INTERVIEW  Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

#milaan2020: kroonluchter met een luchtje van Diederik Schneemann

Diederik Schneemann had de voorbereiding voor de Salone del Mobile dit jaar optimaal voor elkaar. Zijn werk zou op twee plekken in Milaan te zien zijn, en dat zonder dat het hem een godsvermogen zou kosten. In het binnenstadspalazzo dat door Masterly wordt omgetoverd tot een paleis vol van Nederlands ontwerp, zou Schneemann de Essence kroonluchter tonen. In de voormalige stropdassenfabriek waar de galerie van Rossana Orlandi te vinden is, zou zijn Matchbox Lord Cupboard staan. Beiden maken deel uit van zijn Cherished collectie.

Persoonlijke verzamelingen worden een tastbare herinnering

“Het voelt alsof ik op de springplank stond en iemand de stop uit het zwembad heeft getrokken,” verzucht Diederik Schneemann. Maar het werk loopt gelukkig rustig door en hij heeft net alsnog de kast Matchbox Lord naar Rossana Orlandi gestuurd voor haar Summer gallery in Porto Cervo op Sardinië. En Pien Rademakers van Rademakers gallery op het Amsterdamse KNSM-eiland doet het ook goed.

Verpakking duurder dan de inhoud

De Essence chandelier zou bij Rademakers in het Palazzo Turati een koninklijk decor gevonden hebben. Een beter passende plek voor een kroonluchter die is opgebouwd uit 650 parfumflesjes is haast niet te bedenken. “Parfumflesjes zijn met zo veel aandacht ontworpen, vaak door de ontwerper zelf (Coco Chanel) en zijn vaak duurder dan de parfum die er in zat. Door de variatie in facetten in het glas en concepten achter een geur, is het flesje bij uitstek het middel dat het merk uitdraagt. Essence chandelier is een bijzonder object geworden waar veel iconische merken en flesjes verwerkt zijn.”

Essence chandelier gemaakt van 650 parfumflesjes

Het werken met materiaal waar een ziel in zit vindt Scheemann uiteindelijk interessanter om naar te kijken dan de toepassing van een nieuw materiaal. In de Cherished serie werkt hij met persoonlijke verzamelingen die tot wel wel 35 jaar oud zijn. Bij een berg luciferdoosjes of een verzameling lege flesjes denken de meeste mensen ‘leuk maar wat moet je er mee’, maar Scheemann ziet verhalen. Het verhaal van de verzamelaar die jarenlang zijn verzameling gekoesterd en bewaard heeft. Verhalen van de buren die uit Japan een luciferdoosje hebben meegenomen voor de verzamelaar.

Meubel wordt tijdcapsule

Door iemands persoonlijke verzameling als een waardevol materiaal te benaderen en daar met veel aandacht weer een bijzonder object van te maken, laat hij je met een andere blik naar een verzameling kijken. “De luciferdoosjeskast is dan een tijdcapsule geworden waarin een stuk geschiedenis van 1935 tot 1995 gevangen is. Locaties waar we op vakantie gingen, tot de oude grafische logo’s van merken die mettertijd verdwenen zijn.”

Een persoonlijke verzameling van 9000 luciferdoosjes wordt Matchbox Lord cupboard

Herinneringen vastleggen

Schneemanns signatuur begon bij stoel Mash-up, opgebouwd uit onderdelen van beroemde stoelen van Gerrit Rietveld en Charles & Ray Eames en FlipFlopFurniture gemaakt uit aangespoelde slippers. Hoeveel herinneringen heeft hij al gevangen?

Mash-up chair samengesteld uit onderdelen van Rietveld en Eames stoelen

2 reacties op: #milaan2020: kroonluchter met een luchtje van Diederik Schneemann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *