INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Vorig jaar werden Kate & Joel Booy, samen de Rotterdamse ontwerpstudio Truly Truly, aangesteld als artdirectors van Leolux. Nu lanceren ze hun eerste meubelcollectie van elegante meubels met een verrassende twist. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Met een boek van Irma Boom en expositie in het Nederlands Fotomuseum blikt Frank van der Salm terug op een kwart eeuw architectuurfotografi9e.

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

‘Designalism’ is een nieuwe mengvorm van journalistiek, kunst en design. “Zo kunnen nieuwe doelgroepen van jongeren of laaggeletterden kennis maken met journalistiek nieuws”, aldus initiatiefnemer Noortje van Eekelen.

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

“De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen. Om de economische structuren […]

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

De Amsterdamse ontwerper van Indiase komaf werkte meer dan tien jaar aan de ontwikkeling van een draagbare en stapelbare medicijnkoeler voor niet-Westerse landen. Nu alleen nog een producent die het aandurft. “Maar het is in het belang van ons allemaal dat het snel op de markt komt.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Curator Bart Lootsma geeft met designjournalist Jeroen Junte op maandag 12 april om 15.30u een virtuele rondleiding over de expositie ‘Radical Austria – Everything is Architecture’ in Designmuseum Den Bosch.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Met het boek Making Space laat de bekroonde Studio Modijefsky de beste ontwerpen van de afgelopen tien jaar zien. Basquiat en Bar Botanique zijn de nieuwe klassieke Amsterdamse cafés. Maar Making Space is ook een inspiratieboek met verassende kleurencombinaties, een overload aan ruwe materialen, sierlijke typografie en aansprekende visuele symboliek. Ook is werk te zien van het omvangrijke netwerk van lokale meubelmakers, bronsgieters, stoffeerders, timmerlieden en metaalbewerkers waarmee Studio Modijefsky samenwerkt.

Graffiti en natuursteen

Wat is jullie succesformule om een hippe cafe of restaurant… “Geen van mijn interieurs is ontworpen voor vandaag”, onderbreekt Stam meteen. “Ik zoek altijd naar iets eigens. Wolfort is een producent van ondergoed waarvoor wij een winkelinterieur hebben ontworpen met referenties naar de huid met lichtbruin hout en oranje en roze tinten refereren naar de huid. Tegelijkertijd zijn tactiele materialen als metaal en natuursteen gebruikt. In het pleisterwerk van de muur is graffiti van een nabijgelegen gebouw geschreven, wat toevallig een broeierige verwijzing naar de nacht was: Si la nuit est noire c’est pour y briller. Door zulke referenties overstijgt een ontwerp de waan van de dag.”

Welke ‘trucjes’ heb je ontwikkeld om de waan van de dag juist te overstijgen? “Ik streef ik er naar dat mijn interieurs een doorleefd patina krijgen. Een barst in een tegeltje, een deuk in de stang aan de bar, verf die vaal wordt, dat versterkt de authentieke uitstraling. Kunststof of laminaat worden juist lelijk als het veroudert. Daarom gebruik ik bij voorkeur natuurlijke materialen als staal, steen en leer die waardig oud worden. Dan kunnen een gebruikssporen een verhaal worden van verloren liefdes of hervonden vriendschappen, van gelach en knallende ruzies.”

“Natuurlijk zijn wij altijd on a hunt voor nieuwe materialen en producten. Dat is een intuïtieve zoektocht.”

Esther Stam, oprichter Studio Modijefsky

Maar je probeert toch ook aansluiting te vinden bij het nu? Een interieur te ontwerpen dat de tijdgeest verbeeldt? “Natuurlijk zijn wij altijd on a hunt voor nieuwe materialen en producten. Dat is een intuïtieve zoektocht. Maar ook, wat betekent social distancing voor een café of een winkel? Hoe moet een winkel eruit zien als mensen steeds meer online kopen? Ik let daarom altijd goed wat de doelgroep is. De Roast Room is een á la carte restaurant in het sjiek stadsdeel Oud-Zuid, naast de Rai ook waardoor het bovendien veel buitenlandse zakenmensen trekt. Dat vraagt om een groot gebaar. Basqiaut is een lowkey café naast de Turkse slager in de Javastraat in Oost, een volkse buurt. Daar past juiste een wat rauwere en rafeligere uitstraling. Beetje artyfarty ook, want daar herkent de jonge en creatieve doelgroep zich in. Tegelijkertijd wil je bezoekers ook uit hun comfort zone trekken. Daarvoor ga je tenslotte de deur uit, om iets mee te maken.”

“Voor een pitch voor een interieur in New York hadden wij en atlas gemaakt van de iconische materialen voor New York, zoals het hout van de watertorens op de daken en de zilveren wolkenkrabbers.”

Esther Stam, oprichter Studio Modijefsky

Hoe kun dat gevoel dat mensen een bijzondere avond hebben en iets nieuws meemaken versterken? “Daar zijn heel veel manieren voor. Bijvoorbeeld de indeling van een zaak. Waar staat de stamtafel? Waar is de bar? Wat zijn looproutes? Hiermee kun je het gebruik en dus ook de beleving van een ruimte enorm beïnvloeden.” Stam verduidelijkt: “Een tafeltje in een hoekje met maar één lichtje erboven nodigt uit tot intieme gesprekken. Maar als ik datzelfde tafeltje zo positioneert dat de zon er elke ochtends als eerste op valt, dan wordt het vrolijk ontbijtplekje. Of als ik de zitting van een bank net iets breder maak, gaan mensen erop onderuithangen, wat een informele sfeer geeft die weer uitnodigt tot nou ja, wat dan ook. Want je hebt het natuurlijk nooit helemaal in de hand. Dat moet ook niet, want onze interieurs moeten de mood van de gasten versterken.”

Maakt het ook uit waar een zaak is gevestigd, en daarmee bedoel ik de bebouwde omgeving? “De historische context van een buurt kan een inspiratie zijn, dat er vroeger bijzondere tramhalte voor de deur was bijvoorbeeld. Voor een pitch voor een interieur in New York hadden wij en atlas gemaakt van de iconische materialen voor New York, zoals het hout van de watertorens op de daken en de zilveren wolkenkrabbers. Maar het kan ook subtieler, bijvoorbeeld door samen te werken met lokale ambachtsmensen. Door zulke referenties krijgt een ontwerp logica. Zie je wel, het hoort hier. Ook heel doeltreffend is de bestaande architectonische schil van een zaak zijn, zoals een glas-in-loodraam of dat een locatie feitelijk bestaat uit drie geschakelde panden.”

Wat is de belangrijkste les die je de afgelopen tien jaar hebt geleerd? Zonder aarzeling: “Ondernemen. Een bedrijf runnen. Het beste uit mensen halen. Kloppende offertes maken, waarbij je niet honderden uren voor niets moet werken. Dat klinkt als randfactoren maar het essentiële skills om een goed interieur te kunnen ontwerpen. Ik heb vuistdikke bouwtekeningen, waarmee ik de aannemer, geluid- en elektrotechnici, de bierpompinstallateur, meubelmakers en schilders moet aansturen.”

Feministisch statement

Jouw team bestaat uit acht vrouwen. Waarom? “Het verbaasd mij ook. Als jij tien jaar geleden tegen mij had gezegd: op jouw bureau werken uitsluitend vrouwen. Dan had ik je uitgelachen. Het is ook geen feministisch statement. Al vind ik overigens wel dat vrouwen achtergesteld worden. Maar deze vrouwen zijn gewoon de beste! Het zijn mijn leeuwinnen. Ze missen allemaal net die stereotype vrouwelijke eigenschappen. Als je bij ons zegt dat je iets gaat doen en het dan niet waarmaakt – misschien iets wat mannen wat vaker doen dan vrouwen – dan wordt je opgevreten. Als vrouw wordt je nu eenmaal harder afgerekend op je fouten. Daarom vind ik vrouwen die in hun power staan ge-wel-dig. Daar put ik kracht uit.”

Making Space. Studio Modijefsky. Uitgeverij Lecturis. ISBN : 9789462262430. 512p. €55,00

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *