Diederik Schneemann had de voorbereiding voor de Salone del Mobile dit jaar optimaal voor elkaar. Zijn werk zou op twee plekken in Milaan te zien zijn, en dat zonder dat het hem een godsvermogen zou kosten. In het binnenstadspalazzo dat door Masterly wordt omgetoverd tot een paleis vol van Nederlands ontwerp, zou Schneemann de Essence kroonluchter tonen. In de voormalige stropdassenfabriek waar de galerie van Rossana Orlandi te vinden is, zou zijn Matchbox Lord Cupboard staan. Beiden maken deel uit van zijn Cherished collectie.
“Het voelt alsof ik op de springplank stond en iemand de stop uit het zwembad heeft getrokken,” verzucht Diederik Schneemann. Maar het werk loopt gelukkig rustig door en hij heeft net alsnog de kast Matchbox Lord naar Rossana Orlandi gestuurd voor haar Summer gallery in Porto Cervo op Sardinië. En Pien Rademakers van Rademakers gallery op het Amsterdamse KNSM-eiland doet het ook goed.
Verpakking duurder dan de inhoud
De Essence chandelier zou bij Rademakers in het Palazzo Turati een koninklijk decor gevonden hebben. Een beter passende plek voor een kroonluchter die is opgebouwd uit 650 parfumflesjes is haast niet te bedenken. “Parfumflesjes zijn met zo veel aandacht ontworpen, vaak door de ontwerper zelf (Coco Chanel) en zijn vaak duurder dan de parfum die er in zat. Door de variatie in facetten in het glas en concepten achter een geur, is het flesje bij uitstek het middel dat het merk uitdraagt. Essence chandelier is een bijzonder object geworden waar veel iconische merken en flesjes verwerkt zijn.”
Het werken met materiaal waar een ziel in zit vindt Scheemann uiteindelijk interessanter om naar te kijken dan de toepassing van een nieuw materiaal. In de Cherished serie werkt hij met persoonlijke verzamelingen die tot wel wel 35 jaar oud zijn. Bij een berg luciferdoosjes of een verzameling lege flesjes denken de meeste mensen ‘leuk maar wat moet je er mee’, maar Scheemann ziet verhalen. Het verhaal van de verzamelaar die jarenlang zijn verzameling gekoesterd en bewaard heeft. Verhalen van de buren die uit Japan een luciferdoosje hebben meegenomen voor de verzamelaar.
Meubel wordt tijdcapsule
Door iemands persoonlijke verzameling als een waardevol materiaal te benaderen en daar met veel aandacht weer een bijzonder object van te maken, laat hij je met een andere blik naar een verzameling kijken. “De luciferdoosjeskast is dan een tijdcapsule geworden waarin een stuk geschiedenis van 1935 tot 1995 gevangen is. Locaties waar we op vakantie gingen, tot de oude grafische logo’s van merken die mettertijd verdwenen zijn.”
Herinneringen vastleggen
Schneemanns signatuur begon bij stoel Mash-up, opgebouwd uit onderdelen van beroemde stoelen van Gerrit Rietveld en Charles & Ray Eames en FlipFlopFurniture gemaakt uit aangespoelde slippers. Hoeveel herinneringen heeft hij al gevangen?
Hola Diederik,van harte proficiat met deze prachtige objecten…..XX
Abrazo Nand.
Prachtige lamp! Ik heb hem op de PAN mogen zien..heel indrukwekkend.