LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space heeft een kantoor annex showroom ontworpen met opvallende gordijnen. De golvende “constructie van stof” weerspiegelt de locatie aan het IJ in Amsterdam.

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Een groot aantal Eindhovense ontwerpers en andere initiatieven laten tijdens het weekend van 13 t/m 17 juni publiek toe in hun studio’s en werkplaatsen. tijdens het event Design Open. Om zo hun nieuwste producten te kunnen tonen aan een professioneel publiek. Bezoek is op afspraak.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

De tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding’ in het Spoorwegmuseum toont historische spoorwegaffiches. De verzameling Nederlandse affiches schetst een fraai beeld van hoe reizigers door de tijd heen werden verleid om de trein te nemen.

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Met deze tentoonstelling die is opgezet als een alternatieve school wordt verkend hoe de toekomstige bewoners van het nieuwe woongebied MH4 in Rotterdam op een duurzame manier kunnen leven op, rond en met water. Te zien is werk van meer dan dertig geselecteerde ontwerpers, architecten en kunstenaars.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

De ‘Ocean Chair van designlabel Zuiver is gemaakt van plastic afval dat uit de oceanen is gehaald. hiervoor wordt samengewerkt met het internationale ReSae Project. Hert ontwerp is van de Amsterdamse ontwerpstudio APE.

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Designbeurs OBJECT (1-4 juli) is dit jaar een dag langer open. Het event opent op donderdag om open te blijven tot zondag. Daarmee duurt deze negende editie maar liefst vier dagen lang. Ook worden de openingstijden verruimd, om de bezoekersstromen nog beter te reguleren.

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

In de talkshow Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni (20:00 – 21:30) vertellen professionals en innovators op het snijvlak van design, kunst en journalistiek over hun beroepspraktijk. Het event wordt live gestreamed vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid Den Haag. DesignDigger geeft vijf vrijkaart weg!

THEO PLOEG – TECH TALK #5  “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

THEO PLOEG – TECH TALK #5 “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

Elke laatste vrijdag van de maand (of incidenteel een eerste maandag) laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom complotdenkers. ons bewust maken van de absurditeit van wat wij zien als normaal.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van de Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT tonen voor de eerste en laatste keer het maakproces van Fragile Future, het kunstwerk met paardenbloemen dat te zien was in het verjaardagsinterview van Konigin Máxima. Dat doen zijn vier dagen lang op het podium van Carré.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman heeft een groen, opblaasbaar kunstwerk geplaatst tussen de zuilen van de Grote of Sint Janskerk in Schiedam. Bezoekers kunnen deze ‘Stadscocon’ betrden voor een “persoonlijke transformatie, aldus Hofman.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone wordt de verplaatste meubelbeurs van Milaan Design Week in aangepaste vorm gehouden van 5 tot 10 september 2021. Nieuw is onder meer een digitaal platform voor het kopen van meubels en een flexibele wand in plaats van de reguliere beursstands. Het concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

#milaan2020: kroonluchter met een luchtje van Diederik Schneemann

Diederik Schneemann had de voorbereiding voor de Salone del Mobile dit jaar optimaal voor elkaar. Zijn werk zou op twee plekken in Milaan te zien zijn, en dat zonder dat het hem een godsvermogen zou kosten. In het binnenstadspalazzo dat door Masterly wordt omgetoverd tot een paleis vol van Nederlands ontwerp, zou Schneemann de Essence kroonluchter tonen. In de voormalige stropdassenfabriek waar de galerie van Rossana Orlandi te vinden is, zou zijn Matchbox Lord Cupboard staan. Beiden maken deel uit van zijn Cherished collectie.

Persoonlijke verzamelingen worden een tastbare herinnering

“Het voelt alsof ik op de springplank stond en iemand de stop uit het zwembad heeft getrokken,” verzucht Diederik Schneemann. Maar het werk loopt gelukkig rustig door en hij heeft net alsnog de kast Matchbox Lord naar Rossana Orlandi gestuurd voor haar Summer gallery in Porto Cervo op Sardinië. En Pien Rademakers van Rademakers gallery op het Amsterdamse KNSM-eiland doet het ook goed.

Verpakking duurder dan de inhoud

De Essence chandelier zou bij Rademakers in het Palazzo Turati een koninklijk decor gevonden hebben. Een beter passende plek voor een kroonluchter die is opgebouwd uit 650 parfumflesjes is haast niet te bedenken. “Parfumflesjes zijn met zo veel aandacht ontworpen, vaak door de ontwerper zelf (Coco Chanel) en zijn vaak duurder dan de parfum die er in zat. Door de variatie in facetten in het glas en concepten achter een geur, is het flesje bij uitstek het middel dat het merk uitdraagt. Essence chandelier is een bijzonder object geworden waar veel iconische merken en flesjes verwerkt zijn.”

Essence chandelier gemaakt van 650 parfumflesjes

Het werken met materiaal waar een ziel in zit vindt Scheemann uiteindelijk interessanter om naar te kijken dan de toepassing van een nieuw materiaal. In de Cherished serie werkt hij met persoonlijke verzamelingen die tot wel wel 35 jaar oud zijn. Bij een berg luciferdoosjes of een verzameling lege flesjes denken de meeste mensen ‘leuk maar wat moet je er mee’, maar Scheemann ziet verhalen. Het verhaal van de verzamelaar die jarenlang zijn verzameling gekoesterd en bewaard heeft. Verhalen van de buren die uit Japan een luciferdoosje hebben meegenomen voor de verzamelaar.

Meubel wordt tijdcapsule

Door iemands persoonlijke verzameling als een waardevol materiaal te benaderen en daar met veel aandacht weer een bijzonder object van te maken, laat hij je met een andere blik naar een verzameling kijken. “De luciferdoosjeskast is dan een tijdcapsule geworden waarin een stuk geschiedenis van 1935 tot 1995 gevangen is. Locaties waar we op vakantie gingen, tot de oude grafische logo’s van merken die mettertijd verdwenen zijn.”

Een persoonlijke verzameling van 9000 luciferdoosjes wordt Matchbox Lord cupboard

Herinneringen vastleggen

Schneemanns signatuur begon bij stoel Mash-up, opgebouwd uit onderdelen van beroemde stoelen van Gerrit Rietveld en Charles & Ray Eames en FlipFlopFurniture gemaakt uit aangespoelde slippers. Hoeveel herinneringen heeft hij al gevangen?

Mash-up chair samengesteld uit onderdelen van Rietveld en Eames stoelen

2 reacties op: #milaan2020: kroonluchter met een luchtje van Diederik Schneemann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *