INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

XML maakt van parkeergarage een strak interieur met voetganger in hoofdrol

Het Amsterdamse architectenbureau XML heeft een nieuw strak ontwerp gemaakt van parkeerfaciliteit P1 in de Johan Cruyff Arena in Amsterdam-Zuidoost. XML, dat in 2008 werd opgericht door Max Cohen de Lara en David Mulder van der Vegt, werk hierbij samen met creative director Alfons Hooikaas en wayfinding expert Studiostaak. De P1 ArenA is met bijna 2400 plaatsen één van de grootste parkeergarages van Nederland. Bijzonder aan het ontwerp is dat de harde, levenloze omgeving van een parkeergarage is benadert als een interieur.

FOTO Ossip van Duivenbode.

Routing, lichtplan en architectonische interventies als zebrapaden en looproutes en paaltjes zijn in één ontwerp samengebracht. Als grondtoon voor de garage is gekozen voor een rustig pallet van grijstonen. De architectonische ‘fundamentals’ als vloeren en plafond zijn zoveel mogelijk in deze grijstonen vormgegeven. Dit vormt een neutrale canvas voor een opvallende bewegwijzering. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie typen borden: zwart voor auto’s, rood voor voetgangers en grijs voor algemene informatieborden.

Het meest opvallende visuele element zijn de oplichtende rood-wit geblokte voetgangerspaden die bezoekers automatisch naar de uitgang van de garage leiden. De belichting komt van armaturen in een ritmisch patroon. Deze banen van licht functioneren bovendien ook op afstand als oriëntatielijnen in de garage. Ook wordt alle informatie voor voetgangers uitsluitend langs deze paden aangeboden, De daadwerkelijke parkeerzones hebben juist de generieke grijze betonkleur van parkeergarage, wat een scherp contrast en fraai grafisch patroon oplevert.

Voor de oriëntatie in de garage is het van belang dat in- en uitgangen en betaalautomaten snel kunnen worden gevonden. De vloer, wanden en plafonds van in- en uitgangen en andere belangrijke oriëntatiepunten in de garage zijn rood gemaakt, alsof deze zones in rode verf gedrenkt zijn. Deze rode oriëntatiepunten zijn zo van grote afstand herkenbaar. Het ontwerp XML laveert daardoor behendig tussen grafische verleiding en harde functionaliteit.

Het ontwerp is de eerste realisatie uit het nieuwe handboek Parkeergarages voor de gemeente Amsterdam dat is ontwikkeld door het team XML / Alfons Hooikaas / Studiostaak. Op basis van dit handboek zullen de komende jaren alle parkeergarages van de gemeente Amsterdam opnieuw worden ingericht. In de loop der tijd heeft de Gemeente Amsterdam een groot aantal parkeergarages verworven. Deze parkeergarages liggen verspreid door de stad en hebben een sterk van elkaar verschillende uitstraling. Wat uitgerekend P1 Arena tot een gepaste pilot maakt is dat deze niet alleen door bezoekers van voetbalwedstrijden wordt gebruikt maar ook als transferium voor doorreis per metro. De garage is daarmee de vestibule van de binnenstad.

XML onderscheidt zich met sterk een onderzoekgerichte en analytische ontwerpmethode. Pas als alle data zijn verzameld, volgt de ontwerpfase. Het Amsterdamse bureau werkt aan projecten van verschillende schaalniveaus: van masterplanning tot mixed-use gebouwen, van high-end woningbouw en villa’s tot publieke interieurs. XML heeft internationale erkenning gekregen voor zijn innovatieve ontwerpen zoals het ontwerp voor een hoofdkantoor voor de Verenigde Naties in Bonn en het kunstpaviljoen ‘Art Square’ in Hong Kong. Het bureau ontwierp interieurs voor boutique-fitness keten Rocycle en warenhuis de Bijenkorf. Op dit moment zijn een viertal woongebouwen ontworpen door XML in aanbouw in Hoorn.


In 2016 publiceerde XML het boek Parliament, dat inmiddels een standaardwerk is over de architectuur van politieke vergaderruimtes. XML deed hiervoor zes jaar onderzoek naar de parlementszalen van alle 193 VN-lidstaten. Alle 193 plenaire zalen zijn afgedrukt op dezelfde schaal 1:400 zodat het voor het eerst mogelijk is om ze met elkaar te vergelijken. Daarnaast verzamelden de twee architecten informatie over elk parlement; het zetelaantal, hoe vaak het wordt verkozen, het aantal politieke partijen, hoeveel mensen één zetel vertegenwoordigt etc. Deze unieke inventarisatie is gebundeld in het encyclopedische boek Parliament, ontworpen door grafisch ontwerpstudio Haller Brun.

In samenwerking met Studio Makink & Bey ontwierp XML een vergaderruimte voor Europese regeringsleiders als onderdeel van het Nederlandse Voorzitterschap van de Europese Unie. XML heeft twee eerste prijzen gewonnen in Europan en was finalist voor de Prix de Rome, de oudste en grootste Nederlandse staatsprijs voor architectuur voor architecten onder de 40 jaar.  Ook was werk van XML onderdeel van de hoofdtentoonstelling van de 14e Architectuurbiënnale van Venetië.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *