabels: Arco en nieuwkomer Occony. Beide producenten delen een duurzame bedrijfsvisie met innovatie productiemethodes. Deze ‘sustainable innovation’ wordt gecombineerd met ambachtelijk vakmanschap. De productie is de fabriek van Arco in Winterswijk. De Kami (Japans voor papier) wordt door beide partijen opgenomen in de collectie.

Kami bestaat uit twee edities. De Occony: Kami is gemaakt van afvalpapier en Niaga technology, afgewerkt met fineer. De Arco: Kami variant bestaat uit een volledig massief of beuken kernplaat afgewerkt met fineer. De tafels worden afgewerkt in eiken, essen of noten en kunnen in verschillende kleuren gebeitst worden. De tafels worden afgewerkt met een duurzame watergedragen lak of de standaard lak voor de projectmarkt. De toegepaste materialen zijn Cradle2Cradle, FSC of PEFC en Stip gecertificeerd.

“De ontwerpopgave voor de Kami collectie was om een tafelsysteem te ontwikkelen met een herhalende levenscyclus”, zegt ontwerper Joost van der Vecht. “Mijn streven was dan ook om de tafel compleet op te bouwen uit gerecycled papier, inclusief het onderstel. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de stijfheid van een kolom. Een velletje papier wordt immers sterk als je er een koker van rolt. Het resultaat is een ontwerp met een heel helder beeld, dat iedereen begrijpt. Zowel de vormgeving van de tafel als zijn footprint zijn gelijktijdig een bold en vriendelijk statement geworden.”

De Kami tafels zijn modulair, zodat eindeloos in lengte geschakeld kan worden. Van een kleine intieme setting tot een grote blikvanger in een vergader- en boardroom omgeving. De tafel zijn beschikbaar in een ronde of ovale vorm voor zowel het blad als de kolom. De moderne tafel brengt een duurzaam ontwerp en organische vormen samen tot een tijdloos design voor de woon- en werkomgeving.

Over Occony: multiple lifecycle design

De collectie van Occony bestaat uit duurzame meubels voor zowel de thuismarkt als kantoor, winkels en horeca. De meubels zijn waar mogelijk gemaakt recyclebare biobased afvalstromen en vrij van vluchtige organische stoffen (VOS). Occony maakt gebruik van een verwijderbare verbindingen, zodat de grondstoffen eenvoudig van elkaar te scheiden en recyclebaar zijn. Dit ‘multiple lifecycle design’ garandeert kwaliteitsmeubilair van natuurlijke en recyclebare materialen. Alle meubels zijn voorzien van een scanbare code, waarmee het voor de gebruiker eenvoudig is om service- & onderhoud in te plannen.

Over Arco: “We make tables”

In de afgelopen 115 jaar heeft het familiebedrijf Arco een onschatbare ervaring opgebouwd in dat waar ze goed in zijn: tafels maken. Hierbij gaan ambacht en moderne techniek hand in hand. In een tijd waarin spullen steeds sneller hun waarden verliezen, wil Arco juist waarde toevoegen. Alle producten worden in de eigen fabriek geproduceerd, het liefst met lokale materialen. Onze ontwerpen zijn eigentijds, maar niet aan modegrillen onderhevig: een Arco heb je voor het leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *