INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Fotograaf Barbara Iweins documenteert alle 10.532 objecten in haar huis

Meer dan twee jaar spendeerde de Belgische fotograaf Barbara Iweins elke dag minimaal twee uur aan het vastleggen van alle objecten in haar huis. Ze gebruikte daarvoor telkens hetzelfde camerastandpunt en een neutrale lichtgrijze achtergrond. Met dit intensieve project Katalog wil de fotograaf onderzoeken wat deze objecten voor haar betekenen.

Blue

Iweins laat haar foto’s zien op haar Katalogwebsite. Ze denkt nog na over manieren om het project fysiek te tonen, bijvoorbeeld als gevelbekleding of als expositie. Iweins begon aan het project in 2018 na haar verhuizing van Amsterdam terug naar haar thuisstad Brussel. Bij het openen van de verhuisdozen werd zij telkens weer geconfronteerd met haar “obsessieve verzameldrang”. Als een vorm van zelfbeheersing mocht zij van zichzelf van elke productsoort – kleerhanger, bord, sok etc – ‘slechts’ dertig verschillende objecten fotograferen. Ook voedsel en voorwerpen die op de een of andere vastzaten aan het huis fotografeerde ze niet. Maar dan nog is het bijna confronterend om te zien. Zo veel spullen – zo veel herkenbare spullen ook. Onvermijdelijk ga je nadenken: hoeveel voorwerpen heb ik eigenlijk in huis? De fotoserie voelt daardoor aan als oproep tot meer bewustzijn voor de spullen om ons heen.

Paper

Een fotoarchief van persoonlijke herinneringen

Maar voor Iwein was het vooral een persoonlijke zoektocht: wat is nou eigenlijk de waarde van al die spullen? Waarom voelde zij zich ertoe aangetrokken? Om de antwoorden te zoeken op deze vragen besloot ze de objecten te rubriceren in overzichtelijke categorieën als kleur, functie en de plek in huis maar ook meer persoonlijke criteria als ‘Wat zou ik meenemen als er brand uitbreekt?’ en zelfs associatieve gedachten als ‘nooit’. Door ze te rangschikken, soms met wel honderd op één pagina, maakte ze de schijnbare willekeur in haar verzameling zichtbaar. Door de eenvormigheid tonen deze foto’s een ogenschijnlijke inwisselbaarheid.

“Ik hoopte van veel dingen afscheid te nemen, maar hield uiteindelijk meer van mijn spullen.”

Barbara Iwein

Tegelijkertijd spreekt er ook veel liefde voor deze objecten door de bijna maniakale manier waarop ze zijn vastgelegd. Onderscheid tussen dure of zeldzame verzamelobjecten of juist alledaagse producten als een flacon wasmiddel maakte ze niet. Elk object heeft een autonome status – alsof ze een kunstwerk op een sokkel zijn. “Na verloop van tijd realiseerde ik me dat de meeste van mijn bezittingen meer een bron van verwarring zijn dan van plezier . Ik voel me er weinig aan gehecht. Door mijn bezittingen – zelfs de meest gewone – te isoleren en classificeren volgens specifieke criteria, krijgen ze een belang en een zekere subjectieve schoonheid . Ik hoopte van veel dingen afscheid te nemen, maar hield uiteindelijk meer van mijn spullen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *