INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

DDW-tour DAG 5: Data worden fysiek en analoog

Dutch Design Week is inmiddels afgelopen. Maar deze week loodst DesignDigger je door het aanbod met een opvallende trend. Met vandaag: data visualisaties worden fysiek. Onzichtbare data beheersen ons leven. En die invloed is veel subtieler en strekt veel verder dan het rondpompen van nepnieuws en complottheorieën. Ontwerpers reageren juist op micro-schaal en opvallend genoeg met fysieke installaties.

Kijk HIER naar de uitzending van vrijdag 22 oktober van For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV. Met vandaag Jos Klarenbeek & Aliki van der Kruijs en ontwerptalent Sanne Schuurman van Envisions. Terugkijken van eerdere uitzendingen kan HIER.

Interactieve animaties en optredens

Welke gegevens gebruiken en combineren deze internetreuzen? Hoe verzamelen ze die data? En wat werken de algoritmes die ons leven beïnvloeden? Het collectieve ontwerpproject Data West zoekt het antwoord op deze existentiële vragen op een behapbare schaal. Acht ontwerpers hebben zelf data verzameld over de inwoners van de Eindhovense wijk Woensel-West. Soms zijn statistieken daarbij het uitgangspunt, soms is de ontwerper van deur tot deur gegaan om data te achterhalen. Deze data zijn vervolgens op verschillende manieren gepresenteerd: met live optredens, een 3D installatie, interactieve animaties, getekende illustraties, een radioshow of tapijten. Dat roept allerlei vragen op. Welke data zijn het meest accuraat? Maar vooral: is er verschil tussen data die wordt geanalyseerd door mensen of algoritmes?

“Waarom weet Facebook ik van groen hou?”

Aan de hand van die data worden wij vervolgens gevoed op de tijdlijn van onze socials en krijgen wij advertenties te zien waarvan een algoritme heeft bepaald dat wij dat leuk vinden. Met als ultieme mindfuck: uiteindelijk worden wij de personen die de grote datacollectors als Facebook, Youtube en natuurlijk data-veelvraat Google willen dat wij zijn. Dat is het uitgangpunt van Julia Janssen heeft bijvoorbeeld een speelse manier bedacht om ons hiermee te confronteren. Data weten zelfs beter wie wij zijn dan wij zelf, dat is althans wat Janssen ons voorhoudt met Why I Like Green. Op haar tijdlijn van Facebook zag Janssen dat er steeds vaker berichten over musea, sportkleding voorbij kamen. Verrassender waren stukken over Japan en de American Mathematical Society. Maar de kleur groen? Is groen inderdaad mijn favoriete kleur, vroeg Janssen zich af? En zo ja, hoe weet Facebook dat dan?

Om dat te verbeelden heeft Janssen duizenden pingpongballen met een computergestuurde laser gegraveerd met de verschillende manieren waarop haar persoonlijke data worden vergaard, van de cookies tot het klikken of juist wégklikken van websites of reclames. Door als een bingo telkens een bal te pakken, wordt je uitgedaagd om na te denken over de vraag: op welke manier helpt deze data bij het bepalen dat Jullie Janssen van groen houdt?

Anonieme datacentra

Data zijn weliswaar ongrijpbaar maar manifesteren zich zichtbaarder in de gebouwde omgeving. De stroom aan koop-kliks, chat-interacties en Tinder-swipes heeft geleid tot immense maar anonieme datacentra. In deze magazijnen worden ontelbare servers gekoeld, waarbij enorme hoeveelheden warmte vrijkomen. Met Bathing in the cloud maakt Lucas de Ruiter deze onzichtbare wereld van het datacenter zichtbaar. Daarvor paste hij in dit afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven diverse fotografische technieken toe, waaronder documentaire fotografie en abstracte animaties van de datastromen.

Met als uiteindelijke doel de fysieke architectuur van data demystificeren. Vaak zijn het anonieme dozen. Daarom wil hij het gebouw zelf transformeren tot een plek van ontmoeting en waar je off-the-grid gaat. Op het dak – in the cloud, zeg maar – moeten wellness centra komen. De sauna’s en stoombaden worden verhit met de warmte van de servers. Ook kan er gespeeld worden met een verbeelding van de datastroom met lichten Of nog analoger: hoe drukker de servers het hebben, hoe heter de sauna. Veel fysieker kunnen data niet worden ervaren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *