Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Fotograaf Barbara Iweins documenteert alle 10.532 objecten in haar huis

Meer dan twee jaar spendeerde de Belgische fotograaf Barbara Iweins elke dag minimaal twee uur aan het vastleggen van alle objecten in haar huis. Ze gebruikte daarvoor telkens hetzelfde camerastandpunt en een neutrale lichtgrijze achtergrond. Met dit intensieve project Katalog wil de fotograaf onderzoeken wat deze objecten voor haar betekenen.

Blue

Iweins laat haar foto’s zien op haar Katalogwebsite. Ze denkt nog na over manieren om het project fysiek te tonen, bijvoorbeeld als gevelbekleding of als expositie. Iweins begon aan het project in 2018 na haar verhuizing van Amsterdam terug naar haar thuisstad Brussel. Bij het openen van de verhuisdozen werd zij telkens weer geconfronteerd met haar “obsessieve verzameldrang”. Als een vorm van zelfbeheersing mocht zij van zichzelf van elke productsoort – kleerhanger, bord, sok etc – ‘slechts’ dertig verschillende objecten fotograferen. Ook voedsel en voorwerpen die op de een of andere vastzaten aan het huis fotografeerde ze niet. Maar dan nog is het bijna confronterend om te zien. Zo veel spullen – zo veel herkenbare spullen ook. Onvermijdelijk ga je nadenken: hoeveel voorwerpen heb ik eigenlijk in huis? De fotoserie voelt daardoor aan als oproep tot meer bewustzijn voor de spullen om ons heen.

Paper

Een fotoarchief van persoonlijke herinneringen

Maar voor Iwein was het vooral een persoonlijke zoektocht: wat is nou eigenlijk de waarde van al die spullen? Waarom voelde zij zich ertoe aangetrokken? Om de antwoorden te zoeken op deze vragen besloot ze de objecten te rubriceren in overzichtelijke categorieën als kleur, functie en de plek in huis maar ook meer persoonlijke criteria als ‘Wat zou ik meenemen als er brand uitbreekt?’ en zelfs associatieve gedachten als ‘nooit’. Door ze te rangschikken, soms met wel honderd op één pagina, maakte ze de schijnbare willekeur in haar verzameling zichtbaar. Door de eenvormigheid tonen deze foto’s een ogenschijnlijke inwisselbaarheid.

“Ik hoopte van veel dingen afscheid te nemen, maar hield uiteindelijk meer van mijn spullen.”

Barbara Iwein

Tegelijkertijd spreekt er ook veel liefde voor deze objecten door de bijna maniakale manier waarop ze zijn vastgelegd. Onderscheid tussen dure of zeldzame verzamelobjecten of juist alledaagse producten als een flacon wasmiddel maakte ze niet. Elk object heeft een autonome status – alsof ze een kunstwerk op een sokkel zijn. “Na verloop van tijd realiseerde ik me dat de meeste van mijn bezittingen meer een bron van verwarring zijn dan van plezier . Ik voel me er weinig aan gehecht. Door mijn bezittingen – zelfs de meest gewone – te isoleren en classificeren volgens specifieke criteria, krijgen ze een belang en een zekere subjectieve schoonheid . Ik hoopte van veel dingen afscheid te nemen, maar hield uiteindelijk meer van mijn spullen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *