INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

#milaan2020: kroonluchter met een luchtje van Diederik Schneemann

Diederik Schneemann had de voorbereiding voor de Salone del Mobile dit jaar optimaal voor elkaar. Zijn werk zou op twee plekken in Milaan te zien zijn, en dat zonder dat het hem een godsvermogen zou kosten. In het binnenstadspalazzo dat door Masterly wordt omgetoverd tot een paleis vol van Nederlands ontwerp, zou Schneemann de Essence kroonluchter tonen. In de voormalige stropdassenfabriek waar de galerie van Rossana Orlandi te vinden is, zou zijn Matchbox Lord Cupboard staan. Beiden maken deel uit van zijn Cherished collectie.

Persoonlijke verzamelingen worden een tastbare herinnering

“Het voelt alsof ik op de springplank stond en iemand de stop uit het zwembad heeft getrokken,” verzucht Diederik Schneemann. Maar het werk loopt gelukkig rustig door en hij heeft net alsnog de kast Matchbox Lord naar Rossana Orlandi gestuurd voor haar Summer gallery in Porto Cervo op Sardinië. En Pien Rademakers van Rademakers gallery op het Amsterdamse KNSM-eiland doet het ook goed.

Verpakking duurder dan de inhoud

De Essence chandelier zou bij Rademakers in het Palazzo Turati een koninklijk decor gevonden hebben. Een beter passende plek voor een kroonluchter die is opgebouwd uit 650 parfumflesjes is haast niet te bedenken. “Parfumflesjes zijn met zo veel aandacht ontworpen, vaak door de ontwerper zelf (Coco Chanel) en zijn vaak duurder dan de parfum die er in zat. Door de variatie in facetten in het glas en concepten achter een geur, is het flesje bij uitstek het middel dat het merk uitdraagt. Essence chandelier is een bijzonder object geworden waar veel iconische merken en flesjes verwerkt zijn.”

Essence chandelier gemaakt van 650 parfumflesjes

Het werken met materiaal waar een ziel in zit vindt Scheemann uiteindelijk interessanter om naar te kijken dan de toepassing van een nieuw materiaal. In de Cherished serie werkt hij met persoonlijke verzamelingen die tot wel wel 35 jaar oud zijn. Bij een berg luciferdoosjes of een verzameling lege flesjes denken de meeste mensen ‘leuk maar wat moet je er mee’, maar Scheemann ziet verhalen. Het verhaal van de verzamelaar die jarenlang zijn verzameling gekoesterd en bewaard heeft. Verhalen van de buren die uit Japan een luciferdoosje hebben meegenomen voor de verzamelaar.

Meubel wordt tijdcapsule

Door iemands persoonlijke verzameling als een waardevol materiaal te benaderen en daar met veel aandacht weer een bijzonder object van te maken, laat hij je met een andere blik naar een verzameling kijken. “De luciferdoosjeskast is dan een tijdcapsule geworden waarin een stuk geschiedenis van 1935 tot 1995 gevangen is. Locaties waar we op vakantie gingen, tot de oude grafische logo’s van merken die mettertijd verdwenen zijn.”

Een persoonlijke verzameling van 9000 luciferdoosjes wordt Matchbox Lord cupboard

Herinneringen vastleggen

Schneemanns signatuur begon bij stoel Mash-up, opgebouwd uit onderdelen van beroemde stoelen van Gerrit Rietveld en Charles & Ray Eames en FlipFlopFurniture gemaakt uit aangespoelde slippers. Hoeveel herinneringen heeft hij al gevangen?

Mash-up chair samengesteld uit onderdelen van Rietveld en Eames stoelen

2 reacties op: #milaan2020: kroonluchter met een luchtje van Diederik Schneemann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *