Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Met het boek Making Space laat de bekroonde Studio Modijefsky de beste ontwerpen van de afgelopen tien jaar zien. Basquiat en Bar Botanique zijn de nieuwe klassieke Amsterdamse cafés. Maar Making Space is ook een inspiratieboek met verassende kleurencombinaties, een overload aan ruwe materialen, sierlijke typografie en aansprekende visuele symboliek. Ook is werk te zien van het omvangrijke netwerk van lokale meubelmakers, bronsgieters, stoffeerders, timmerlieden en metaalbewerkers waarmee Studio Modijefsky samenwerkt.

Graffiti en natuursteen

Wat is jullie succesformule om een hippe cafe of restaurant… “Geen van mijn interieurs is ontworpen voor vandaag”, onderbreekt Stam meteen. “Ik zoek altijd naar iets eigens. Wolfort is een producent van ondergoed waarvoor wij een winkelinterieur hebben ontworpen met referenties naar de huid met lichtbruin hout en oranje en roze tinten refereren naar de huid. Tegelijkertijd zijn tactiele materialen als metaal en natuursteen gebruikt. In het pleisterwerk van de muur is graffiti van een nabijgelegen gebouw geschreven, wat toevallig een broeierige verwijzing naar de nacht was: Si la nuit est noire c’est pour y briller. Door zulke referenties overstijgt een ontwerp de waan van de dag.”

Welke ‘trucjes’ heb je ontwikkeld om de waan van de dag juist te overstijgen? “Ik streef ik er naar dat mijn interieurs een doorleefd patina krijgen. Een barst in een tegeltje, een deuk in de stang aan de bar, verf die vaal wordt, dat versterkt de authentieke uitstraling. Kunststof of laminaat worden juist lelijk als het veroudert. Daarom gebruik ik bij voorkeur natuurlijke materialen als staal, steen en leer die waardig oud worden. Dan kunnen een gebruikssporen een verhaal worden van verloren liefdes of hervonden vriendschappen, van gelach en knallende ruzies.”

“Natuurlijk zijn wij altijd on a hunt voor nieuwe materialen en producten. Dat is een intuïtieve zoektocht.”

Esther Stam, oprichter Studio Modijefsky

Maar je probeert toch ook aansluiting te vinden bij het nu? Een interieur te ontwerpen dat de tijdgeest verbeeldt? “Natuurlijk zijn wij altijd on a hunt voor nieuwe materialen en producten. Dat is een intuïtieve zoektocht. Maar ook, wat betekent social distancing voor een café of een winkel? Hoe moet een winkel eruit zien als mensen steeds meer online kopen? Ik let daarom altijd goed wat de doelgroep is. De Roast Room is een á la carte restaurant in het sjiek stadsdeel Oud-Zuid, naast de Rai ook waardoor het bovendien veel buitenlandse zakenmensen trekt. Dat vraagt om een groot gebaar. Basqiaut is een lowkey café naast de Turkse slager in de Javastraat in Oost, een volkse buurt. Daar past juiste een wat rauwere en rafeligere uitstraling. Beetje artyfarty ook, want daar herkent de jonge en creatieve doelgroep zich in. Tegelijkertijd wil je bezoekers ook uit hun comfort zone trekken. Daarvoor ga je tenslotte de deur uit, om iets mee te maken.”

“Voor een pitch voor een interieur in New York hadden wij en atlas gemaakt van de iconische materialen voor New York, zoals het hout van de watertorens op de daken en de zilveren wolkenkrabbers.”

Esther Stam, oprichter Studio Modijefsky

Hoe kun dat gevoel dat mensen een bijzondere avond hebben en iets nieuws meemaken versterken? “Daar zijn heel veel manieren voor. Bijvoorbeeld de indeling van een zaak. Waar staat de stamtafel? Waar is de bar? Wat zijn looproutes? Hiermee kun je het gebruik en dus ook de beleving van een ruimte enorm beïnvloeden.” Stam verduidelijkt: “Een tafeltje in een hoekje met maar één lichtje erboven nodigt uit tot intieme gesprekken. Maar als ik datzelfde tafeltje zo positioneert dat de zon er elke ochtends als eerste op valt, dan wordt het vrolijk ontbijtplekje. Of als ik de zitting van een bank net iets breder maak, gaan mensen erop onderuithangen, wat een informele sfeer geeft die weer uitnodigt tot nou ja, wat dan ook. Want je hebt het natuurlijk nooit helemaal in de hand. Dat moet ook niet, want onze interieurs moeten de mood van de gasten versterken.”

Maakt het ook uit waar een zaak is gevestigd, en daarmee bedoel ik de bebouwde omgeving? “De historische context van een buurt kan een inspiratie zijn, dat er vroeger bijzondere tramhalte voor de deur was bijvoorbeeld. Voor een pitch voor een interieur in New York hadden wij en atlas gemaakt van de iconische materialen voor New York, zoals het hout van de watertorens op de daken en de zilveren wolkenkrabbers. Maar het kan ook subtieler, bijvoorbeeld door samen te werken met lokale ambachtsmensen. Door zulke referenties krijgt een ontwerp logica. Zie je wel, het hoort hier. Ook heel doeltreffend is de bestaande architectonische schil van een zaak zijn, zoals een glas-in-loodraam of dat een locatie feitelijk bestaat uit drie geschakelde panden.”

Wat is de belangrijkste les die je de afgelopen tien jaar hebt geleerd? Zonder aarzeling: “Ondernemen. Een bedrijf runnen. Het beste uit mensen halen. Kloppende offertes maken, waarbij je niet honderden uren voor niets moet werken. Dat klinkt als randfactoren maar het essentiële skills om een goed interieur te kunnen ontwerpen. Ik heb vuistdikke bouwtekeningen, waarmee ik de aannemer, geluid- en elektrotechnici, de bierpompinstallateur, meubelmakers en schilders moet aansturen.”

Feministisch statement

Jouw team bestaat uit acht vrouwen. Waarom? “Het verbaasd mij ook. Als jij tien jaar geleden tegen mij had gezegd: op jouw bureau werken uitsluitend vrouwen. Dan had ik je uitgelachen. Het is ook geen feministisch statement. Al vind ik overigens wel dat vrouwen achtergesteld worden. Maar deze vrouwen zijn gewoon de beste! Het zijn mijn leeuwinnen. Ze missen allemaal net die stereotype vrouwelijke eigenschappen. Als je bij ons zegt dat je iets gaat doen en het dan niet waarmaakt – misschien iets wat mannen wat vaker doen dan vrouwen – dan wordt je opgevreten. Als vrouw wordt je nu eenmaal harder afgerekend op je fouten. Daarom vind ik vrouwen die in hun power staan ge-wel-dig. Daar put ik kracht uit.”

Making Space. Studio Modijefsky. Uitgeverij Lecturis. ISBN : 9789462262430. 512p. €55,00

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *