INTERVIEW  Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

DDW-tour DAG 5: Data worden fysiek en analoog

Dutch Design Week is inmiddels afgelopen. Maar deze week loodst DesignDigger je door het aanbod met een opvallende trend. Met vandaag: data visualisaties worden fysiek. Onzichtbare data beheersen ons leven. En die invloed is veel subtieler en strekt veel verder dan het rondpompen van nepnieuws en complottheorieën. Ontwerpers reageren juist op micro-schaal en opvallend genoeg met fysieke installaties.

Kijk HIER naar de uitzending van vrijdag 22 oktober van For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV. Met vandaag Jos Klarenbeek & Aliki van der Kruijs en ontwerptalent Sanne Schuurman van Envisions. Terugkijken van eerdere uitzendingen kan HIER.

Interactieve animaties en optredens

Welke gegevens gebruiken en combineren deze internetreuzen? Hoe verzamelen ze die data? En wat werken de algoritmes die ons leven beïnvloeden? Het collectieve ontwerpproject Data West zoekt het antwoord op deze existentiële vragen op een behapbare schaal. Acht ontwerpers hebben zelf data verzameld over de inwoners van de Eindhovense wijk Woensel-West. Soms zijn statistieken daarbij het uitgangspunt, soms is de ontwerper van deur tot deur gegaan om data te achterhalen. Deze data zijn vervolgens op verschillende manieren gepresenteerd: met live optredens, een 3D installatie, interactieve animaties, getekende illustraties, een radioshow of tapijten. Dat roept allerlei vragen op. Welke data zijn het meest accuraat? Maar vooral: is er verschil tussen data die wordt geanalyseerd door mensen of algoritmes?

“Waarom weet Facebook ik van groen hou?”

Aan de hand van die data worden wij vervolgens gevoed op de tijdlijn van onze socials en krijgen wij advertenties te zien waarvan een algoritme heeft bepaald dat wij dat leuk vinden. Met als ultieme mindfuck: uiteindelijk worden wij de personen die de grote datacollectors als Facebook, Youtube en natuurlijk data-veelvraat Google willen dat wij zijn. Dat is het uitgangpunt van Julia Janssen heeft bijvoorbeeld een speelse manier bedacht om ons hiermee te confronteren. Data weten zelfs beter wie wij zijn dan wij zelf, dat is althans wat Janssen ons voorhoudt met Why I Like Green. Op haar tijdlijn van Facebook zag Janssen dat er steeds vaker berichten over musea, sportkleding voorbij kamen. Verrassender waren stukken over Japan en de American Mathematical Society. Maar de kleur groen? Is groen inderdaad mijn favoriete kleur, vroeg Janssen zich af? En zo ja, hoe weet Facebook dat dan?

Om dat te verbeelden heeft Janssen duizenden pingpongballen met een computergestuurde laser gegraveerd met de verschillende manieren waarop haar persoonlijke data worden vergaard, van de cookies tot het klikken of juist wégklikken van websites of reclames. Door als een bingo telkens een bal te pakken, wordt je uitgedaagd om na te denken over de vraag: op welke manier helpt deze data bij het bepalen dat Jullie Janssen van groen houdt?

Anonieme datacentra

Data zijn weliswaar ongrijpbaar maar manifesteren zich zichtbaarder in de gebouwde omgeving. De stroom aan koop-kliks, chat-interacties en Tinder-swipes heeft geleid tot immense maar anonieme datacentra. In deze magazijnen worden ontelbare servers gekoeld, waarbij enorme hoeveelheden warmte vrijkomen. Met Bathing in the cloud maakt Lucas de Ruiter deze onzichtbare wereld van het datacenter zichtbaar. Daarvor paste hij in dit afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven diverse fotografische technieken toe, waaronder documentaire fotografie en abstracte animaties van de datastromen.

Met als uiteindelijke doel de fysieke architectuur van data demystificeren. Vaak zijn het anonieme dozen. Daarom wil hij het gebouw zelf transformeren tot een plek van ontmoeting en waar je off-the-grid gaat. Op het dak – in the cloud, zeg maar – moeten wellness centra komen. De sauna’s en stoombaden worden verhit met de warmte van de servers. Ook kan er gespeeld worden met een verbeelding van de datastroom met lichten Of nog analoger: hoe drukker de servers het hebben, hoe heter de sauna. Veel fysieker kunnen data niet worden ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *