INTERVIEW  Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Klaar voor hittegolf met Sun+ collectie van Buro Belén

Fancy object draagt die dame op haar neus, maar wat is het? De zonnebril Unseen sunglasses van Buro BELÉN​ bestaat uit een gebogen plaatmateriaal met gaatjes erin dat een derde van het opvallende licht blokkeert. Het doorlaten van een deel van de UV-straling is beter voor je gezondheid dan een zonnebril, concludeert een onderzoek waar Lenneke Langenhuijsen en Brecht Duijf van Buro BELÉN hun ontwerpen op baseren. Hun Project SUN+ waarvan de bril een onderdeel is, is recent in de permanente collectie van MoMa New York opgenomen.

Brecht Duijf van Buro Belén showt de Unseen sunglasses

Een zonnebril beschermt je netvlies tegen schadelijke UV-straling, maar tegelijkertijd blokkeert het filterende glas het signaal dat via je ogen naar je hersens gaat zodat je lichaam weet dat het zich in de zon bevindt. Daardoor voorkom je de natuurlijke bescherming tegen verbranden (het bruiningsproces) en de aanmaak van vitamine D. De gezondere UV-doorlatende Unseen sunglasses is het resultaat van researchproject, maar ook doorontwikkeld tot commercieel product. De zonnebril koop je in de webshop van Lenneke en Brecht voor 135 euro.

De enorme zonnehoed geeft je hele lijf schaduw. Een wijde jurk met een print van ontblote lichamen laat je huid ongemoeid, terwijl je er toch niet heel bedekt uitziet.

Naast de UV-doorlatende zonnebril bedacht Buro BELÉN in Project SUN+ een heel assortiment aan objecten die ons gezonder met de zon laten omgaan. Je lichaam kan het eigenlijk zelf het best. Zo is er een parasol met SPF 8. Zonnefactor 8 is volgens onderzoek de meest gezonde factor aangezien je wel Vitamine D aanmaakt (belangrijk tegen botontkalking, kanker en Alzheimer) en 8 keer langer in de zon kunt blijven. Bezoekers van de presentatie maken selfies met een enorme zonnehoed op, die grof geweven is en zo dus een deel van de straling doorlaat, maar wel je hele lijf schaduw geeft. En een wijde jurk met een print van ontblote lichamen laat je huid ongemoeid, terwijl je er toch niet heel bedekt uitziet.

SUN+ tijdens een eerdere editie van de Salone in Milaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *